Zajęcia w grupie dzieci 4-letnich
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
TEMAT: Miauczy kotek miau….
- Uwrażliwienie dzieci na potrzeby zwierząt.
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
CELE OGÓLNE:
- wyrabianie szacunku dla zwierząt;
- przekazywanie informacji na temat prawidłowej opieki nad kotkami;
- rozwijanie empatii – uwrażliwienie na potrzeby zwierząt;
- poznanie ciekawostek na temat świata kotów;
- rozwijanie aktywności twórczej: językowej, ruchowej, muzycznej;
- zorganizowanie w grupie obchodów świąt nietypowych – Światowy Dzień Kota w przedszkolu;
- integrowanie zespołu;
- operowanie pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni.
CELE SZCZEGÓŁOWE (dziecko):
- wie, jak należy opiekować się kotkami;
- swobodnie wypowiada się na temat zwierząt;
- interesuje się światem kotów, zna ciekawostki na ich temat;
- nawiązuje życzliwe kontakty z kolegami;
- aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych;
- próbuje określić położenie kota w przestrzeni np. na, pod, obok, za itp.
METODY PRACY:
- słowna
- czynna
- oglądowa
FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- grupowa,
- indywidualna,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: teksty wierszy i piosenek, książki, ilustracje przedstawiające koty w różnych sytuacjach życia codziennego, nagrania piosenek, pendrive, kłębek wełny, maskotka kot, koszyczek, poduszeczka, karta pracy (kot, płot);
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.Wprowadzenie do zajęć. Kto dziś obchodzi swoje święto?
Światowy (Międzynarodowy) Dzień Kota – święto obchodzone corocznie 17 lutego we Włoszech(od 1990) i Polsce (od 2006) mające podkreślić znaczenie kotów w życiu człowieka, niesienie pomocy wolno żyjącym i bezdomnym zwierzętom, które miały kiedyś dom, ale go straciły, a także uwrażliwienie ludzi na często trudny koci los. (ŹRÓDŁO: Wikipedia)
- Wysłuchanie wiersza.
„ZGADYWANKA – RYMOWANKA”
A. H. MURGRABIA
3.Rozmowy na temat kotów połączone z oglądaniem albumów, ilustracji. Próba odpowiedzi na pytanie – Jak możemy pomóc kotom?
4.Wysłuchanie ciekawostek na temat kotów.
- Kot spędza średnio 2/3 doby na drzemce. Oznacza to, że dziewięcioletni kot przespał całe sześć lat swojego życia.
- Koty blisko 1/3 czasu, w którym nie śpią, wykorzystują na mycie się.
- W przeciwieństwie do psów, koty nie rozpoznają słodkiego smaku.
- Koty z łatwością wdrapują się na drzewa, lecz zejście powrotem na ziemię stanowi dla nich problem. Haczykowate pazurki wygięte są tylko w jedną stronę, dlatego zejście z drzewa musi odbywać się w tej samej pozycji co wejście, tj. łebkiem w górę.
- Koty wydają z siebie ok. 100 różnych dźwięków , psy natomiast tylko ok. 10.
- Koci słuch jest lepszy niż słuch psa. Koty są w stanie wychwytywać dźwięki o wyższej częstotliwości, niż te, które są słyszalne przez człowieka.
- Maksymalna prędkość biegnącego kota to 49km/h.
- Koty mają zazwyczaj po 12 wąsów z każdej strony pyszczka.
- Koty nie mają obojczyka. Ten „brak” sprawia, że mogą wciskać się we wszystkie szczeliny, przez które może przejść ich głowa
- Każdy koci nos jest tak unikalny, jak linie papilarne u człowieka
- Kot nie widzi tego, co znajduje się bezpośrednio przed jego nosem.
- Gepardy to jedyne koty, które nie chowają pazurów
5.”Miau”- rozpoznawanie kolegów po głosie.
6.”Idzie kot”- odzwierciedlanie ruchem treści piosenki.
- Zabawa z włóczką – zwijanie przez wybrane dzieci kłębka włóczki, do której przymocowana jest sylweta myszy.
- ”Gdzie jest kotek?”– określanie położenia kotka – maskotki (na krześle, pod krzesłem, za krzesłem itp.).
- Kto odnajdzie kotka? Zabawa dydaktyczna, ćwiczenie spostrzegawczości i określenia położenia kota w przestrzeni. Kotek psotek lubi się bawić w chowanego. Dzieci zamykają oczy. Nauczyciel ustawia kotka w różnych miejscach. Na sygnał dzieci otwierają oczy, wybrana osoba opisuje położenie kota.
- Opowieść ruchowa.
11.Kocie puzzle układanie obrazka w grupach.
12.Karta pracy – Kot płot. Układanie sylwety kota zgodnie z treścią wierszyka:
- Podsumowanie zajęć . Podziękowanie za udział w zajęciach. Wręczenie pamiątkowych medali, dyplomów. Wspólny taniec do piosenki „Kotki dwa”. Odzwierciedlanie jej treści ruchem.
- Podsumowanie zajęć .
AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska