ZDROWE STÓPKI – ĆWICZENIA I ZABAWY PRZECIW PŁASKOSTOPIU scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć koleżeńskich

w grupie dzieci 5-letnich

 

Temat: „Zdrowe stópki” – ćwiczenia i zabawy przeciw płaskostopiu.

 

Miejsce: sala gimnastyczna

Czas trwania: 30 min.

Liczba uczestników: 15

Pomoce: stroje gimnastyczne

Przybory: gazety (zgodnie z liczbą ćwiczących), obręcze, koło hula-hop, woreczki, liny, laski gimnastyczne, pojemnik na porwane gazety

Cele: Kształcący: wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy, wyrabianie nawyku prawidłowej postawy, kształtowanie nawyku poprawnego chodu,

Poznawczy: poznanie nowych ćwiczeń i zabaw korekcyjnych,

Wychowawczy: skupienie uwagi i praca nad prawidłowym ustawieniem stóp,            praca nad prawidłowym trzymaniem ciała przez dziecko.

Metody: Realizacji zadań ruchowych: zadaniowa klasyczna, zadaniowa ścisła,

Przekazywanie wiedzy: objaśnienie i pokaz,

Wychowanie: wpływu sytuacyjnego, wpływu osobistego.

 

Przebieg zajęć:

 

  1. Zabawa ożywiająca „Zdobądź brakujący woreczek”

Dzieci biegają po sali we w spięciu na palcach. W tym czasie prowadzący rozrzuca po sali woreczki /w liczbie mniejszej niż jest uczestników/. Na sygnał prowadzącego dzieci starają się zdobyć woreczek i schować go pod stopami. Dzieci, dla których zabrakło woreczków sprawdzają, czy komuś nie wystaje woreczek spod stóp. Jeżeli znajdują  takie dziecko, to musi ono zejść z woreczka, a jego miejsce zajmuje dziecko, które woreczek znalazło. Dziecko, które ustąpiło miejsca szuka woreczka źle ukrytego itd.

Czas: 3 min.

  1. Zabawa„Lusterko”

Dzieci siedzą na podłodze, nogi ugięte w kolanach. Na hasło PRZEJRZYJ SIĘ W LUSTERKU – dzieci unoszą rękoma jedną nogę i skręcają podeszwę w stronę twarzy. Na

hasło WYTRZYJ LUSTERKO- dzieci zwiniętą w pięść dłonią  trą podeszwę stopy, jakby czyściły lusterko. Następnie próbują zobaczyć się w lusterku. Na hasło LUSTERKO ZNIKA – powrót do pozycji wyjściowej. Zmiana nogi.

Ilość powtórzeń – po 4 razy dla każdej nogi.

  1. Zabawa „Stopy witają się”

Dzieci dobrane parami siedzą twarzami do siebie. Na hasło prowadzącego prawe stopy witają się- dzieci zbliżają do siebie prawe stopy i dotykają się częściami podeszwowymi. Na hasło prowadzącego- lewe stopy witają się- dzieci zbliżają częściami podeszwowymi lewe stopy.

Czas: 2 min.

  1. Ćwiczenia z liną gimnastyczną

Ułożenie liny gimnastycznej na połowie sali. Dzieci ustawiają się jeden za drugim:

  • przejście po linie jednym i drugim bokiem,
  • przejście po linie przodem,
  • przejście po linie „tiptopami”,
  • przejście przy linie, stawiając stopy na przemian, zewnętrzne krawędzie stopy dotykają liny.

Czas: 6 min.

  1. Zabawa„Kto trafi do obręczy”

Dzieci w siadzie podpartym w pozycji skorygowanej, w ustawieniu po obwodzie koła. W środku leży obręcz – chwytanie jedną nogą  woreczka, wrzucenie woreczka do obręczy. Zmiana nogi.

Ilość powtórzeń 5 – dla każdej nogi.

  1. Ćwiczenie ,,Papużka na drążku”

Dziecko stoi przed lewym końcem leżącej przed nim laski gimnastycznej. Palcami stóp obchwytuje laskę, ręce ułożone w ,,skrzydełka”, postawa skorygowana. Na sygnał prowadzącego wszystkie dzieci przesuwają się na prawą stronę przez cały czas mocno obejmując laską palcami stop , naśladując papużkę przesuwającą się po drążku w klatce.

Czas: 3 min.

  1. Ćwiczenie „Przeciąganie laski stopami”

Dzieci siedzą naprzeciwko siebie. Miedzy nimi na podłodze leży laska. Chwytają laskę palcami stóp i  starają się przeciągnąć ją na swoją stronę.

Czas: 2min.

  1. Zabawa„Chód  gąsieniczki” wokół gazety leżącej na podłodze.

Dzieci stają w pozycji skorygowanej ręce ułożone w „skrzydełka”. Na sygnał prowadzącego posuwają się wokół gazety leżącej na podłodze chodem gąsienicy.

  • Ciężar ciała przeniesiony na nogę prawą.
  • Noga lewa „zawija” palce przesuwając po podłodze piętę w stronę palców, tworząc nad podłogą , jak największy łuk.

Następnie dzieci przenoszą ciężar ciała na nogę lewą i powtarzają zadanie stopą prawą.

Czas: 3 min.

  1. Ćwiczenia mm. stóp
  • „Granie na bębnie” – Pw. siad prosty. Gazeta pod nogami. Uderzanie piętami o gazetę „granie na bębnie”
  • „Gra na pianinie”- Pw. siad prosty. Uderzeniami palcami o gazetę „gra na pianinie”
  • Złożenie i rozłożenie gazety
  • Gniecenie gazety i podrzucanie jej
  • Rozłożenie gazety i wyprasowanie.

Czas: 2 min.

  1. Ćwiczenie ,,Podrzyj gazetę”

Dzieci siedzą na ławeczce. Przed każdym leży gazeta. Na sygnał prowadzącego dzieci starają się palcami stóp podrzeć swoją gazetę na jak najmniejsze kawałki. Następnie na sygnał dzieci wstają i sprzątają porwane kawałki podnosząc stopami  do wyznaczonego pojemnika na śmieci.

Czas: 3 min.

 

Autor: mgr Kamila Królicka

Przedszkole Samorządowe nr 15 im. Juliana Tuwima w ZSO Nr 4 w Białej Podlaskiej

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...