LECIMY W KOSMOS scenariusz zajęć

KONSPEKT ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU

 

Grupa: 6 latki

Liczba dzieci: 16

Czas trwania zajęć: 30-40 minut

 

Temat: „Lecimy w kosmos”

Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu, poznanie pojęć z nim związanych.

Cele operacyjne, dziecko :

  • śpiewa piosenkę powitalną,
  • ilustruje ruchem ciała treść piosenki,
  • poprawnie dodaje i odejmuje w zakresie i powyżej 10,
  • uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela,
  • potrafi przeczytać nazwy planet i dopasuje do nich ilustracje,
  • potrafi w kolejności wymienić planety Układu Słonecznego,
  • uzupełnia „makietę” Układu Słonecznego,
  • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8,
  • z uwagą ogląda animację multimedialną, poznając charakterystykę każdej z planet,
  • rozwiązuje zagadki,
  • bierze czynny udział w zabawie tanecznej,
  • czuje się częścią grupy,
  • prawidłowo reaguje na umówiony sygnał ustalony podczas zabawy,
  • swobodnie się porusza, zachowując bezpieczeństwo,
  • wykonuje zgodnie z instrukcją nauczyciela pracę plastyczną.

Metody pracy:

  • słowna (pogadanka, wiersz, piosenka)
  • oglądowa (ilustracje, animacja multimedialna)
  • praktyczna (zadań stawianych do wykonania)

 

Formy pracy:

  • grupowa
  • indywidualna

Środki i pomoce dydaktyczne: piosenki: „Podaj rękę przyjacielu”, „Budujemy ciszę” „Bal na księżycu” wyd. Bliżej Przedszkola, wiersz Natalii Łasochy pt. „Kosmos”, „dywaniki” do układania wyrazów, koperty z nazwami poszczególnych planet i ich rysunkami, makieta Układu Słonecznego, klej, animacja multimedialna pt. „W Układzie Słonecznym”, biała pastela, czarna kartka A4, biała farba, żółta plastelina.

Przebieg zajęć:

1.,,Podaj rękę przyjacielu”’- powitanie dzieci piosenką. Dzieci dobierają się w pary i stoją zwrócone do siebie twarzami, poruszają się zgodnie z tekstem piosenki.

Podaj rękę przyjacielu i przywitaj się,
w prawo ukłoń się, w lewo ukłoń się.
Podaj rękę przyjacielu i uśmiechnij się,
dzisiaj mamy dobry dzień.

  1. „Budujemy ciszę”. Dzieci siadają w kręgu, wyciszają się, śpiewając piosenkę i ilustrując ją odpowiednim ruchem ciała.

Budujemy ciszę,

Budujemy ciszę,

Budujemy z klocków ciszę.

Prawym uchem słyszę,

Lewym uchem słyszę,

Bardzo dobrze słyszę ciszę.

 

Dzielnie pompujemy,

Dzielnie pompujemy,

Balon ciszy, bo tak chcemy.

Prawe ucho słyszy,

Lewe ucho słyszy,

Jak w piwnicy tupią myszy.

 

Hałas przeganiamy,

Hałas przeganiamy,

Panią Ciszę zapraszamy,

Cicho jak motyle,

Cicho jak motyle

Posiedzimy tu przez chwilę.

 

  1. „ Tajemnicze hasło”. Wskazane przez nauczyciela dzieci wybierają kartoniki i głośno odczytują zapisane na nich działania matematyczne, a następnie podają ich rozwiązania. Chętne dziecko układa wyniki działań od największego do najmniejszego, następnie odwraca kartoniki i odczytuje hasło. (KOSMOS)
  2. „Układ Słoneczny”. Nauczyciel przedstawia dzieciom makietę Układu Słonecznego, następnie odczytuje kolejne wersy wiersza pt. „Kosmos” autorstwa Natalii Łasochy. Wskazane przez nauczyciela dziecko wyszukuje rysunek danej planety, nazwę i przykleja je na makietę umieszczoną na tablicy. Dzieci otwierają koperty, w których znajdują się rysunki planet i ich podpisy. Na „dywanikach” kolejno układają nazwy wymienianych w wierszu planet i dopasowują do nich ilustrację.

Natalia Łasocha „Kosmos”

Kosmos jest ogromny i wciąż niezbadany,

ale osiem planet bardzo dobrze znamy.

One nieprzerwanie krążą wokół Słońca.

A Słońce to gwiazda, jasna i gorąca.

Merkury jest najmniejszy i krąży powoli.

Wenus, widoczna z daleka, to najgorętsza planeta.

Ziemia – to tu mieszkamy, na niej powstało życie.

Mars jest w kolorach czerwieni, sporo tu skał i kamieni.

Jowisz z wszystkich największy, z Wielką Czerwoną Plamą.

Saturn ma siedem pierścieni, barwami toffi się mieni.

Uran, błękitna kula, jakby mgłą otoczona.

Neptun na końcu wiruje, tu zimno nie ustępuje.

 

  1. „W Układzie Słonecznym”. Dzieci oglądają animację opisującą charakterystykę każdej z planet. Po prezentacji nauczyciel zadaje dzieciom pytania kontrolne.

-Czym różnią się planety?

-Jak nazywa się najmniejsza z planet?

-Która z planet kręci się najszybciej?

-Która planeta tworzy huragany?

 

  1. „Kosmiczne zagadki”. Wskazane przez nauczyciela dzieci losują zagadkę, której treść odczytywana jest przez nauczyciela. Dzieci starają się odgadnąć hasło i dopasować do niego odpowiedni podpis a w dalszej kolejności umieścić na makiecie.
  2. „Bal na księżycu”- zabawa taneczna. Dzieci dobierają się w pary. W trakcie trwania piosenki, zgodnie z poleceniami w niej ujętymi zmieniają sposób zatrzymania się.

Ref: U kosmitów na księżycu plotka taka hula,

że z okazji Święta komet będzie bal u króla

i ci duzi, i ci mali są dziś zaproszeni,

mają stawić się u króla pięknie wystrojeni.

  1. Pierwszym tańcem będzie gawot, ale księżycowy

i dlatego w parach stojąc, złapcie się za głowy!

Ref: U kosmitów na księżycu plotka taka hula,

że z okazji Święta komet będzie bal u króla

i ci duzi, i ci mali są dziś zaproszeni,

mają stawić się u króla pięknie wystrojeni.

2.Drugim tańcem miał być mazur.

Rzecz to niesłychana, bo ktoś krzyknął:

„Zmiana planów! Łapiemy kolana”

 

Ref: U kosmitów na księżycu plotka taka hula,

że z okazji Święta komet będzie bal u króla

i ci duzi, i ci mali są dziś zaproszeni,

mają stawić się u króla pięknie wystrojeni.

3.Trzeci taniec to oberek, zatańcz go zuchy

a że bal to na księżycu

-łapią się za brzuchy.

 

  1. „Tworzymy układ słoneczny”- praca plastyczna. Nauczyciel instruuje, w jaki sposób należy wykonać pracę. Każde dziecko otrzymuje czarną kartkę zestaw planet (z wcześniejszego zadania)
    i białą pastelę. Dzieci po lewej stronie umieszczają Słońce i wylepiają je żółtą plasteliną, natomiast białą pastelą rysują osiem okręgów- orbit. Następnie kolejno umieszczają planety na orbitach wraz
    z ich podpisem. Podczas wykonywania zadania wzór stanowi makieta zawieszona na tablicy.
  2. Podziękowanie za udział w zajęciach.

 

AUTOR: Marzena Kołodziej

Publiczne Przedszkole w Krzeczowie 


 

Załączniki:      http://zagadkidladzieci.net/

Zagadki :

Kiedy nocą słońca,
nie ma już na niebie,
świeci całym sobą,
lub kawałkiem siebie. (księżyc)

Jej długi warkocz złotem błyska,
siostrą jest gwiazd i księżyca.
Rzadko odwiedza nasze niebo.
Niesie wieści. Jakie? To tajemnica. (kometa)

Bardzo mu dobrze się wiedzie,
do pracy rakietą jedzie –
na podbój kosmosu, planet
i w galaktyki nieznane. (kosmonauta)

Z ziemi do gwiazd
mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr
i samoloty. (rakieta)

 

Link do animacji :

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...