SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ – 3-latki
Grupa: 3-latki
TEMAT: ŚLADAMI DINOZAURÓW
Cel główny:
- Rozbudzanie zainteresowań dzieci życiem dinozaurów
- Doskonalenie umiejętności matematycznych
Cele szczegółowe:
dziecko:
– Poszerza wiedzę na temat dinozaurów i ich cech charakterystycznych
– Rozwija wyobraźnię i zmysł dotyku poprzez zabawy badawcze
– Porównuje przedmioty ze względu na wielkość
– Prawidłowo stosuje pojęcia mały-średni-duży
– Przelicza w zakresie 1-3
– Rozwija orientacje w przestrzeni i schemacie własnego ciała
– Doskonali spostrzegawczość i koordynację wzrokowo – ruchową.
– Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
– Utrwala wybrane kolory
– Prawidłowo reaguje na sygnał słowny
Formy pracy:
- Indywidualna
- Zbiorowa
Metody pracy:
- słowna
- oglądowa
- czynna
Środki dydaktyczne:
Treść listu, duża plastikowa kuweta lub miska, piasek kinetyczny, figurki dinozaurów, muszelki, kamienie, patyki, pędzelki, łopatki, ślady łap dinozaurów, płyta z piosenką, naklejki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- WPROWADZENIE – Wysłuchanie listu od Dinozaura Dinusia.
Nazywam się Dinuś i jestem diplodokiem Należę do rodziny gadów zwanych dinozaurami. Przyszedłem do Was aby opowiedzieć Wam o czasach, których nikt nie pamięta. Dawno, dawno temu kiedy na świecie nie było jeszcze ani ludzi, ani nawet żadnych innych zwierząt, na ziemi żyły dinozaury. Wszyscy jesteśmy bardzo różni. Ja lubię zjadać rośliny, a niektóre dinozaury lubią mięso. Jedne są małe, a inne ogromne. Niektóre z nas mają długie szyje, kolczaste kołnierze, skrzydła i długie ogony. Nasz świat jest różnorodny i bardzo ciekawy. Wykluwamy się z jajek, tak jak dzisiejsze węże, krokodyle czy ptaki. Jeśli chcecie nas bliżej poznać zapraszam Was do wspólnej zabawy.
- CZĘŚĆ GŁÓWNA
- Zabawa badawcza „Wykopaliska” – W dużej kuwecie z piaskiem kinetycznym dzieci za pomocą pędzelków i łopatek szukają ukrytych figurek dinozaurów (3szt). W piasku znajdują się również ukryte muszelki, kamienie, patyczki itp. Znalezione skarby dzieci układają na tacki.
- Zabawa matematyczna od najmniejszego do największego – Znalezione w piasku figurki dinozaurów (3szt) układamy od najmniejszej do największej i odwrotnie. Dzieci określają wielkość dinozaurów poprzez określenia mały-średni-duży. Razem przeliczają figurki w zakresie 1-3.
- Zabawa kształtująca orientację w przestrzeni „Połóż Dinusia” – Każde dziecko otrzymuje figurkę dinozaura, a następnie wszyscy układają figurki dinozaurów zgodnie z poleceniem nauczyciela – najpierw względem siebie (przed sobą, z tyłu, pod kolanami, na stopie itp.), następnie: pod krzesłem, na biurku, obok biurka itp.
- Zabawa ruchowa „Po śladach dinozaurów” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Nauczyciel rozkłada na podłodze ślady dinozaurów. Dzieci poruszają się przy piosence „Dinozaur” tylko i wyłącznie po tych śladach. W trakcie zabawy zmieniamy zasady np. poruszamy się tylko po niebieskich/żółtych śladach.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Uwaga, dinozaur!” – Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło „Idzie dinozaur” – zastygają w bezruchu. Hasło „ Dinozaur odszedł” jest sygnałem do ponownego poruszania się.
- ZAKOŃCZENIE
W podziękowaniu za udział w zajęciach każde dziecko dostaje naklejkę z dinozaurem.
AUTOR: mgr Katarzyna Stanieczko
Przedszkole nr4 im Marii Konopnickiej w Żorach