DZIEŃ DINOZAURA dino, dino, dinozaury pomysły na zabawy

DZIEŃ DINOZAURA

dino, dino, dinozaury pomysły na zabawy

1.Wysłuchanie wierszyka.

O kim będziemy dzisiaj rozmawiać? Kto obchodzi święto 26 lutego?

Ogon, tułów, szyja, głowa…
Postać prawie jest gotowa.
Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.
Taki duży wśród zarośli…
Pewnie byśmy za nim poszli.
Lecz to było wieki temu.
Teraz już go nie znajdziemy.
A dlaczego?
Bo wymarły.
Mam na myśli – …………..(dinozaury).

2.Oglądanie filmu na temat dinozaurów np. Hokus i Lotus, prezentacja o Dinozaurach.

3.Oglądanie książek, materiałów, figurek przyniesionych przez dzieci i nauczyciela. Rozmowy. Podkład, odgłosy –  Dinosaur Sound  Effects .

4.Rozmowy na temat dinozaurów. Podanie kilku informacji i ciekawostek (kiedy żyły, czym się odżywiały, jak wyglądały itp.).

Próba  odpowiedzi na pytanie -Dlaczego wyginęły dinozaury?

  • Słowo „dinozaur” znaczy jaszczur i jest to właściwe określenie, bo dinozaury były gadami – jak obecne jaszczurki. Skórę miały pokrytą łuskami i składały jaja, z których wykluwały się małe dinozaury.
  • Niektóre dinozaury chodziły na dwóch nogach i przypominały kangura (wielkiego kangura), inne na czterech – niczym dzisiejsze słonie.
  • Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wy­ginęły? Stało się to przed 65 milionami lat. Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Jedna z teorii zakła­da, że przyczyną wyginięcia dinozaurów była wielka katastrofa. Może kula ziemska została otoczona pyłem kosmicznym powstałym przez eksplozję jakiejś gwiazdy? Inni uważają, że na Ziemię spadł olbrzymi meteoryt, a pył, który się wzniósł po jego uderzeniu, mógł zaciemnić Słońce na długie lata. Bez światła słonecznego nie mogą rosnąć rośliny, którymi żywiły się zwierzęta roślinożerne. Z braku ciepła słonecznego wiele zwierząt zamarzło. Kolejnym etapem była fala upałów. Po opadnięciu pyłów para wodna, powstała na skutek upadku meteorytu, zatrzymywała promienie słoneczne, co spowodowało bardzo silne ogrzanie powierzchni Zie­mi (efekt cieplarniany) i znaczna ilość zwierząt wymarła, nie mogąc znieść upału. Niektórzy uczeni uważają, że dinozaury wyginęły z powodu zmian klimatu – bardzo duże wahania tem­peratury spowodowały, że zmiennocieplne dinozaury nie mogły im sprostać. Inni sądzą, że odpowiedzialne za wyginięcie dinozaurów są inne zwierzęta (ssaki i ptaki) żywiące się jajami. Możliwe, że to one nocą, korzystając z nieobecności rodziców, nie mogących bronić swojego potomstwa, wykradały jaja, ograniczając w ten sposób liczbę młodych osobników. Istnieje też teoria, że dinozaury roślinożerne zatruły się nowo powstałymi na przestrzeni lat roślinami kwiatowymi zawierającymi truciznę, która dla dinozaurów była śmiertelna. Wymarcie zwierząt roślinożernych musiało spowodować stopniowe zagłodzenie się zwierząt mięsożernych, które się nimi żywiły. Zmianie uległo również środowisko życia dinozaurów. W ciągu ostatnich kilku milionów lat ery dinozaurów opadł poziom morza na całej kuli ziemskiej, wyłaniały się nowe lądy, góry. Płytkie wody, które zajmowały olbrzymie przestrzenie, zaczęły znikać, a zwierzęta, które tam żyły, utraciły swoje dotychczasowe siedliska. Nie mogąc dostosować się do tych zmian, umierały.

5.Segregowanie dinozaurów (figurki),przeliczanie, dodawanie.

6.„Gdzie jest dinuś”- układanie dinozaurów względem siebie.

– weź dinozaura w prawą rękę,
– połóż dinozaura przed sobą,
– z tyłu,
– pomiędzy stopami,
– weź w lewą rękę,
– połóż pod kolanami, itp.

7.Wspólne zabawy przy piosence „Dino, dino dinozaury…”

8.„Liczbowe grzbiety”- zabawa dydaktyczna.

  • Dzieci pracują w zespołach.. Każdy zespół dostaje klamerkę z cyfrą od 1-6 i odpowiednią ilością narysowanych kropek oraz sylwetę dinozaura.
  • Zadaniem drużyn jest przypięcie klamerek na grzbietach dinozaurów w odpowiedniej kolejności ( od 1 do 6), a następnie od końca ( od 6 do 1).

9.Nauka prostej rymowanki. Wypowiadanie jej z różną intonacją, cicho, głośno, wolno itp.

  • Wujek Franek, ciotka Laura,
  • zobaczyli dinozaura.
  • Jak podnieśli krzyk,
  • to dinozaur znikł.

10.”Jak wygląda dinozaur- pierwszy, drugi, trzeci?”- opisywanie wyglądu dinozaura na podstawie ilustracji, operowanie liczebnikami porządkowymi.

11.”Berek dinozaur”- zabawa ruchowa z elementem skoku.

Raz, dwa trzy dinozaurem jesteś ty.

„Dinozaur podskakuje obunóż, ma dotknąć 1 z dzieci, które ucieka także podskakując. Dotknięte dziecko zostaje dinozaurem.

12.Zabawa „Słuchaj, a potem szukaj”. Dzieci, chowają dinozaura, tak, aby było go widać. Opisują, gdzie on się znajduje np. na 3 półce, obok szuflad, między lalką a pajacem. Dziecko (które wcześniej było odwrócone) odnajduje  dinozaura.

13.Odnajdywanie różnic między obrazkami.

14.Puzzle „Dinozaur”.

15.Dobieranie obrazków w pary wykorzystując grę Memory.

16.”Śmieszne zdania”  – układanie zdań o dinozaurach, tak aby każde słowo rozpoczynało się taką samą głoską.

  • Duże dinozaury dużo drzemią.
  • Darek dotyka dinozaura.
  • Triceratops tarmosi tyranozaura.

17.Ekspresja słowna.

  • Wersja dla dzieci młodszych podawanie, jak najwięcej określeń dotyczących dinozaurów.
  • Wersja dla dzieci starszych.
  • Podawanie określeń dinozaura zaczynających się kolejnymi głoskami z jego nazwy, zapisywanie ich przez nauczyciela.

Np.

  • D – duży, drapieżny, dinuś,
  • I – inteligentny, interesujący,
  • N – nerwowy, nienajedzony,
  • O – ogromny, ostrożny, olbrzym
  • Z – zły, złośliwy,
  • A – agresywny ,
  • U – uparty,
  • R – ruchliwy, ryczący

18.Prawda czy plotka.

  • Dinozaury wykluwają się z jaj.
  • Dinozaury można spotkać w zoo.
  • Tyranozaur był łagodny, jadł tylko rośliny.
  • Za czasów dinozaurów rosły wielkie rośliny.
  • Dinozaury wyginęły, ponieważ przeprowadziły się na inną planetę.
  • Dinozaury były dwunożne, albo czworonożne,
  • Nazwa dinozaur oznacza „straszne jaszczurki”.
  • Dinozaury były mniejsze od słonia.

19.Praca plastyczna.

  • wypełnianie malowanki
  • malowanie farbami
  • lepienie z plasteliny
  • robienie dinozaura z  papierowego talerzyka

20.Powtórzenie informacji – oglądanie filmu  – Dinozaury dla dzieci- powtórka ogólnych wiadomości.

UWAGI: Powyżej zaproponowane są różne działania – aktywności dzieci. Nauczyciel może wybrać te, które najbardziej odpowiadają wychowankom i  są dostosowane  do możliwości dzieci.

AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska

Przedszkole przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dłutowie

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...