Zajęcie otwarte dla rodziców w grupie dzieci 4,5 – letnich
Temat: W świątecznym nastroju.
Cele ogólne:
– Integrowanie rodziców, dzieci i nauczyciela.
– Pogłębianie więzi rodzinnych w wyniku wspólnej pracy podczas wykonywania stroików świątecznych.
– Poznawanie przez dzieci zwyczajów związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
-umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem
-prawidłowo reaguje na polecenia i sygnały
-potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat
-zna zwyczaje i tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
– potrafi liczyć w zakresie 7
-rozwiązuje proste zadania z treścią
-współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
– poprawnie nazywa kolory
– posługuje się określeniami wielkości: mały, duży, średni.
– wspólnie z rodzicem wykonuje ozdoby świąteczne
Metody pracy:
-praktyczne
-słowne
-oglądowe
Formy pracy:
-indywidualna
-zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Tamburyn , szablon choinki dla każdego dziecka, szablony bombek małych po 2 dla każdego dziecka, średnich po 3 dla każdego dziecka, po 2 duże dla każdego dziecka, paski bibuły w 5 kolorach po jednym dla każdego dziecka, gwiazdki, obrazki przedstawiające tradycje świąteczne, pompony.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie rodziców
W świątecznym nastroju,
Z uśmiechem radości.
Witamy w przedszkolu,
Przybyłych dziś gości.
2.” Mikołaj jedzie samochodem”- piosenka z pokazywaniem.
- „Świąteczne obrazki” – dzieci nazywają tradycje świąteczne przedstawione na obrazkach np.: choinka, karp, prezenty, Mikołaj, kolędowanie , dzielą wyrazy na sylaby – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
- 4. Zabawa ruchowa „Ułóż bombki”
Dzieci otrzymują paski bibułek w różnych kolorach. Określają jej kolory. Poruszają się na dywanie w rytmie wygrywanym przez nauczyciela na tamburynie, podczas przerwy w grze dzieci układają przed sobą bombki w różnym kształcie. Na koniec dzieci łączą się w grupy i układają jedna dużą bombkę w tym samym kolorze.
- 5. Rozwiązanie zagadki „Choinka”.
Zielona, z lasu wzięta,
Wesoło nam z nią w święta.
Igieł ma więcej od krawca,
A nawet więcej od jeża.
Zimą i latem taka sama,
Zawsze zielona i świeża.
6.Zadanie dydaktyczne „Ubieramy choinkę”.
Dzieci otrzymują w kopertach szablon choinki i bombek o różnej wielkości ( 2 małe, 3 średnie i 4 duże) układają bombki na szablonach według zasady: największe na dole, najmniejsze na górze, średnie po środku. Przeliczanie bombek, udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytania:
– Czym różnią się bombki?
-Ile jest wszystkich bombek?
-Ile jest najmniejszych bombek?
-Ile jest średnich bombek?
-Ile jest najmniejszych bombek?
Rozwiązanie zadania matematycznego:
Marcin zawiesił na choince 2 małe bombki, 1średnie, 2duże. Ile jest wszystkich bombek na choince?
Odp. Na choince wisi 5 bombek.
Nauczyciel układa zadanie.
( dzieci układają bombki na choince, następnie przeliczają i udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela.)
Mama stroiła choinkę. Zawiesiła na niej 1 małą bombkę, 3 średnie i 2 duże. Jedna duża bombka spadla i się zbiła. Ile jest bombek na choince?
- „Wyprawa po choinkę”- opowieść ruchowa – zabawa z rodzicami (podkład muzyczny w tle).
– Wybieramy się do lasu po choinkę – marsz z wysoko uniesionymi kolanami.
– Jesteśmy już w lesie. Musimy teraz zachowywać się cicho. Mieszkańcy lasu nie lubią hałasu – dzieci zatrzymują się i przykładają palec do ust.
– Rozejrzyjmy się za choinką! – dzieci rozglądają się, przykładają rękę do czoła, naśladują patrzenie przez lornetkę.
– Popatrzcie! Tam widzę choinkę. Podbiegnijmy do niej – dzieci uderzeniami rąk o uda naśladują bieg.
– Zabierzemy choinkę do przedszkola – ruch zabrania choinki na plecy.
– Wracajmy – marsz z wysoko uniesionymi kolanami. - „Śniegowe gwiazdeczki” – utrwalenie położenia gwiazdeczki w obrębie swojego ciała i w przestrzeni – przed sobą, za sobą, obok siebie, na głowie, na ręce, pod stopami. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Piosenka z inscenizacją – „ Na sanki”
- Przejście do drugiej Sali i wspólne wykonanie ozdób na choinkę.
Opracowała : Agata Wnuczek
Szkoła Podstawowa im. Wacława Rafalskiego w Ostrowie