SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO
DLA RODZICÓW
W GRUPIE MIESZANEJ
Rodzaj zajęcia: edukacja polonistyczna i patriotyczna
Temat zajęcia: Poznajemy naszą ojczyznę – Polskę.
Cele ogólne:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
- Rozpoznawanie godła i barw narodowych.
- Nabywanie większej świadomości narodowej.
- Poznanie legendy „Lech,Czech i Rus”
- Zapoznanie z wyglądem Warszawy, Krakowa, pomorza, gór, Śląska
- Udział w zabawach integracyjnych.
- Wykonanie w grupach śląskiego stroju ludowego.
Dzieci 3-4 letnie:
- rozpoznawanie mapy Polski
- dzielenie słów na sylaby
- śpiewanie pierwszej zwrotki i refrenu hymnu
- rozpoznaje śląski strój ludowy
Dzieci 5-6 letnie:
- wskazywanie na mapie stolicy Polski, rzeki Wisły, Krakowa, morza gór , Turza
- dzielenie słów na głoski
- śpiewanie 4 zwrotek hymnu
- próby globalnego odczytywanie wyrazów
- rozpoznaje i nazywa części stroju ludowego
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- -wie, że mieszka w Polsce, że jest Polakiem
- rozpoznaje godło i barwy narodowe
- nabywanie większej świadomości narodowej.
- zna treść legendy „Lech,Czech i Rus”
- bierze udział w zabawach integracyjnych.
- wykonuje z pomocą rodzica śląski strój ludowy
Dziecko 3-4 letnie :
- rozpoznaje mapę Polski
- dzieli słowa na sylaby
- śpiewa pierwszą zwrotkę i refren hymnu
- rozpoznaje śląski strój ludowy
Dziecko 5-6 letnie:
- wskazuje na mapie stolicy Polski, Wisłę, Warszawę Kraków morze góry , Turze
- zaczyna dzielić słowa na głoski
- śpiewa 4 zwrotki hymnu
- próbuje globalnie odczytywać wyrazy
- rozpoznaje i próbuje nazywać części stroju ludowego
- zna zabawę ludową „Miotlarz”
Metody:
- Teatr Kimishibai, aktywizująco – twórcze, pedagogika zabawy, słowne, oglądowe, działań praktycznych
Formy:
- Zbiorowa jednolita , indywidualna jednolita, zbiorowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne: obrazy z teatrzyku kimishibai, mapa Polski, godło Polski, flaga Polski, wyrazy do globalnego czytania, kółka/kierownice, skakanka/łódka, zdjęcia z konkursu – To wszystko Polska, nagranie hymnu, nagranie zabawy miotlarz, miotła, strój śląski, materiały do pracy plastycznej, nagranie hymnu, nagrania piosenek do podróżowania, prezentacja multimedialna
Przebieg:
- Obejrzenie teatrzyku kimishibay- Lech Czech i Rus.
- Omówienie treści:
- Jak nazywali się bracia ?
- Kogo zobaczyli na polanie?
- Co chciał zrobić Rus?
- Co spodobało się Lechowi?
- Co założył Lech na polanie?
- Jak nazywał się kraj, który założył Lech?
- Ułożenie nazwy POLSKA z literek, podzielenie na głoski i sylaby.
- Mapa Polski – to jakby zdjęcie kraju.
- podzielenie na sylaby słowa mapa , na głoski,, obserwacja zapisu literowego , przyklejenie na mapę .
- Najdłuższa rzeka Polski? Podzial na sylaby głoski, czytanie globalne , przyklejenie na mapę
- Rozmowa o symbolach Polski.
- Godło – podział na sylaby, głoski, odczytanie wyrazu- wybranie i przyczepienie obok godła
- Flaga – podział na sylaby, głoski, odczytanie wyrazu, wybranie i przyczepienie flagi
- Hymn – najważniejsza piosenka w kraju- zaśpiewanie 4 zwrotek hymnu
- Kto to są Polacy? – Recytacja wiersza „Kto ty jesteś?
- Czy Polska jest pięknym krajem ??
- Wycieczka po Polsce :- prezentacja multimedialna.
I MORZE
- Podróż samolotem nad morze ( Klanza),
- Podział na sylaby głoski słów Bałtyk, morze, zawieszenie wyrazów na mapie
- obejrzenie zdjęć krajobrazów morskich
II WARSZAWA
- Podróż pociągiem do Warszawy przy piosence Jedzie pociąg
- Podział na sylaby wyrazu Warszawa, na głoski stolica, umieszczenie napisy na mapie
- Obejrzenie zdjęć Warszawy
III Kraków
- Podróż łódką do Krakowa przy piosence „Bajkowa łódka”
- Podział na sylaby wyrazu Kraków, na głoski smok , umieszczenie napisów na mapie
- Obejrzenie zdjęć Krakowa
IV GÓRY
- Podróż w góry samochodem przy piosence „Będę kierowcą „
- Podział na sylaby i głoski wyrazów góry, Tatry, umieszczenie napisów na mapie
- Obejrzenie zdjęć z gór
V Śląsk
- Podróż na Śląsk do Turza rowerami przy piosence „Jadą rowery”
- Podział na sylaby i głoski wyrazów, Śląsk, Turze, umieszczenie na mapie
- Obejrzenie zdjęć ze Sląska
- Zatańczenie zabawy ludowej „Miotlarz”- same dzieci, potem z rodzicami
- Obserwacja stroju ludowego
- Wykonanie strojów w grupach z rodzicami
- Ewaluacja
Wystawka wykonanych prac , wspólny poczęstunek
AUTOR: Sylwia Wojcieska
Przedszkole – Turze