W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU scenariusz zajęć

Zajęcie otwarte dla rodziców w grupie dzieci 4,5 – letnich

Temat: W świątecznym nastroju.

Cele ogólne:

– Integrowanie rodziców, dzieci i nauczyciela.

– Pogłębianie więzi rodzinnych w wyniku wspólnej pracy podczas wykonywania stroików świątecznych.

– Poznawanie przez dzieci zwyczajów związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem

-prawidłowo reaguje na polecenia i sygnały

-potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat

-zna zwyczaje i tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia

– potrafi liczyć w zakresie 7

-rozwiązuje proste zadania z treścią

-współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań

– poprawnie nazywa kolory

– posługuje się określeniami wielkości: mały, duży, średni.

– wspólnie z rodzicem wykonuje ozdoby świąteczne

Metody pracy:

-praktyczne

-słowne

-oglądowe

Formy pracy:

-indywidualna

-zbiorowa

Środki dydaktyczne:

Tamburyn , szablon choinki dla każdego dziecka, szablony bombek małych po 2 dla każdego dziecka, średnich po 3 dla każdego dziecka, po 2 duże dla każdego dziecka, paski bibuły w 5 kolorach po jednym dla każdego dziecka,  gwiazdki, obrazki przedstawiające tradycje świąteczne, pompony.

Przebieg zajęć:

1.Powitanie rodziców

W świątecznym nastroju,
Z uśmiechem radości.
Witamy w przedszkolu,
Przybyłych dziś gości.

2.” Mikołaj jedzie samochodem”- piosenka z pokazywaniem.

  1. „Świąteczne obrazki” – dzieci nazywają tradycje świąteczne przedstawione na obrazkach np.: choinka, karp, prezenty, Mikołaj, kolędowanie , dzielą wyrazy na sylaby – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
  2. 4. Zabawa ruchowa „Ułóż bombki”

Dzieci otrzymują paski bibułek w różnych kolorach. Określają jej kolory. Poruszają się na dywanie w rytmie wygrywanym przez nauczyciela na tamburynie, podczas przerwy w grze dzieci układają przed sobą bombki w różnym kształcie. Na koniec dzieci łączą się w grupy i układają jedna dużą bombkę w tym samym kolorze.

  1. 5. Rozwiązanie zagadki „Choinka”.
    Zielona, z lasu wzięta,
    Wesoło nam z nią w święta.
    Igieł ma więcej od krawca,
    A nawet więcej od jeża.
    Zimą i latem taka sama,
    Zawsze zielona i świeża.

6.Zadanie dydaktyczne „Ubieramy choinkę”.

Dzieci otrzymują w kopertach szablon choinki i bombek o różnej wielkości ( 2 małe, 3 średnie i 4 duże) układają bombki na szablonach według zasady: największe na dole, najmniejsze na górze, średnie po środku. Przeliczanie bombek, udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytania:

– Czym różnią się bombki?

-Ile jest wszystkich bombek?

-Ile jest najmniejszych bombek?

-Ile jest średnich bombek?

-Ile jest najmniejszych bombek?

Rozwiązanie zadania matematycznego:

Marcin zawiesił na choince 2 małe bombki, 1średnie, 2duże. Ile jest wszystkich bombek na choince?

Odp. Na choince wisi 5 bombek.

Nauczyciel układa zadanie.

( dzieci układają bombki na choince, następnie przeliczają i udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela.)

Mama stroiła choinkę. Zawiesiła na niej 1 małą bombkę, 3 średnie i 2 duże. Jedna  duża bombka spadla i się zbiła. Ile jest bombek na choince?

  1. „Wyprawa po choinkę”- opowieść ruchowa – zabawa z rodzicami (podkład muzyczny w tle).
    – Wybieramy się do lasu po choinkę – marsz z wysoko uniesionymi kolanami.
    – Jesteśmy już w lesie. Musimy teraz zachowywać się cicho. Mieszkańcy lasu nie lubią hałasu – dzieci zatrzymują się i przykładają palec do ust.
    – Rozejrzyjmy się za choinką! – dzieci rozglądają się, przykładają rękę do czoła, naśladują patrzenie przez lornetkę.
    – Popatrzcie! Tam widzę choinkę. Podbiegnijmy do niej – dzieci uderzeniami rąk o uda naśladują bieg.
    – Zabierzemy choinkę do przedszkola – ruch zabrania choinki na plecy.
    – Wracajmy – marsz z wysoko uniesionymi kolanami.
  2. „Śniegowe gwiazdeczki” – utrwalenie położenia gwiazdeczki w obrębie swojego ciała i w przestrzeni – przed sobą, za sobą, obok siebie, na głowie, na ręce, pod stopami. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  3. Piosenka z inscenizacją – „ Na sanki”
  4. Przejście do drugiej Sali i wspólne wykonanie ozdób na choinkę.

Opracowała : Agata Wnuczek

Szkoła Podstawowa im. Wacława Rafalskiego w Ostrowie

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...