Scenariusz zajęć
TEMAT: Poznajemy nowe instrumenty na podstawie bajki „Wielka kłótnia”
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji muzycznej. Obszar edukacji w zakresie ruchu, mowy i myślenia.
GRUPA: 3-4 latków
CELE OGÓLNE:
• nabywanie umiejętności słuchania krótkiej baśni,
• umiejętne określanie wykonywanych czynności,
• reagowanie dźwiękiem na wskazany instrument.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• potrafi słuchać krótkiej baśni,
• rozpoznaje instrumenty z baśni, rozpoznaje dźwięki wydawane przez nie
• reaguje odpowiednio na określone dźwięki.
METODY: czynna, słowna, oglądowa
FORMY: zbiorowa, zespołowa
POMOCE: ilustracje instrumentów z baśni, odtwarzacz, ilustracje muzyków z instrumentami i dyrygenta z batutą, treść baśni „Wielka kłótnia”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Nauczycielka rozpoczyna czytanie baśni.
W trakcie czytania nauczycielka umieszcza na tablicy ilustrację instrumentów pojawiających się w tekście: saksofon, skrzypce, trąbka, bęben, flet, tamburyno.
- W oparciu o tekst baśni zadaje dzieciom pytania:
– O co kłóciły się instrumenty?
– Jakie instrumenty brały udział w awanturze?
– Czy na ilustracjach na tablicy rozpoznajemy instrumenty z baśni ?
– Kto zakończył awanturę?
-Kim jest dyrygent?
– Do czego służy mu batuta – pałeczka? ( pokazuje batutę)
3. Dzieci w rozsypce siadają na dywanie. – nauczyciel z odtwarzacza odtwarza po kolei dźwięki instrumentów z tablicy. Dzieci odgadują nazwę instrumentu wskazanego przez nauczyciela.
- Dzieci wykonują ruchy, jakie muzycy wykonują w czasie gry na instrumentach wyszczególnionych. Pomocne są ilustracje:
- Zabawy ruchowe- nauczyciel przypisuje dźwięki poszczególnym instrumentom:
-saksofon – trututu
-skrzypce – pitupitu
-trąbka – tratata
-bęben – bumbumbum,
-flet – plumplumplum
– tamburyno – dzyńdzyńdzyń
Po dwoje dzieci przyjmuje na siebie rolę instrumentu.
Żeby zaistniała kłótnia jak w baśni, wszystkie naraz krzyczą swoimi dźwiękami – kiedy nauczyciel podnosi batutę-grupa milknie. Wskazuje na tablicy jeden instrument i słyszy tylko dwa saksofony, następnie batuta w górę i grupa milknie, później zwiększa liczbę instrumentów (równocześnie słyszymy dwa instrumenty a następnie trzy, w różnych konfiguracjach – nie więcej).
AUTOR: Katarzyna Kot
Oddział Przedszkolny w Choroniu