Scenariusz zajęcia
Temat: „Nadchodzą święta”
Cele ogólne:
- zapoznanie z wybranymi zwyczajami i tradycjami bożonarodzeniowymi:
- wzbogacenie słownictwa,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie słuchu
- pobudzanie do aktywnego słuchania muzyki, rozwijanie poczucia rytmu
- umiejętność korzystania z wybranych technologii
- rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
Cele szczegółowe:
dziecko:
– zna zwyczaje bożonarodzeniowe oraz poszerza słownictwo związane z Bożym
Narodzeniem
– określi ilość sylab w wyrazie oraz podejmie próby określenia głoski w nagłosie
– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, rytmicznych, naśladowczych: Zabawa z
kostką, Świąteczne porządki, Jingle bells
– doskonali umiejętności w zakresie percepcji: słuchowej, wzrokowej, ruchowej.
– wykonuje gesty zgodnie z obranym schematem
– korzysta ze smartfona, tablicy multimedialnej w określonym zakresie
– złoży życzenia swoim bliskim
– doskonali umiejętność skupienia uwagi
– doskonali umiejętność współpracy
Podstawa programowa:
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
I.5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, wykonuje różne formy ruchu.
III.2 odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny,
III.5 ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, współdziała z dziećmi w zabawie.
IV.2 wyraża swoje rozumienie świata za pomocą języka mówionego, rozróżnia głoski na początku w wybranych prostych fonetycznie słowach
IV.5 odpowiada na pytania,
IV.7 eksperymentuje rytmem, ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki.
IV.19 podejmuje aktywność poznawczą, np. korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Metody:
– elementy metody Batti Strauss,
– czynna – samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania
– słowna – rozmowy, objaśnienia, instrukcje,
– oglądowa – obserwacja, prezentacja,
Formy:
indywidualna, zbiorowa, w parze
Środki dydaktyczne: ilustracje, tablica multimedialna, laptop, odtwarzacz płyt, telefon, płyta CD, latarka, krzesełka, statyw, rekwizyty do zdjęć.
Przebieg:
- Powitanie – zabawa
Zabawa odbywa się w kręgu. Nauczyciel wita wszystkich i pokazuje tajemniczą kopertę, która będzie powitalnie krążyła i „przeskakiwała” z rąk do rąk.
Wędrówce koperty towarzyszy rytmicznie skandowana / śpiewana wyliczanka:
Jak to miło i wesoło
Gdy koperta krąży wkoło
Weź kopertę teraz ty
Zajrzyj do niej, raz dwa, trzy!
Ten, kto trzyma w ręku kopertę, kiedy skończy się wyliczanka, ma prawo wyjąć z niej jedną karteczkę.
Kładzie ją na środku, wszyscy patrzą, co na niej jest narysowane. Zabawa toczy się do momentu wyjęcia z koperty ostatniej karteczki z rysunkiem.
- Co łączy te obrazki?– swobodne wypowiedzi dzieci.
Obrazki wyjęte z koperty, to: gwiazdka, choinka, prezenty, ryba, barszcz, dzieciątko w żłóbku. - Polskie tradycje świąteczne – oglądanie prezentacji multimedialnej
EduKredka – TRADYCJE ŚWIĄTECZNE/Film edukacyjny – YouTube
- 4. Zabawa z kostką – Dzieci poruszają się do muzyki na przezwę rzucają kostką, na której są kody QR. Dzieci odczytują wyturlany kod pod którym ukrył się jeden z symboli świątecznych i przybierają odpowiednią pozycję.
- choinka – nogi w rozkroku, dłonie łączymy nad głową, łokcie odchylamy do tyłu,
- stół wigilijny – całe ciało przybiera kształt stołu,
- bombka – dzieci zwijają się w kulę, leżąc na podłodze,
- pierwsza gwiazdka – układamy ciało w literę „X”.
- Mikołaj – nogi w rozkroku, trzymanie się za brzuch i śmiech: ho, ho, ho..
- ryba – położenie się na podłodze i pływanie
- Co kojarzy się z Bożym Narodzeniem? – Zabawa klasyfikacyjna z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
https://wordwall.net/resource/26308046/bo%C5%BCe-narodzenie
- Świąteczne porządki – układ taneczny – naśladowanie ruchów Układy taneczne # 16 – Świąteczne porządki – YouTube
- Prezent od Mikołaja
Dzieci mają za zadanie podświetlić latarką worek Mikołaja, nazwać znajdujący się w nim przedmiot, określić ilość sylab i pierwszą głoskę.
- Jingle bells – zabawa słuchowo-wzrokowo -ruchowa z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Nauczyciel demonstruje sposób wykonywania ruchów podczas zabawy. Dzieci próbują odzwierciedlić rytmicznie ruchy.
https://www.youtube.com/watch?v=DmtnY5_Hf6w
alternatywa
Jingle Bells con le Mani! – YouTube
- Niespodzianka dla bliskich – dzieci po kolei składają życzenia rodzicom/bliskim im osobom. Życzenia są nakręcane przez każde z dzieci w ramach prezentu.
- Podsumowanie zajęć.
Dzieci odpowiadają na pytania:
– Co najbardziej podobało mi się podczas zajęć, a co najmniej?
– Co sprawiło mi trudność, a co było dla mnie łatwe?
AUTOR: Ewa Wochna
Przedszkole Samorządowe w Rosnowie