Temat: Odkrywamy planetę Mars
Grupa: 3-latki
Cele ogólne:
– wzbogacenie wiadomości o kosmosie poprzez zabawy muzyczno-ruchowe i eksperymenty
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– słucha z zaciekawieniem informacji o kosmosie
– aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych
– zna podstawowe pojęcia takie jak: planety, księżyc, kosmonauta, rakieta, ufoludek.
– czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania
– rozwija spostrzegawczość i uwagę
– kształtuje poczucie rytmu i wrażliwość słuchową
– rozwija ekspresję twórczą
Metody pracy: słowna, oglądowa, czynna
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: list od Marsjanina, zdjęcie planety Mars, płyta CD z muzyką, balon, słomka, sznurek, taśma klejąca, czerwony i zielony materiał, słoik, olej, barwnik, tabletka musująca, kamienie dekoracyjne, kamienie do zajęć plastycznych, farby, brokat.
Przebieg zajęć:
- Część I (wstępna)
- Powitanie rymowanką w kole:
„Kosmonauta idzie dróżka, przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w dłonie raz i dwa, podskakuje hopsa sa.
Już w rakiecie prosto siada i macha dłonią do sąsiada.(…)”.
- Część główna
- 1. Wprowadzenie do tematu: List od Marsajanina:
„Drodzy Ziemianie, mieszkańcy planety Ziemia. Dzisiaj spotkaliśmy się w bardzo ważnym celu. Zostaliście wybrani jako najlepsi, najmilsi i najgrzeczniejsi dlatego wspólnie odbędziecie wielką podróż. Udacie się na zwiedzanie jednej z najbliższych Wam planet – Mars, który nazywany jest czerwoną planetą. To sąsiad Waszej planety Ziemi. Są tu wulkany, wysokie góry, kamienie, silne wiatry i burze pyłowe. Nie ma tu wody, ani roślin. Pamiętajcie o specjalnych kostiumach, które pomogą Wam przetrwać w takich trudnych warunkach. Do zobaczenia niebawem”.
- Lecimy Rakietą – zaproponowanie wspólnej wyprawy w kosmos, w celu sprawdzenia, co kryje się na planecie Mars.
Improwizacja ruchowa z wykorzystaniem podkładu muzycznego Odyseja kosmiczna.
W kosmos można polecieć specjalnym pojazdem – rakietą. Rakieta to pojazd, który ma silnik odrzutowy – doświadczenie z balonem, (Powietrze wydostając się z balonu, wytworzy ciąg, który popchnie balon do przodu – napęd rakietowy)
Zabawa:
Czy jesteście gotowi na podróżowanie w nieznane?…. zanim wystartujemy musimy się najpierw odpowiednio przygotować.
Wkładamy również specjalny, kosmiczny kombinezon – najpierw prawa, teraz lewa noga…gotowe?….jeśli tak to …szuuuu…..zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak…to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby – nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu… prawda?…od czego więc zaczniemy?…oczywiście od butów – uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica.
W kosmosie nie ma tlenu a człowiekowi do oddychania potrzebny jest tlen, dlatego trzeba mieć specjalny hełm, dzięki któremu można oddychać.
- Wizyta na Marsie – odczytanie drugiego listu od Marsjanina, rozmowa na temat wyglądu planety.
Witam Was na Marsie! Mam nadzieje, że podoba się Wam moja czerwona planeta ale uważajcie ponieważ nadciąga czerwona burza. Słyszałem również, że bardzo lubicie tańczyć i grać na instrumentach. Na mojej planecie są takie piękne, czerwone kamienie i możecie je wykorzystać do wspólnej zabawy. Powodzenia!
- Eksperyment na Marsie – Czerwona burza – wykonanie eksperymentu z wykorzystaniem wody, barwnika, oleju i tabletki musującej.
- Zabawa rytmiczna z czerwonymi kamieniami – wystukiwanie rytmu na kamieniach w rytmie utworu „Kosmo dance”.
- Zajęcia plastyczne – „Kosmiczne kamienie”.
Każde dziecko zabiera jeden kamień z Marsa na pamiątkę, a następnie maluje go farbami
i dekoruje brokatem. Dzieci tworzą kosmiczne kamienie wg własnego pomysłu.
- Zakończenie
– Oglądanie efektów swojej pracy.
– Odpowiedzi na pytania nauczyciela – Co się Wam najbardziej podobało na dzisiejszych zajęciach?
– Pożegnanie – „Kosmiczny uścisk przyjaźni”
AUTOR: mgr Katarzyna Stanieczko
Przedszkole nr4 im Marii Konopnickiej w Żorach