Temat: Matematyczne zabawy wśród przedszkolaków – Dzień Matematyki.
Cele ogólne:
-rozbudzanie zainteresowań matematyką;
-rozwijanie logicznego myślenia;
-podnoszenie kompetencji matematycznych;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
-przelicza elementy;
-odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
-operuje nazwami liczebników porządkowych, figur geometrycznych;
-uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych, ruchowych;
-rozumie pojęcia dotyczące orientacji przestrzennej;
-rozpoznaje symbole graficzne cyfr;
-dodaje, odejmuje – rozwiązuje proste zadania tekstowe ;
-rozwiązuje matematyczne sudoku;
Metody:
-słowne,
-oglądowe,
-czynne,
Formy pracy:
-zbiorowa,
-indywidualna,
Środki dydaktyczne:
Magnetofon, pendrive, duża kostka do gry, kolorowe paski papieru, instrument muzyczny, matematyczne sudoku z figurami geometrycznym, kartoniki z cyframi, klej, dyplomy matematycznego mistrza
Przebieg zajęć:
Spotkanie w kręgu na dywanie, powitanie matematycznym wierszykiem.
1,2,3,4 siadamy na dywanie,
5,6,7,8, czekamy, co się stanie,
9,10, 11 buźkę zamykamy
12 i 13 zajęcia zaczynamy.
-Poinformowanie dzieci, jakie obchodzimy dzisiaj święto (Dzień Matematyki)
Próba odpowiedzi na pytanie – Co to jest matematyka ?
Podział słowa na sylaby, przeliczanie sylab.
Zaproszenie dzieci do wspólnych zabaw matematycznych.
STACJA 1 –Rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.
Nauczyciel liczy poprawnie lub źle. Dzieci poprawiają jego wypowiedzi.
STACJA 2 – Zabawa z kostką.
Dziecko przelicza ile oczek wyrzucił na kostce i wykonuje zadania typu – podskocz 3 razy, zaklaszcz 6 razy, zrób 1 obrót itp.
STACJA 3 – Kolorowe paski papieru.
Określanie położenia pasków, stosowanie liczebników porządkowych – pierwszy pasek żółty, trzeci pasek zielony, jaki kolor ma 5 pasek?,
STACJA 4 – Matematyczny wierszyk.
Dzieci odzwierciedlają ruchem treść wierszyka .
Krok do przodu, w lewo , w prawo.
Krok do tyłu rusz się żwawo.
Teraz na przód aż trzy kroki…
i do góry dwa podskoki.
STACJA 5 – Kolorowe klocki
Podczas rymowanki dzieci uważne słuchają słów nauczyciela oraz wysłuchują i zliczają ilość dźwięków zagranych na instrumencie, a następne prowadząca wybiera dziecko do wykonania zadania.
Na zakończenie dzieci określają wysokość wież.
Dużo klocków w koszu mamy
Trzy (uderzenia w instrument muzyczny) czerwone wyciągamy.
1,2,3 zadanie wykonasz ty.
STACJA 6 – Matematyczna piosenka
Odzwierciedlenie ruchem treści piosenki.
STACJA 7 – Zadania tekstowe
Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
- Jaś bardzo lubi owoce. Mama naszykowała na talerzyku 5 owoców. Jaś zjadł dwa banany. Ile owoców zostało?
- Ola ma 5 lat, a Kasia 6 – kto jest starszy ? O ile lat jest starsza Kasia?
- Dzieci sprzątają klocki, Staś włożył do pudełka 3 klocki, Marysia 2 a Hubert tylko 1. Ile klocków jest w pudełku?
STACJA 8 – Matematyczne Sudoku
Układanie figur geometrycznych zgodnie z poleceniem nauczyciela.
(Wypełnienij wszystkie komórki planszy figurami geometrycznymi . W każdym wierszu i każdej kolumnie dana figura może występować jedynie raz.)
Operowanie nazwami figur geometrycznych.
Dwa poziomy trudności (4 figury, 3 figury).
Podsumowanie zajęć.
Wręczenie Dyplomów Matematycznego Mistrza.
AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska
Przedszkole przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dłutowie
Super strona
Super