LITEROWY ZAWRÓT GŁOWY scenariusz zajęć

Scenariusz spotkania z Rodzicami

„Literowy zawrót głowy”

wiek dzieci: 6 lat

 

Cele:

  • integracja środowisk: przedszkolnego i rodzinnego,
  • stwarzanie okazji do lepszego poznania swojego dziecka,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego wybrzmiewania głosek.
  • poznawanie i utrwalanie liter na materiale klocków LOGO (identyfikowanie ich) oraz liczb,
  • rozwijanie umiejętności podczas określania liczb porządkowych,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania swojego imienia wśród innych imion,
  • kształtowaniu orientacji kierunkowej w zakresie odróżniania stron: prawa i lewa, góra, dół,
  • rozwijanie aktywności twórczej i pomysłowości podczas wspólnych działań dzieci i rodziców.

 

Metody pracy z dziećmi:

– czynne,

– oglądowe,

– słowne.

 

Formy organizacyjne:

– indywidualna,

– zbiorowa.

 

Pomoce dydaktyczne do zajęć:

 

  1. Obrazki do wiersza pt. „Abecadło” Juliana Tuwima.
  2. Duże klocki logo.
  3. „Glottodywanik” (duże kartki, na których są wydrukowane liczby).
  4. Wizytówki dzieci.
  5. Dary Froebla – dar 7, 8, 9, 10.
  6. Długie paski z białego bloku dla każdego dziecka.
  7. Małe klocki logo, miseczki.
  8. Kartki dla każdego dziecka podzielone na 6 części.
  9. Narysowane serce na lewej u każdego dziecka.

 

PRZEBIEG:

Powitanie rodziców w sali gimnastycznej – przedstawienie celu spotkania.

Serdecznie Państwa witam na spotkaniu pt. „Literkowy zawrót głowy”. Celem naszego spotkania jest zaprezentowanie Państwu różnych pomocy dydaktycznych, dzięki którym zdobywamy nowe umiejętności, poszerzamy swoje wiadomości. Wspólnie spędzane dni w przedszkolu wykorzystaliśmy między innymi na doskonaleniu umiejętności wyraźnego wybrzmiewania głosek, poprawnym nazywaniu liter oraz liczb, określaniu liczb porządkowych, rozpoznawaniu swojego imienia wśród innych imion, kształtowaniu orientacji kierunkowej w zakresie odróżniania stron: prawa i lewa, góra i dół, ćwiczeniu motoryki dużej i małej, kształceniu twórczej wyobraźni.

 

Zaproszenie do uczestniczenia w zabawach z dziećmi.

 

Dzieci wchodzą do sali, ustawiają się w półkolu przodem do Rodziców

(na szyi mają zawieszone obrazki).

 

  1. Wiersz Juliana Tuwima pt. „Abecadło” – dzieci wspólnie recytują wiersz.

Po prezentacji wiersza dzieci samodzielnie odkładają obrazki do koszyka   i siadają na dywanie w półkolu przodem do Rodziców.

Dzisiaj będziemy specjalnymi  LITEROWYMI  DETEKTYWAMI.

 

Gdy ktoś zapyta, powiedz tak:
Litera to jest pisma znak.
Litery widzę i piszę.
Głoskę wymawiam i słyszę.
Czyli innymi słowy
Głoski to dźwięki mowy!!!

  1. Zabawa dydaktyczna pt. „Literowi detektywi”.

 

Nauczyciel pokazuje dzieciom klocki logo i glottodywanik, na którym są liczby.

Nauczyciel podaje polecenie :

 

Przygotowałam dla was glottodywanik, na którym są liczby. Te liczby określają, na którym piętrze będzie mieszkać wasz klocek logo. Waszym zdaniem jest określenie, na jaką głoskę rozpoczyna się swoje imię, odszukanie i wskazanie klocka logo z odpowiednią literą. Następnie postawienie klocka w jego mieszkaniu i określenie, które to piętro.

Nauczyciel prezentuje sposób zabawy:

Moje imię rozpoczyna się na głoskę A. To jest wielka litera A. Mój klocek  mieszka na piątym piętrze.

 

Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dzieciom po wykonaniu zadania.

Wyznaczone dzieci odkładają przedmioty do koszyka.

 

  1. Zabawa z Rodzicami pt. „Moje imię”.

 

Dzieci zapraszają jednego ze swoich Rodziców na dywan. Dzieci siadają na dywanie przodem do pozostałych Rodziców, jak drzewka w lesie, Rodzic siedzi z tyłu, za dzieckiem (uważnie obserwuje działania swojego dziecka i sprawdza prawidłowość wykonania poleceń. Rodzice wspierają swoje dzieci, ale nie wyręczają).

 

Nauczyciel prezentuje Rodzicom dary Froebla – dar 7, 8, 9 i 10:

 

Dar 7 to zestaw mozaiki geometrycznej złożonej z kół, półkoli, rombów, kwadratów, trójkątów w różnych kolorach. Oprócz poznawania nazw figur, różnicowania kształtów i kolorów, w kontakcie z tym darem dziecko ma okazję między innymi do komponowania obrazów.

Dar 8 to proste patyczki w różnych kolorach, dzięki którym dziecko ma możliwość porównywania długości oraz układania pojedynczych liter, czy całych wyrazów.

Dar 9 to zestaw kół i półkoli, który inspiruje do twórczości.

Dar 10 to kolorowe małe punkty, które kształtują precyzję ruchów.

 

Nauczyciel podaje polecenie :

 

Wybierzcie wizytówkę ze swoim imieniem.

Waszym zadaniem jest ułożenie na paskach (nauczyciel rozdaje paski) swoich imion wykorzystując dary Froebla.

Jesteście gotowi ? Zaczynamy.

 

Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dzieciom po wykonaniu zadania.

Dzieci odkładają przedmioty na wyznaczone miejsce.

 

  1. Zabawa matematyczna pt. „Lewa, prawa – to jest super zabawa”.

 

Przygotowałam dla Was kartkę podzieloną na 6 części i miseczki, w których są małe klocki logo.

 

Nauczyciel podaje polecenie :

 

Proszę, abyście uważnie mnie słuchali. Pokaż górny brzeg kartki … Pokaż dolny brzeg kartki … Pokaż lewy brzeg kartki … Pokaż prawy brzeg kartki … Postaw klocek z literą „d” w lewym górnym brzegu … Postaw klocek z literą „m”         w prawym górnym brzegu… Postaw klocek z literą „o” po środku między klockiem z literą „d”, a klockiem z literą „m”. Jaki to wyraz ?

 

Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dzieciom po wykonaniu zadania.

Dzieci odkładają przedmioty na wyznaczone miejsce.

 

Nauczyciel chwali wszystkie dzieci za wykonanie różnych zadań i dziękuje za wspólną zabawę.

Nauczyciel i dzieci zapraszają Rodziców na poczęstunek.

AUTOR: Anna Kluza

Przedszkole Niepubliczne „Liwena” w Szczecinie

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...