DZIEŃ POSTACI Z BAJEK. W KRAINIE BAŚNI. scenariusz zajęć

KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ

 „DZIEŃ POSTACI Z BAJEK. W KRAINIE BAŚNI ”

Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami,
  • tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność koncentracji, skupienia uwagi
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych,
  • stwarzanie okazji do swobodnej i twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej),
  • kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozpoznaje baśniowych bohaterów,
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w działaniu,
  • stosuje się do ustalonych umów i reguł w proponowanych zabawach,
  • rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słucha, rozumie
  • współpracuje w grupie.

Metody:

  • rozmowa kierowana,
  • słowna – instruktaż,
  • czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania,
  • praktyczna – działalność dziecka,
  • drama,
  • pedagogika zabawy Klanza,
  • metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz.

Formy aktywności dziecka:

  • indywidualna,
  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

magnetofon, płyta CD z muzyką,  tamburyno, chusta animacyjna, okolicznościowa dekoracja sali (napis, ilustracje przedstawiające baśniowe postaci), zagadki słowne, obręcze, rekwizyty z wymienionych utworów bajkowych, wykaz pytań do zabawy: „Magiczna liczba”, jabłka, miski, kasza, fasola.

Przebieg zajęć:

  1. „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
    Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są baśniowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:
  • dzieci, które lubią słuchać baśni o wróżkach zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą

Następnie, zaprasza dzieci, by położyły się  na chuście z nogami  zwróconymi w kierunku jej środka.

  • dzieci, które lubią słuchać baśni o czarownicach i złych duchach turlają się w prawo
  • dzieci, które lubią tworzyć własne baśnie, siadają na chuście i chwytają się za ręce.
  1. „Jaka postacią z bajki jestem?”wypowiedzi swobodne dzieci, na temat swoich strojów.
  2. „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole (inscenizacja).

Prowadząca opowiada: Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie dodamy do napoju żadnych złych składników. Kolejno, wypowiada zaklęcie: „Garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w krainie baśni zagości”. Zaprasza dzieci do zabawy. „Zaczarowany kubek” jest przekazywany z rąk do rąk. Dzieci siedząc nadal na dywanie wybierają się w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Prowadząca włącza spokojną muzykę, wszyscy zamykają oczy, marzą. Po chwili otwierają oczy i rozglądają się.

  1. Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek. (Załącznik nr 1)
  2. „Jaka to bajka?” – zabawa w skojarzenia. (Załącznik nr 2)

W obręczach znajdują się ilustracje z wybranych bajek a obok obręczy rekwizyty z wymienionych utworów. Zadaniem dzieci jest prawidłowe ułożenie przedmiotów do danej obręczy.

  1. „Bajkowe postacie” – improwizacja ruchowa przy muzyce. (Załącznik nr 3)

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.

  1. „Magiczna liczba” – zabawa rozwijająca pamięć. (Załącznik nr 4)

Wybór dwóch drużyn. Kolejno nauczycielka informuje zespoły, że będzie zadawała pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go prowadzącej. Tłumaczy, że do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.

  1. „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.

Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.

  1. „Pomagamy Kopciuszkowi” – zabawa rozwijająca sprawność manualną.

Wybór dwóch drużyn. Zespoły otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą  i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.

  1. „Baśniowy bal” – zabawa taneczna. Wybór „Króla i Królowej balu”.
  2. Podsumowanie uroczystości. Opuszczenie „Krainy baśni”- zabawa z chustą animacyjną.

Dzieci falują chustą, udając start balonu. Kolejno podnoszą chustę wysoko do góry i wskakują pod nią tak, by opadła im na głowy.  Prowadząca zaprasza do powrotu do sali w przedszkolu; zabiera chustę, dzieci siadają na dywanie.

  1. Podziękowanie dzieciom za wesołą zabawę i mile spędzony czas. Pamiątkowe zdjęcie.

 

ZAGADKI / Załącznik nr 1

Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek

Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia

Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało … . Calineczka

„JAKA TO BAJKA?” ZABAWA W SKOJARZENIA / Załącznik nr 2

  • Kapelusz czerwony, koszyczek Czerwony Kapturek
  • Poduszka, korona, koń Śpiąca Królewna
  • lusterko, jabłko, krasnale Królewna Śnieżka
  • Fartuch, suknia, dynia, pantofelek Kopciuszek
  • Pierniki, gałązki Jaś i Małgosia
  • Orzech włoski, żaba, kwiat Calineczka

„BAJKOWE POSTACI”. WYKAZ/ Załącznik nr 3

  • Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
  • wilk skrada się na palcach
  • Baba Jaga lata na miotle
  • Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
  • Calineczka tańczy z księciem
  • Kopciuszek sprząta
  • Macocha przegląda się w lusterku

„MAGICZNA LICZBA”. WYKAZ PYTAŃ/Załącznik nr 4

  • Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
  1. lubiła bawić się na śniegu,
  2. miała skórę jasną jak śnieg.
  • Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
  1. zapałki,
  2. drewienka.
  • Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
  1. Czerwony Kapturek,
  2. Kopciuszek.
  • Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
  1. ze słomy,
  2. z cegły.
  • Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
  1. pracowitość,
  2. lenistwo.
  • Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
  1. Kopciuszek,
  2. Jaś i Małgosia.
  • Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
  1. koronę,
  2. pantofelek.
  • Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
  1. trzech,
  2. siedmiu.
  • Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
  1. Pinokio,
  2. Czerwony Kapturek.
  • Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
  1. gruszkę,
  2. jabłko.

AUTOR: mgr Izabela Karoń

Samorządowe Przedszkole Nr 62 „Radosna Kraina” w Krakowie

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...