„Wesołe zabawy z literkami” – scenariusz zajęć
w grupie dzieci 5-letnich
Cele ogólne:
– utrwalenie poznanych liter
-rozwijanie aktywności twórczej dzieci
Cele szczegółowe:
– dziecko nazywa litery
– dziecko rozpoznaje swoje imię
-dziecko podejmuje próby głoskowania krótkich wyrazów
-dziecko wyklaskuje i liczy sylaby w wyrazach
-dziecko wymawia poprawnie głoski w izolacji
– dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych
– dziecko układa ”puzzle literowe”
Metody;
– czynne: zadań stawianych dziecku
– oglądowe: praca z ilustracjami, praca z wydrukowanymi wyrazami i literami, praca z puzzlami
-słowne: instrukcje nauczyciela, wymawianie głosek i sylab
Formy;
-z całą grupą,
-indywidualne
Środki:
Etykiety z literami, etykiety z wyrazami, puzzle tekturowe, szablony imion dzieci, projektor multimedialny
Obszary podstawy programowej:
- 5,7,8, III. 3, 8,9 IV. 4,5,6
Przebieg zajęcia:
- Powitanie grupy przez nauczyciela. Jaki masz dzisiaj humor- prezentacja uśmiechem.
- „Gra w litery” – nauczyciel wyświetla dzieciom na ekranie literę . Dzieci odgadują.
- „Ukryte literki” – nauczyciel odsłania fragment litery . Dzieci rozpoznają nazwę litery.
- „Pudełko literkowe” – dzieci losują z pudełka po jednym kartoniku z literą. Następnie podają wyraz rozpoczynający się od wylosowanej głoski.
- „Moje imię”- nauczyciel rozkłada na dywanie etykiety z imionami dzieci. Dzieci rozpoznają swoje imię. Następnie wyszukują samogłosek w swym imieniu.
- „Karuzela sylabowa” – dzieci kręcą karuzelą ze strzałką. Wyraz wskazany przez strzałkę dziecko dzieli na sylaby.
- Zabawa muzyczno- ruchowa: „Tańczące literki” lub inna wg. pomysłu nauczyciela.
- „Literowe puzzle”- dzieci otrzymują literę przygotowaną w postaci puzzli. Układają puzzle tak by powstała litera i przyklejają ją na kartkę.
Zakończenie zajęć, podsumowanie oraz ewaluacja, wręczenie nalepek motywacyjnych.
AUTOR : Joanna Lizoń-Warchał
Szkoła Podstawowa nr 17 w Jaworznie – oddział przedszkolny, grupa „Kotki”