JEŻ scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Cel ogólny:

-uwrażliwianie dzieci na krzywdę zwierząt i możliwość niesienia im pomocy;

-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;

-organizowanie w przedszkolu obchodów świąt nietypowych;

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-poznaje informacje nt. jeży (wygląd, odżywianie, zagrożenia, pożyteczne działania tych zwierząt itd.);

-odnajduje ukryte jeże, przelicza, porównuje liczebność zbiorów;

-poznaje ciekawostki na temat zwierząt;

-uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych;

-odzwierciedla w pracy plastycznej jeża;

-śpiewa piosenkę;

 

1.Rozwiązanie zagadki

 

Mieszka w lesie lub na łące,
pogłaskać się nie da.
Gdy się boi stawia kolce,
nocą lubi biegać.

 

2.Poinformowanie dzieci, jakie święto obchodzimy 10 XI – Dzień Jeża.

 

3.Odnajdywanie w sali ukrytych jeżyków. Przeliczanie (kto ma więcej, kto ma mniej).

 

4.Oglądanie prezentacji, poznanie wiadomości na temat jeży.

-Jak wyglądają jeże?

-Gdzie żyją?

-Jak wyglądają tropy?

-Co jedzą jeże?

-Pożyteczne działania jeży.

-Malutkie jeże.

-Co robią jeże kiedy się boją?

-Jakie niebezpieczeństwa grożą jeżą?

-Sen zimowy.

 

5.Rozmowa na temat oglądanej prezentacji.

Próba odpowiedzi na pytanie  – Jak możemy pomóc jeżom?

 

6.Zabawa dywanowa – Kanał Muzykalna sowa – Jeże

Odzwierciedlanie ruchem treści wierszyka siedząc w kręgu na dywanie.

 

Po lesie, po lesie spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż tupta tupta mały jeż

Jeden jeż, drugi jeż tupta tupta mały jeż

Po parku, po parku spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż tupta tupta mały jeż

Jeden jeż, drugi jeż tupta tupta mały jeż

Zmęczyły się jeże, po długim spacerze

Tupnęły aaaaa zasnęły.

 

7.Jeżykowa gra  – odnajdywanie,   układanie ilustracji zgodnie z opisem nauczyciela.

Nauczyciel czyta informację, dotyczącą jeży, dziecko odnajduje ilustrację pasującą do podpisu np.

-Jeże mieszkają w parkach, ogrodach.

-Jeże prowadzą nocny tryb życia.

-Zimą zapada w sen zimowy zagrzebując się w stercie liści.

-Jeż, gdy czuje się zagrożony zwija się w kłębuszek.

-Ciało jeża jest pokryte ciemnobrązowymi, na szczycie jaśniejszymi kolcami.

-Jeże szukają pokarmu w trawach. Jedzą dżdżownice, ślimaki, jaja ptaków, owady.

-Ogromnym zagrożeniem dla jeży są ulice. Jeże bardzo często próbują przez nie przechodzić.

Uważajmy na drodze na jeże.

-U młodych jeży, kolce są miękkie i mają biały kolor.

 

8.Zabawa ruchowo – naśladowcza  „Na dywanie siedzi jeż”.
Naśladowanie czynności zaproponowanych przez rówieśników.
Na dywanie siedzi jeż,
co on robi, to my też.
Co robisz jeżyku?
My lubimy bardzo jeże,
Zobaczymy kogo jeż wybierze
Czy dziewczynkę czy chłopaka
Czy grzecznego przedszkolaka.

  1. Zabawy przy piosence – odzwierciedlanie jej treści ruchem.

Szur, szur, szur, liści góra!

(dzieci unoszą ręce w górę).

Szur, szur, szur, cos tam szura…

(robią z dłoni daszek nad czołem)

Ref: Tupu-tap! Tupu-tap! (tupią)

Kolorowe liście łap!/2x (klaszczą)

Czy ty wiesz, co tam siedzi, (wskazują palcem przed siebie)

czarnym oczkiem dzieci śledzi? (robią lornetkę z dłoni, dokładając do oka)

Ref: Tupu-tap…/2x

Szur, szur, szur, jeżyk mały.

Szur, szur, szur, w liściach cały.

Ref: Tupu-tap…/2x

10.Jeżyk – wykonanie pracy plastycznej. Dowolny wybór techniki i materiałów.

 

AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...