KONSPEKT ZAJĘCIA DYDAKTYCZNEGO
Grupa : 3,4 latki
Temat kompleksowy: Książka moim przyjacielem
Temat zajęcia: Mniej – więcej, tyle samo.
Obszar z podstawy programowej:
- Liczy obiekty
- Rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
- Ustala równoliczność dwóch zbiorów
Cele zajęcia (planowane osiągnięcia dzieci):
- Rozwija i doskonali umiejętności matematyczne
- Bierze udział w zabawie ruchowej
- Rozróżnia i porównuje wielkość przedmiotów
- Segreguje przedmioty wg wielkości
- Porównuje liczebność zbiorów przedmiotów
- Stosuje określenia mniej – więcej, tyle samo
- Właściwie reaguje na polecenia nauczycielki
- Reaguje na umówiony sygnał
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
- grupowa
Metody pracy:
- Percepcyjne: obserwacji i pokazu
- Słowne: rozmowy, objaśnienia, instrukcje
- Czynne: zadań stawianych dziecku
Przebieg zajęcia:
- Powitanie dzieci – Dzieci stoją w kole i śpiewają „przywitankę”.
- Zadanie 1 – „Geometryczne imiona” – Dzieci siedzą w kole na dywanie. Dzieci pośród różnych figur szukają tej podpisanej swoim imieniem i ją nazywają.
- Zadanie 2 – „Porównaj liczebność zbiorów” – W kole przygotowane są ilustracje niedźwiadków zadaniem dzieci jest stworzyć zbiory o różnej liczebności, ich porównanie i określenie używając sformułowań: mniej – więcej, tyle samo, równo.
- Zadanie 3 – „Segregujemy zabawki” – Dzieci siedzą w kole na dywanie. Dzieci przypatruj się uważnie, wypowiadają się na temat zgromadzonych przedmiotów, następnie segregują.
- Zadanie 4 – „Duże i małe kroki” – Kiedy n-lka podrzuca dużą piłkę – dzieci stawiają duże kroki. Kiedy n-lka podrzuca małą piłkę – dzieci stawiają małe kroki. W zależności ile będzie podrzutów dzieci robią tyle kroków, a następnie starają się porównać, których kroków zrobili mniej, więcej lub tyle samo: dużych czy małych.
- Zadanie 5 – „Tworzenie zbiorów” – Zadaniem dzieci jest utworzenie zbiorów w zależności od tego, ile razy n-lka klaśnie w dłonie, a następnie porównanie ich liczebności.
- Zadanie 6 – „Stań po właściwej stronie” – N-lka wydaje polecenia dzieciom, które muszą się określić po której stronie stanąć. Po każdym poleceniu następuje porównanie, których dzieci jest mniej, więcej lub tyle samo.
- Zadanie 7 – „Duże i małe kropki” – Dzieci otrzymują duże i małe kropki z papieru samoprzylepnego. Dzieci podchodzą kolejno i naklejają dużą kropkę na dużą piłkę, małą kropkę na małą piłkę.
- Zakończenie zajęć – Dzieci mówią, które zadanie najbardziej im się podobało i czego się nauczyły.
AUTOR: Irena Banaś
Gminne Przedszkole Publiczne im. J. Brzechwy w Drawsku