KONSPEKT ZAJĘĆ OTWARTYCH Z RODZICAMI DZIECI W IV GRUPIE

Temat:

zajęcia dydaktyczne:

„JESTEŚMY RAZEM, POMAGAMY SOBIE WZAJEMNIE”- RÓŻNE RODZAJE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI. TOLERANCJA ZBLIŻA LUDZI.”

warsztaty kulinarne:

„KANAPKOWY ZAWRÓT GŁOWY”

Cele ogólne:

  • uwrażliwienie dzieci na problemy osób niepełnosprawnych, kształtowanie postaw tolerancji, akceptacji, wrażliwości i gotowości służenia pomocą,
  • rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi oraz udzielania odpowiedzi na zadany temat,
  • pobudzanie dzieci do aktywnego udziału w ćwiczeniach wspierających rozwój mowy i zabawach ruchowych z udziałem i przy współpracy środowiska rodzinnego,
  • stworzenie rodzicom okazji do gromadzenia spostrzeżeń o własnym dziecku i pracy nauczycieli,
  • integrowanie grupy przez wytworzenie radosnej, serdecznej atmosfery.

Cele szczegółowe:

  • próbuje zrozumieć problemy z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne,
  • dostrzega potrzeby drugiego człowieka i akceptuje go takim jakim jest; rozumie co znaczy być tolerancyjnym, wrażliwym i gotowym do służenia pomocą,
  • rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słucha, rozumie,
  • prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe,
  • stosuje się do umów i reguł w proponowanych ćwiczeniach, zabawach oraz warsztatach kulinarnych.

Metody:

  • czynne (zadań oraz samodzielnych doświadczeń),
  • oglądowe (pokaz ilustracji nawiązujących do prezentowanego tematu),
  • słowne (fragment książki, rozmowa, dyskusja dydaktyczna – „Burza mózgów”),
  • pedagogika zabawy Klanza

Formy aktywności dziecka:

  • praca indywidualna,
  • praca z całą grupą,
  • praca w parach (dziecko z rodzicem).

Środki dydaktyczne:

magnetofon, tamburyno, pendraive z muzyką (wersja instrumentalna piosenki: „Chodźcie wszyscy tu do koła”), fragment książki M. Krajewskiej pt.: „Mój młodszy brat” wyd. Media Rodzina, Poznań 2009, ilustracje przedstawiające osoby niepełnosprawne, apaszki do zasłonięcia oczu, elementy do wykonania toru przeszkód, ręczniki papierowe, woda, mydło, produkty spożywcze potrzebne do wykonania fantazyjnych kanapek, deski do krojenia, noże, talerzyki, serwetki.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie przybyłych rodziców, dzieci:
  • zabawa integracyjna na rozpoczęcie „Dzień dobry”,
  • zabawa powitalna przy piosence: „Chodźcie wszyscy tu do koła” z ruchem według pedagogiki zabawy Klanza.  (Załącznik Nr 1)
  1. Mój młodszy brat. Słuchanie fragmentu książki M. Krajewskiej „Mój młodszy brat”.

Rozmowa kierowana pytaniami na temat wysłuchanego utworu. Zwrócenie uwagi na:

  • rodzaje niepełnosprawności,
  • postawę ludzi zdrowych wobec osób niepełnosprawnych – ustalenie, dlaczego ludzie reagują na niepełnosprawność tak, a nie inaczej (odniesienie się do doświadczeń dzieci i ich wiedzy potocznej),
  • bariery, z którymi borykają się osoby niepełnosprawne,
  • sposoby pomocy niepełnosprawnym kolegom i koleżankom (w tym kwestia właściwej postawy wobec nich i ich problemów).
  1. „Różne oblicza niepełnosprawności”- praca z obrazkiem.

Określanie rodzajów niepełnosprawności – odwołanie się do doświadczeń osobistych dzieci.
Wskazywanie i nazywanie rodzajów niepełnosprawności.

  1. Doświadczanie problemów osób niepełnosprawnych – ćwiczenia wspólnie z rodzicami.
  • Tor przeszkód (osoba niewidoma). Nauczyciel zaprasza do zabawy rodziców. Prosi, aby jedna osoba z pary zasłoniła oczy chustką. Zadaniem drugiej jest bezpieczne przeprowadzenie „osoby niewidomej” do mety. Gdy zadanie zostanie wykonane, następuje zamiana ról.
  • Kalambury (osoba głuchoniema). Dzieci bawią się w ustalonych we wcześniejszej zabawie parach. (rodzic-dziecko) Zadanie polega na przekazaniu słowa (wiadomości) mamie/tacie bez użycia słów, za pomocą gestów. Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról.
  • Zagadki słuchowe (osoba niesłysząca). Dzieci zatykają uszy dłońmi. Rodzic wypowiada niezbyt głośno nazwę dowolnego zwierzątka domowego. Zadaniem dziecka jest próba odgadnięcia z ruchu warg rodzica, jaką nazwę zwierzątka wypowiedział.
  • Łamańce językowe (osoba z ograniczoną sprawnością intelektualną). Nauczyciel dosyć szybko wypowiada zdania, np. „Stół z powyłamywanymi nogami”, „Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego”, „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie” i prosi, aby dzieci bezbłędnie powtórzyły to zdanie. Ćwiczenie ma na celu pokazanie dzieciom, że takie skomplikowane zdanie jest bardzo trudne do zapamiętania i powtórzenia dla dzieci zdrowych. Jednak po kilku próbach dzieci będą w stanie je zapamiętać i bezbłędnie powtórzyć. Natomiast osoby niepełnosprawne intelektualnie mogą mieć z tym duży problem, nawet po wielokrotnym powtarzaniu.
  1. „Jak przygotować zdrową kanapkę”: burza mózgów.
  2. „Kanapkowy zawrót głowy” – warsztaty kulinarne. Wspólne wykonanie kanapek.

Dzieci i rodzice udają się do stolików po uprzednim umyciu rak, wykonują kanapki według własnego pomysłu. Degustacja. Integracja rodziców z dziećmi oraz nauczycieli przy posiłku. Zwrócenie uwagi na kulturalne zachowanie przy stole.

  1. Podziękowanie rodzicom i dzieciom za aktywny udział w proponowanych działaniach. Zakończenie spotkania: pamiątkowe zdjęcie. Pożegnanie.

 

Załącznik nr 1

Zabawa integracyjna na rozpoczęcie

,,W kole wszyscy już stoimy, każdy czyjąś rękę trzyma.

I dzień dobry już mówimy – tak zabawa się zaczyna”.

Zabawa powitalna  przy piosence: „Chodźcie wszyscy tu do koła” z ruchem

  1. pedagogiki zabawy Klanza

„Chodźcie wszyscy tu do koła, zabawimy się wesoło.

Witamy się wszyscy wraz, na zabawę nadszedł czas.

Jedna ręka, druga ręka. Jedna noga, druga noga, cały tułów oraz głowa – witamy się”.

 

 

 

AUTOR: mgr Izabela Karoń

Samorządowe Przedszkole Nr 62 „Radosna Kraina” w Krakowie

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?