Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w grupie dzieci 5-letnich

 

Temat: „W wielkanocnej krainie” – zapoznanie z wybranymi zwyczajami i tradycjami Świąt Wielkanocnych.

 

Cel główny:
– Zabawy mające na celu utrwalenie wiadomości dotyczących Świąt Wielkanocnych.

  • Wdrażanie do przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji;
  • Tworzenie warunków do podejmowania  aktywności twórczej;
  • Tworzenie warunków do bezpośredniej obserwacji swojego dziecka na tle grupy rówieśniczej;

 

Cele operacyjne

Dziecko:

  • zna obrzędy i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi, opowiada o nich;
  • wypowiada się nt. zwyczajów wielkanocnych na podstawie ilustracji
    i własnych doświadczeń;
  • poznaje własne możliwości poprzez aktywny udział w zajęciu,
  • dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach, klasyfikuje je;
  • wykazuje się podczas zabaw umiejętnością czytania i liczenia;
  • zgodnie uczestniczyć w zadaniach zespołowych;
  • dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach, klasyfikuje je;

 

Obszary z podstawy programowej:

3) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka -uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty

4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i  rozumieniu siebie i swojego otoczenia – przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);

5)  Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci – uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.

9)  Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne – umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu

13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną – przelicza obiekty

14) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – słucha zagadki

 

Metody:
-podające: objaśnienie, pokaz;
-poszukujące: rozmowa kierowana, pogadanka;
-aktywizujące: zagadki, zabawy dydaktyczne, zabawy integracyjne;
-praktycznego działania: metoda zadań;
Formy:
-indywidualna;
-zbiorowa;
-zespołowa;
Środki dydaktyczne:

 

Przebieg :

  1. Przywitanie rodziców obecnych na zajęciach.

 

  1. Zabawa na powitanie –Dzieci poruszając się po kole wraz z nauczycielem ilustrują słowa piosenki.

Już zajęcia zaczynamy,
wszyscy się witamy.
Każda buzia uśmiechnięta,
nikt już się nie dąsa.
hop i hop i hop i hop tutaj fanie cały rok
nawet kiedy pada deszcz,  gdy bardzo zimno jest.
hop i hop i hop i hop tutaj fanie cały rok
nawet kiedy pada deszcz, gdy bardzo zimno jest”
/x2

 

  1. Jajka wielkanocne?” – wprowadzenie do tematu zajęć.
  2. Dzisiejsze zajęcia będą pełne niespodzianek. Zabiorę was dzisiaj do niezwykłej krainy o nazwie „Wielkanocna kraina.” Trwają w niej przygotowania do Świąt Wielkiej Nocy.
    Na tablicy znajdują się kolorowe sylwety pisanek z różną ilością wzorów. Dzieci przeliczają je, następnie układają pisanki wg wzrastającej liczby wzorów, przyczepiają odpowiednie cyfry. Nauczycielka odwraca pisanki. Prawidłowo ułożone utworzą napis „WIELKANOC”. Chętne dziecko dzieli wyraz na sylaby oraz na głoski.

 

  1. „Jakie to święta?” – zabawa dydaktyczna. Dzieci wybierają odpowiednie ilustracje charakterystyczne dla podanych świąt i przyporządkowują je. Razem z nauczycielem dzieci przyczepiają odpowiednie napisy do świąt: Wielkanoc, Boże Narodzenie.

 

  1. „Koszyczek Wielkanocny” zabawa dydaktyczna – dzieci wybierają spośród różnych przedmiotów te, które powinny znaleźć się w koszyku wielkanocnym, a następnie chętne dzieci wyjaśniają znaczenie poszczególnych potraw wielkanocnych.

Ze zwyczajami wielkanocnymi związane jest święcenie potraw, w Wielką Sobotę idziemy z koszyczkiem do kościoła w którym znajdują się różne rzeczy. Ale czy wszystko to powinno być w wielkanocnym koszyku? Pomóżcie mi …

  • biała serwetka-by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca
  • coś zielonego (żytko, rzeżucha)-bo to przecież wiosna, cała przyroda budzi się do życia po zimie.
  • jajka-w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa żyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka – symbol życia
  • chleb-bo to najważniejsze pożywienie człowieka
  • baranek wielkanocny- ponieważ Pana Jezusa nazywamy Barankiem Bożym
  • odrobina soli, pieprzu-bo Jezus nakazał nam być solą ziemi , to znaczy nadawać smak życiu: taką solą może być nasza radość,praca,trud, miłość….
  • babka wielkanocna, – symbol doskonałości
  • wędlina-by prosić Boga o to ,żeby nigdy nie zabrakło nam pożywienia, a najlepiej, żeby zawsze było coś smacznego, symbol zdrowia i dostatku
  • palma-by uchroniła nas od nieszczęść i chorób
  • chrzanzawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej siły i fizycznej krzepy
  1. Pisanki do koszyka’’” zabawa ruchowa. Dzieci tańczą przy utworze „Taniec kurcząt w skorupkach”, na przerwę w muzyce stają, tworząc koło wokół obręczy z takim samym kolorem jak ich naklejka – pisanka. Po chwili Nauczyciel łączy dwie lub trzy obręcze razem.
  2. Taniec przyklejaniec

Zatańczymy śmieszny taniec,
mały taniec przyklejaniec.
(Dzieci stoją w parach, zwrócone twarzami do siebie)
Teraz rączki przykleimy
i wesoło zatańczymy.
(Przyklejają dłonie do dłoni partnera i poruszają się dookoła)

Zatańczymy śmieszny taniec,
mały taniec przyklejaniec.
Teraz łokcie przykleimy
i wesoło zatańczymy.
(Przyklejają łokcie)

Zatańczymy śmieszny taniec,
mały taniec przyklejaniec.
Teraz brzuszki przykleimy
i wesoło zatańczymy.
(Przyklejają brzuszki)

Powtarzamy tekst i następnie przyklejają się:
palce
plecy

 

  1. „Pisanki, kraszanki” rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów.

Jednym ze zwyczajów jest malowanie pisanek. Pisanki to jajka malowane, którymi dzielimy się w święta. Pisanki ozdobione mają różne wzory, kraszanki – zabarwione na jeden kolor. Kraszanki albo malowanki to kolorowe jajka bez wzorków. Powstaną, kiedy ugotujemy jajka w wodzie zabarwionej roślinami, np. płatkami kwiatów, łupinami cebuli, sokiem z buraków, korą dębu lub łupinami orzecha włoskiego.

 Skorupki rzucano kurom by znosiły jajka. Proszę powiedzcie mi, w którym koszyczku mamy pisanki, a gdzie kraszanki?

Nauczyciel przypina odpowiednie napisy: pisanki, kraszanki. Chętne dzieci dzielą wyrazy na głoski.

 

  1. „Wielkanocne puzzle” zabawa dydaktyczna.

Wiecie już jak wyglądają pisanki, a jak kraszanki, teraz spróbujcie ułożyć je w całość. Ile mamy pisanek, a ile kraszanek?

Przyczepianie odpowiednich cyfr.  Dzieci przyporządkowują skorupki wyciętych z papieru jajek, tak aby powstało całe jajko. Zadaniem dzieci jest również wskazanie, z którego jajka wykluł się kurczaczek.

 

  1. „Pisanki” – Dzieci śpiewają piosenkę poruszając się po kole.

 

  1. „Wielkanocne zgaduj-zgadula” losowanie i rozwiązywanie zagadek oraz szukanie odpowiadających im obrazków.
  • Juz białą serwetę ścielę
    zieleń się owsie,zieleń.
    Rośnij wysoko,nie zwlekaj,
    bo cukrowy ktoś juz czeka.
    Kto ? (baranek)
  • Mleczka nie chcą pić.
    Nigdy nie biegają.
    Choć mają futerka,
    ogonków – nie mają.
    Oj dziwne to kotki!
    Wolą stać w wazonie,
    niż wziąć się za psotki- bazie
  • Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą – kurczątka
  • Nie ma nóg, tylko „skoki”, nie ma oczu tylko „trzeszcze”, śpi w kotlinie niegłębokiej, kocha lasy i pól przestrzeń – zajączek
  • Zwyczaj polewania wodą obchodzony w lany poniedziałek. – śmingus-dyngus
  • Co święcimy w Niedzielę Palmową – palmę.
  • Jak nazywamy koszyczek z jedzeniem, który święcimy w Wielką Sobotę – święconka
  • Na wielkanocnym stole
    to ona króluje.
    Polana słodkim lukrem
    i gościom smakuje.- babka

 

  1. Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

 

  1. Praca plastyczna „ Pisanki”-dzieci wraz z rodzicami ozdabiają sylwety papierowych pisanek przygotowanymi, dowolnymi materiałami.

 

  1. Zakończenie – Podziękowanie dzieciom za aktywne uczestnictwo, wręczenie im niespodzianek od “wielkanocnego zajączka” (czekoladowych jajeczek). Podziękowanie gościom za udział w zajęciu.

 

AUTOR:  Tutkaj Magdalena

Gminne Przedszkole w Końskowoli

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?