SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Edukacja: matematyczna, językowa, muzyczna, zdrowotna
Temat: „Domowe zwierzaki”- poznajemy najpopularniejsze zwierzęta domowe.
Cele ogóle:
– wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt domowych
– rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,
– rozwijanie umiejętności matematycznych,
– stymulowanie rozwoju mowy.
Cele szczegółowe:
– poszerzanie słownictwa związanego ze środowiskiem domowym,
– zachęcanie do zabierania głosu w rozmowie i odpowiadanie na pytania,
– kształtowanie spostrzegawczości,
– rozwijanie małej motoryki,
– określanie liczby sylab w wyrazach,
– stwarzanie okazji do przeliczania i kodowania,
– ćwiczenie precyzji ruchowej i koordynacji ciała.
Metody:
- czynna- zadań stawianych dziecku do wykonania;
- osłuchowa;
- oglądowa;
- słowna,
- pokazu,
- aktywnego słuchania muzyki.
Formy:
- indywidualna;
- zespołowa,
Środki i pomoce dydaktyczne: puzzle, napisy globalne, plansze z kodeksem, obrazki zwierząt, zestaw do kodowania, cyfry, odtwarzacz mp3.
- Część wstępna
- Zabawa muzyczna na powitanie „Podajmy sobie ręce…”.
Podajmy sobie ręce
Już powitania czas.
W zabawie i w piosence
Muzyka wita Nas.
- Zapoznanie z tematem zajęć– dzieci układają w grupach lub parach puzzle kilkuelementowe, na których znajdują się popularne zwierzęta domowe. Mówią, co wyszło na obrazku i czytają globalnie napisy zwierząt (kot, pies, ryba, królik, chomik). Dzielą ich nazwy na sylaby i określają liczbę sylab. Nauczycielka wyjaśnia, że o zwierzęta domowe trzeba dbać i jest to ogromna odpowiedzialność, zaznacza, że niektóre ze zwierząt żyją w innym środowisku, nie tylko w domu.
- Część główna
- „Kodeks opiekuna zwierząt domowych”– Nauczycielka pokazuje ilustracje, a dzieci omawiają każdą z nich, dzieląc się spostrzeżeniami na temat opieki nad pupilem. Wymieniają nazwy zwierząt, które posiadają w swoim domu, co powinny robić, aby zwierzęta czuły się bezpieczne i szczęśliwe w domu.
- „Gdzie leży zwierzę?”– Nauczycielka układa na dywanie kilka obrazków zwierząt, cyfry porządkowe i zadaje pytania, zadaniem chętnego dziecka jest wskazanie odpowiedniego obrazka, np.:
– Które zwierzę jest trzecie/drugie/czwarte?,
– Jaki kolor ma czwarte zwierzę?
– Co leży pomiędzy pierwszym a trzecim zwierzątkiem?
– Które z kolei zwierzę ma czarny kolor?
– Ile mamy obrazków zwierząt?
- „Segregujemy zwierzęta-kodowanie”– Nauczycielka pokazuje dzieciom zakodowaną planszę oraz obrazki. Na planszy znajduje się mały i duży kot, mały i duży pies oraz 3 kolory. Zadaniem dzieci jest przyporządkować obrazki do odpowiedniej rubryki.
- „Marsz Radeckiego”– zabawa muzyczno-ruchowa z wykorzystaniem plansz, aktywne słuchanie muzyki (klaskanie, tupanie, uderzanie w uda).
III. Część końcowa
- Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
- Ewaluacja zajęć- dzieci podsumowują zajęcia razem z Nauczycielką, opowiadają czego się dziś dowiedziały. Następnie stają przy uśmiechniętym zwierzątku, jeśli zajęcia się podobały lub przy smutnym, jeśli nie.
AUOTOR: Malwina Siwek