Scenariusz zajęcia

Temat:  „Nadchodzą święta”

Cele ogólne:

  • zapoznanie z wybranymi zwyczajami i tradycjami bożonarodzeniowymi:
  • wzbogacenie słownictwa,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • rozwijanie słuchu
  • pobudzanie do aktywnego słuchania muzyki, rozwijanie poczucia rytmu
  • umiejętność korzystania z wybranych technologii
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

Cele szczegółowe:

dziecko:

zna zwyczaje bożonarodzeniowe oraz  poszerza słownictwo związane z Bożym

Narodzeniem

– określi ilość sylab w wyrazie oraz podejmie próby określenia głoski w nagłosie

– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, rytmicznych, naśladowczych: Zabawa z

  kostką, Świąteczne porządki, Jingle bells

– doskonali umiejętności w zakresie percepcji: słuchowej, wzrokowej, ruchowej.

– wykonuje gesty zgodnie z obranym schematem

– korzysta ze smartfona, tablicy multimedialnej w określonym zakresie

– złoży życzenia swoim bliskim

– doskonali umiejętność skupienia uwagi

– doskonali umiejętność współpracy

 

Podstawa programowa:

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:

I.5  uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, wykonuje różne formy ruchu.

III.2 odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny,

III.5  ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, współdziała z dziećmi w zabawie.

IV.2 wyraża swoje rozumienie świata za pomocą języka mówionego, rozróżnia głoski na początku w wybranych prostych fonetycznie słowach

IV.5  odpowiada na pytania,

IV.7 eksperymentuje rytmem, ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki.

IV.19 podejmuje aktywność poznawczą, np. korzystanie z nowoczesnej technologii itd.

Metody:

– elementy metody Batti Strauss,

– czynna – samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka,   zadań stawianych do wykonania

– słowna – rozmowy, objaśnienia, instrukcje,

– oglądowa – obserwacja, prezentacja,

Formy:

indywidualna, zbiorowa, w parze

Środki dydaktyczne: ilustracje, tablica multimedialna, laptop, odtwarzacz płyt,  telefon, płyta CD, latarka, krzesełka, statyw, rekwizyty do zdjęć.

 

Przebieg:

 

  1. Powitanie – zabawa

Zabawa odbywa się w kręgu. Nauczyciel wita wszystkich i pokazuje tajemniczą kopertę, która będzie powitalnie krążyła i „przeskakiwała” z rąk do rąk.
Wędrówce koperty towarzyszy rytmicznie skandowana / śpiewana wyliczanka:

Jak to miło i wesoło
Gdy koperta krąży wkoło
Weź kopertę teraz ty
Zajrzyj do niej, raz dwa, trzy!

Ten, kto trzyma w ręku kopertę, kiedy skończy się wyliczanka, ma prawo wyjąć z niej jedną karteczkę.
Kładzie ją na środku, wszyscy patrzą, co na niej jest narysowane. Zabawa toczy się do momentu wyjęcia z koperty ostatniej karteczki z rysunkiem.

  1. Co łączy te obrazki?– swobodne wypowiedzi dzieci.
    Obrazki wyjęte z koperty, to: gwiazdka, choinka, prezenty, ryba, barszcz, dzieciątko w żłóbku.
  2. Polskie tradycje świąteczne – oglądanie prezentacji multimedialnej

EduKredka – TRADYCJE ŚWIĄTECZNE/Film edukacyjny – YouTube

  1. 4. Zabawa z kostką – Dzieci poruszają się do muzyki na przezwę rzucają kostką, na której są kody QR. Dzieci odczytują wyturlany kod pod którym ukrył się jeden z symboli świątecznych i przybierają  odpowiednią pozycję.
  • choinka – nogi w rozkroku, dłonie łączymy nad głową, łokcie odchylamy do tyłu,
  • stół wigilijny – całe ciało przybiera kształt stołu,
  • bombka – dzieci zwijają się w kulę, leżąc na podłodze,
  • pierwsza gwiazdka – układamy ciało w literę „X”.
  • Mikołaj – nogi w rozkroku, trzymanie się za brzuch i śmiech: ho, ho, ho..
  • ryba – położenie się na podłodze i pływanie
  1. Co kojarzy się z Bożym Narodzeniem?Zabawa klasyfikacyjna z wykorzystaniem tablicy multimedialnej

https://wordwall.net/resource/26308046/bo%C5%BCe-narodzenie

  1. Świąteczne porządki – układ taneczny – naśladowanie ruchów Układy taneczne # 16 – Świąteczne porządki – YouTube
  2. Prezent od Mikołaja

Dzieci mają za zadanie podświetlić latarką worek Mikołaja, nazwać znajdujący się  w nim  przedmiot, określić ilość sylab i pierwszą głoskę.

  1. Jingle bells – zabawa słuchowo-wzrokowo -ruchowa z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Nauczyciel demonstruje sposób wykonywania ruchów podczas zabawy. Dzieci próbują odzwierciedlić rytmicznie ruchy.

https://www.youtube.com/watch?v=DmtnY5_Hf6w

alternatywa

Jingle Bells con le Mani! – YouTube

  1. Niespodzianka dla bliskich – dzieci po kolei składają życzenia rodzicom/bliskim im osobom. Życzenia są nakręcane przez każde z dzieci w ramach prezentu.

 

  1. Podsumowanie zajęć.

 Dzieci odpowiadają na pytania:

– Co najbardziej podobało mi się podczas zajęć, a co najmniej?

– Co sprawiło mi trudność, a co było dla mnie łatwe?

 

AUTOR: Ewa Wochna

Przedszkole Samorządowe w Rosnowie

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?