KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ

 „DZIEŃ POSTACI Z BAJEK. W KRAINIE BAŚNI ”

Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami,
  • tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność koncentracji, skupienia uwagi
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych,
  • stwarzanie okazji do swobodnej i twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej),
  • kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozpoznaje baśniowych bohaterów,
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w działaniu,
  • stosuje się do ustalonych umów i reguł w proponowanych zabawach,
  • rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słucha, rozumie
  • współpracuje w grupie.

Metody:

  • rozmowa kierowana,
  • słowna – instruktaż,
  • czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania,
  • praktyczna – działalność dziecka,
  • drama,
  • pedagogika zabawy Klanza,
  • metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz.

Formy aktywności dziecka:

  • indywidualna,
  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

magnetofon, płyta CD z muzyką,  tamburyno, chusta animacyjna, okolicznościowa dekoracja sali (napis, ilustracje przedstawiające baśniowe postaci), zagadki słowne, obręcze, rekwizyty z wymienionych utworów bajkowych, wykaz pytań do zabawy: „Magiczna liczba”, jabłka, miski, kasza, fasola.

Przebieg zajęć:

  1. „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
    Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są baśniowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:
  • dzieci, które lubią słuchać baśni o wróżkach zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą

Następnie, zaprasza dzieci, by położyły się  na chuście z nogami  zwróconymi w kierunku jej środka.

  • dzieci, które lubią słuchać baśni o czarownicach i złych duchach turlają się w prawo
  • dzieci, które lubią tworzyć własne baśnie, siadają na chuście i chwytają się za ręce.
  1. „Jaka postacią z bajki jestem?”wypowiedzi swobodne dzieci, na temat swoich strojów.
  2. „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole (inscenizacja).

Prowadząca opowiada: Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie dodamy do napoju żadnych złych składników. Kolejno, wypowiada zaklęcie: „Garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w krainie baśni zagości”. Zaprasza dzieci do zabawy. „Zaczarowany kubek” jest przekazywany z rąk do rąk. Dzieci siedząc nadal na dywanie wybierają się w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Prowadząca włącza spokojną muzykę, wszyscy zamykają oczy, marzą. Po chwili otwierają oczy i rozglądają się.

  1. Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek. (Załącznik nr 1)
  2. „Jaka to bajka?” – zabawa w skojarzenia. (Załącznik nr 2)

W obręczach znajdują się ilustracje z wybranych bajek a obok obręczy rekwizyty z wymienionych utworów. Zadaniem dzieci jest prawidłowe ułożenie przedmiotów do danej obręczy.

  1. „Bajkowe postacie” – improwizacja ruchowa przy muzyce. (Załącznik nr 3)

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.

  1. „Magiczna liczba” – zabawa rozwijająca pamięć. (Załącznik nr 4)

Wybór dwóch drużyn. Kolejno nauczycielka informuje zespoły, że będzie zadawała pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go prowadzącej. Tłumaczy, że do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.

  1. „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.

Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.

  1. „Pomagamy Kopciuszkowi” – zabawa rozwijająca sprawność manualną.

Wybór dwóch drużyn. Zespoły otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą  i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.

  1. „Baśniowy bal” – zabawa taneczna. Wybór „Króla i Królowej balu”.
  2. Podsumowanie uroczystości. Opuszczenie „Krainy baśni”- zabawa z chustą animacyjną.

Dzieci falują chustą, udając start balonu. Kolejno podnoszą chustę wysoko do góry i wskakują pod nią tak, by opadła im na głowy.  Prowadząca zaprasza do powrotu do sali w przedszkolu; zabiera chustę, dzieci siadają na dywanie.

  1. Podziękowanie dzieciom za wesołą zabawę i mile spędzony czas. Pamiątkowe zdjęcie.

 

ZAGADKI / Załącznik nr 1

Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek

Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia

Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało … . Calineczka

„JAKA TO BAJKA?” ZABAWA W SKOJARZENIA / Załącznik nr 2

  • Kapelusz czerwony, koszyczek Czerwony Kapturek
  • Poduszka, korona, koń Śpiąca Królewna
  • lusterko, jabłko, krasnale Królewna Śnieżka
  • Fartuch, suknia, dynia, pantofelek Kopciuszek
  • Pierniki, gałązki Jaś i Małgosia
  • Orzech włoski, żaba, kwiat Calineczka

„BAJKOWE POSTACI”. WYKAZ/ Załącznik nr 3

  • Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
  • wilk skrada się na palcach
  • Baba Jaga lata na miotle
  • Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
  • Calineczka tańczy z księciem
  • Kopciuszek sprząta
  • Macocha przegląda się w lusterku

„MAGICZNA LICZBA”. WYKAZ PYTAŃ/Załącznik nr 4

  • Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
  1. lubiła bawić się na śniegu,
  2. miała skórę jasną jak śnieg.
  • Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
  1. zapałki,
  2. drewienka.
  • Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
  1. Czerwony Kapturek,
  2. Kopciuszek.
  • Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
  1. ze słomy,
  2. z cegły.
  • Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
  1. pracowitość,
  2. lenistwo.
  • Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
  1. Kopciuszek,
  2. Jaś i Małgosia.
  • Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
  1. koronę,
  2. pantofelek.
  • Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
  1. trzech,
  2. siedmiu.
  • Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
  1. Pinokio,
  2. Czerwony Kapturek.
  • Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
  1. gruszkę,
  2. jabłko.

AUTOR: mgr Izabela Karoń

Samorządowe Przedszkole Nr 62 „Radosna Kraina” w Krakowie

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?