KOCIE FIGLE – ZABAWY USPRAWNIAJĄCE APARAT ARTYKULACYJNY scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć

 dla dzieci 4- letnich

 

Temat: KOCIE FIGLE – zabawy usprawniające aparat artykulacyjny. 

 

Cele ogólne:

– usprawnianie narządów mowy;

– doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej;

– kojarzenie obrazka z odgłosami wydawanymi przez zwierzęta.

Cele operacyjne:     

– potrafi rysować po śladzie

– potrafi, naśladować odgłosy zwierząt i przedmiotów;

Formy:

  • grupowa, indywidualna

Metody:

  • słowna – rozmowa, opowiadanie, zagadki
  • czynna: zadań stawianych dziecku, ćwiczeń
  • oglądowa: praca z ilustracją, obrazkami logopedycznymi, przykład nauczyciela

Pomoce dydaktyczne: ilustracja kota,  obrazki logopedyczne, kuleczki waty, dla każdego dziecka ilustracja kota, słomki, treść wierszyka „Kot” E. Skorek,  papier w kolorze brązowym lub szarym (łatki), talerzyki , ryż preparowany

 

Przebieg:

1.„Kto jest na obrazku?”- wstęp do zajęć. Nauczyciel pokazuje na tablicy ilustrację zasłoniętą 6 obrazkami, przedstawiającymi zwierzątka

z wiejskiej zagrody (pies, kaczka, koń, krowa, kura, świnka). Dzieci

słuchają nagrań odgłosów zwierząt, naśladują te odgłosy i wskazują który obrazek jest rozwiązaniem zagadki). Następnie odkrywają wyznaczony obrazek.

Zasłonięty obrazek przedstawia kotka.                                

2.„Chory kotek”- wysłuchanie bajki. Nauczyciel prosi aby dzieci pomogły mu naśladować co robił kotek:

Kotek  (miau, miau) był chory i bardzo źle się czuł. Miał dreszcze („brrr…”) więc pił gorącą herbatkę (dmuchanie na dłonie), często ziewał (ziewamy) i wyciągał się (rozkładamy ręce). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na górną wargę), raz opadała (język na brodzie). Do kotka (miau, miau) przyjechał samochodem pan doktor (mówimy „brum brum”) i podał słodziutki syropek, kotek się oblizał (język wędruje dookoła warg przy otwartej buzi). Po kilku dniach kotek (miau , miau) poczuł się lepiej i z tej radości przesyłał wszystkim całuski (cmokamy).

3.„Koci grzbiet” – zabawa ruchowa.

Kotki biegają po dywanie na klaśnięcie zatrzymują się i robią koci grzbiet lub miauczą.

4.„Figle kotka” – ćwiczenia oddechowe w parach.

Dmuchanie na wacik, tak aby znalazł się po drugiej stronie stołu.

5.„Kot”- rysowany wierszyk wg E. Skorek.

Dzieci wypowiadają tekst wierszyka za nauczycielem z jednoczesnym rysowaniem po śladzie obrazka kota:

Miał pyszczek, usta małe,

tu dwa oczka, a tu wąsy daję.

Wyprężony grzbiet, nogi,

teraz ogon długi.

Oto kot co myszki lubi.

6.„Gdzie są moje łatki?”– zabawa oddechowa.

Dzieci z brązowego lub szarego papieru wydzierają małe skrawki-łatki kota. Przenoszą je za pomocą słomki (wciągając powietrze) na wybrane miejsce na obrazku (karta pracy) i przyklejają klejem. Kotek dziękuje mówiąc „miau”.

7.„Sprytny koci języczek” – zbieranie językiem ryżu preparowanego z talerzyka  i zjadanie go. Oblizywanie językiem ust (ruch okrężny).

Podziękowanie dzieciom za wspólne zabawy.

 

AUTOR:  Bogusława Arseniuk

Przedszkole Samorządowe nr 15 w Białej Podlaskiej

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...