KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ
„DZIEŃ POSTACI Z BAJEK. W KRAINIE BAŚNI ”
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami,
- tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność koncentracji, skupienia uwagi
- kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych,
- stwarzanie okazji do swobodnej i twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej),
- kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozpoznaje baśniowych bohaterów,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w działaniu,
- stosuje się do ustalonych umów i reguł w proponowanych zabawach,
- rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słucha, rozumie
- współpracuje w grupie.
Metody:
- rozmowa kierowana,
- słowna – instruktaż,
- czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania,
- praktyczna – działalność dziecka,
- drama,
- pedagogika zabawy Klanza,
- metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz.
Formy aktywności dziecka:
- indywidualna,
- praca z całą grupą.
Środki dydaktyczne:
magnetofon, płyta CD z muzyką, tamburyno, chusta animacyjna, okolicznościowa dekoracja sali (napis, ilustracje przedstawiające baśniowe postaci), zagadki słowne, obręcze, rekwizyty z wymienionych utworów bajkowych, wykaz pytań do zabawy: „Magiczna liczba”, jabłka, miski, kasza, fasola.
Przebieg zajęć:
- „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są baśniowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:
- dzieci, które lubią słuchać baśni o wróżkach zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą
Następnie, zaprasza dzieci, by położyły się na chuście z nogami zwróconymi w kierunku jej środka.
- dzieci, które lubią słuchać baśni o czarownicach i złych duchach turlają się w prawo
- dzieci, które lubią tworzyć własne baśnie, siadają na chuście i chwytają się za ręce.
- „Jaka postacią z bajki jestem?” – wypowiedzi swobodne dzieci, na temat swoich strojów.
- „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole (inscenizacja).
Prowadząca opowiada: Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie dodamy do napoju żadnych złych składników. Kolejno, wypowiada zaklęcie: „Garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w krainie baśni zagości”. Zaprasza dzieci do zabawy. „Zaczarowany kubek” jest przekazywany z rąk do rąk. Dzieci siedząc nadal na dywanie wybierają się w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Prowadząca włącza spokojną muzykę, wszyscy zamykają oczy, marzą. Po chwili otwierają oczy i rozglądają się.
- Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek. (Załącznik nr 1)
- „Jaka to bajka?” – zabawa w skojarzenia. (Załącznik nr 2)
W obręczach znajdują się ilustracje z wybranych bajek a obok obręczy rekwizyty z wymienionych utworów. Zadaniem dzieci jest prawidłowe ułożenie przedmiotów do danej obręczy.
- „Bajkowe postacie” – improwizacja ruchowa przy muzyce. (Załącznik nr 3)
Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.
- „Magiczna liczba” – zabawa rozwijająca pamięć. (Załącznik nr 4)
Wybór dwóch drużyn. Kolejno nauczycielka informuje zespoły, że będzie zadawała pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go prowadzącej. Tłumaczy, że do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.
- „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.
Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.
- „Pomagamy Kopciuszkowi” – zabawa rozwijająca sprawność manualną.
Wybór dwóch drużyn. Zespoły otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.
- „Baśniowy bal” – zabawa taneczna. Wybór „Króla i Królowej balu”.
- Podsumowanie uroczystości. Opuszczenie „Krainy baśni”- zabawa z chustą animacyjną.
Dzieci falują chustą, udając start balonu. Kolejno podnoszą chustę wysoko do góry i wskakują pod nią tak, by opadła im na głowy. Prowadząca zaprasza do powrotu do sali w przedszkolu; zabiera chustę, dzieci siadają na dywanie.
- Podziękowanie dzieciom za wesołą zabawę i mile spędzony czas. Pamiątkowe zdjęcie.
ZAGADKI / Załącznik nr 1
Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek
Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia
Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek
Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało … . Calineczka
„JAKA TO BAJKA?” ZABAWA W SKOJARZENIA / Załącznik nr 2
- Kapelusz czerwony, koszyczek Czerwony Kapturek
- Poduszka, korona, koń Śpiąca Królewna
- lusterko, jabłko, krasnale Królewna Śnieżka
- Fartuch, suknia, dynia, pantofelek Kopciuszek
- Pierniki, gałązki Jaś i Małgosia
- Orzech włoski, żaba, kwiat Calineczka
„BAJKOWE POSTACI”. WYKAZ/ Załącznik nr 3
- Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
- wilk skrada się na palcach
- Baba Jaga lata na miotle
- Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
- Calineczka tańczy z księciem
- Kopciuszek sprząta
- Macocha przegląda się w lusterku
„MAGICZNA LICZBA”. WYKAZ PYTAŃ/Załącznik nr 4
- Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
- lubiła bawić się na śniegu,
- miała skórę jasną jak śnieg.
- Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
- zapałki,
- drewienka.
- Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
- Czerwony Kapturek,
- Kopciuszek.
- Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
- ze słomy,
- z cegły.
- Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
- pracowitość,
- lenistwo.
- Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
- Kopciuszek,
- Jaś i Małgosia.
- Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
- koronę,
- pantofelek.
- Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
- trzech,
- siedmiu.
- Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
- Pinokio,
- Czerwony Kapturek.
- Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
- gruszkę,
- jabłko.
AUTOR: mgr Izabela Karoń
Samorządowe Przedszkole Nr 62 „Radosna Kraina” w Krakowie