Scenariusz zajęć
dla dzieci 4- letnich
Temat: KOCIE FIGLE – zabawy usprawniające aparat artykulacyjny.
Cele ogólne:
– usprawnianie narządów mowy;
– doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej;
– kojarzenie obrazka z odgłosami wydawanymi przez zwierzęta.
Cele operacyjne:
– potrafi rysować po śladzie
– potrafi, naśladować odgłosy zwierząt i przedmiotów;
Formy:
- grupowa, indywidualna
Metody:
- słowna – rozmowa, opowiadanie, zagadki
- czynna: zadań stawianych dziecku, ćwiczeń
- oglądowa: praca z ilustracją, obrazkami logopedycznymi, przykład nauczyciela
Pomoce dydaktyczne: ilustracja kota, obrazki logopedyczne, kuleczki waty, dla każdego dziecka ilustracja kota, słomki, treść wierszyka „Kot” E. Skorek, papier w kolorze brązowym lub szarym (łatki), talerzyki , ryż preparowany
Przebieg:
1.„Kto jest na obrazku?”- wstęp do zajęć. Nauczyciel pokazuje na tablicy ilustrację zasłoniętą 6 obrazkami, przedstawiającymi zwierzątka
z wiejskiej zagrody (pies, kaczka, koń, krowa, kura, świnka). Dzieci
słuchają nagrań odgłosów zwierząt, naśladują te odgłosy i wskazują który obrazek jest rozwiązaniem zagadki). Następnie odkrywają wyznaczony obrazek.
Zasłonięty obrazek przedstawia kotka.
2.„Chory kotek”- wysłuchanie bajki. Nauczyciel prosi aby dzieci pomogły mu naśladować co robił kotek:
Kotek (miau, miau) był chory i bardzo źle się czuł. Miał dreszcze („brrr…”) więc pił gorącą herbatkę (dmuchanie na dłonie), często ziewał (ziewamy) i wyciągał się (rozkładamy ręce). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na górną wargę), raz opadała (język na brodzie). Do kotka (miau, miau) przyjechał samochodem pan doktor (mówimy „brum brum”) i podał słodziutki syropek, kotek się oblizał (język wędruje dookoła warg przy otwartej buzi). Po kilku dniach kotek (miau , miau) poczuł się lepiej i z tej radości przesyłał wszystkim całuski (cmokamy).
3.„Koci grzbiet” – zabawa ruchowa.
Kotki biegają po dywanie na klaśnięcie zatrzymują się i robią koci grzbiet lub miauczą.
4.„Figle kotka” – ćwiczenia oddechowe w parach.
Dmuchanie na wacik, tak aby znalazł się po drugiej stronie stołu.
5.„Kot”- rysowany wierszyk wg E. Skorek.
Dzieci wypowiadają tekst wierszyka za nauczycielem z jednoczesnym rysowaniem po śladzie obrazka kota:
Miał pyszczek, usta małe,
tu dwa oczka, a tu wąsy daję.
Wyprężony grzbiet, nogi,
teraz ogon długi.
Oto kot co myszki lubi.
6.„Gdzie są moje łatki?”– zabawa oddechowa.
Dzieci z brązowego lub szarego papieru wydzierają małe skrawki-łatki kota. Przenoszą je za pomocą słomki (wciągając powietrze) na wybrane miejsce na obrazku (karta pracy) i przyklejają klejem. Kotek dziękuje mówiąc „miau”.
7.„Sprytny koci języczek” – zbieranie językiem ryżu preparowanego z talerzyka i zjadanie go. Oblizywanie językiem ust (ruch okrężny).
Podziękowanie dzieciom za wspólne zabawy.
AUTOR: Bogusława Arseniuk
Przedszkole Samorządowe nr 15 w Białej Podlaskiej