MAŁY CZŁOWIEK DUŻA SPRAWA, MAŁY CZŁOWIEK MA SWE PRAWA! scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat: Mały człowiek duża sprawa,  mały człowiek ma swe prawa.

Cele ogólne:

-Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw.

-Budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę.

-Uświadomienie dzieciom, że w ich otoczeniu są osoby , do których mogą zwrócić się o pomoc;

 Cele szczegółowe (dziecko):

-uczestniczy we wspólnych zabawach z rówieśnikami;

-wie, że dzieci mają swoje prawa;

-umie wypowiadać się na podany temat;

-wypełnia malowankę;

 Formy pracy:

– zbiorowa

– indywidualna

– grupowa

 PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Powitanie:

-Witam wszystkich, którzy wstali „prawą nogą”

są weseli, sympatyczni i gotowi do zabawy.

Niech do mnie pomachają ręką i ładnie się uśmiechną.

-Witam również tych, którzy wstali „lewą nogą”

są niewyspani, smutni, źli, zmęczeni.

Niech udają, że machają rękami i zrobią „kwaśną minę”.

Stoimy ramię przy ramieniu

Możemy być wielcy w oka mgnieniu

Możemy być całkiem mali

Lecz nigdy nie będziemy sami !

Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki .

 2.Wprowadzenie do zajęć – O czym będziemy rozmawiać?

3.Oglądanie filmu na temat Konwencji Praw Dziecka dostosowanego do wieku dzieci.

4. Jakie mamy prawa? . Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji.

Dzieci mają prawo do:

– miłości i szacunku

-życia w rodzinie

– prywatności

– radości

– niewiedzy

– niepowodzenia i łez

– zabawy i wypoczynku

– nauki

– wyrażania własnych myśli i uczuć

– przeciwstawienia się złu

– leczenia

– do życia bez przemocy

Uświadomienie dzieciom, że zawsze mogą liczyć na pomoc ze strony dorosłych i nie są sami ze swoimi problemami.

5.Zabawa integracyjna „Mały człowiek”.

Dzieci ilustrują ruchem treść wiersza:

Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają  i zataczają rękami  koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)

układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).

6.Wysłuchanie piosenki „Piosenka o prawach dziecka”.

Wspólne śpiewanie refrenu.

Piosenka o prawach dziecka
Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

7.Wysłuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego.

Recytuje nauczyciel:

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla nich

mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 8.Wypełnianie malowanek przedstawiających następujące prawa:

-Mam prawo do wychowania w rodzinie, w atmosferze miłości, bezpieczeństwa i zrozumienia.

-Mam prawo do nauki.

-Mam prawo do rozwoju kulturalnego, wypoczynku, rozrywek.

-Mam prawo do ochrony zdrowia i opieki lekarskiej.

-Mam prawo do równego traktowania, nie ma dzieci lepszych i gorszych.

-Mam prawo do wyrażania własnych emocji.

 9.Podsumowanie zajęć. Podziękowanie za udział w zajęciach.

– Jakie prawa mają dzieci ?

– Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?

– Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ?

 

AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska

Przedszkole przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dłutowie

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...