SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH  DLA DZIECI W WIEKU 5 LAT

Temat: Las i jego mieszkańcy.

Cel ogólny:

  • zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym – las jesienią
  • przestrzeganie norm społecznych i wartości

Cele operacyjne (dziecko…):

  • wzbogaca wiadomości na temat zwierząt żyjących w lesie
  • podaje rozwiązanie zagadki
  • słucha uważnie tekstu inscenizowanego „Przyjaciele zajączka”
  • stara się określić zachowanie bohaterów utworu
  • reaguje na sygnał podczas zabawy ruchowej
  • składa obrazek z części
  • nazywa zwierzęta mieszkające w lesie
  • rozpoznaje i nazywa owoce wybranych drzew
  • przelicza elementy w zakresie 5 (dzieci 4-letnie), 6 i więcej (dzieci 5-6 letnie)
  • koloruje obrazek według kodu
  • stara się prawidłowo trzymać nożyczki (dzieci 4-letnie)
  • zgodnie współpracuje w grupie i przestrzega ustalonych zasad
  • chętnie uczestniczy w zabawach proponowanych przez nauczycielkę

Metody pracy:

  • metody słowne
  • metody czynne
  • metody percepcyjne

Formy pracy:

  • zbiorowa jednolita
  • grupowa jednolita i zróżnicowana
  • indywidualne jednolita i zróżnicowana

Pomoce dydaktyczne:

  • emblematy z kasztanami, żołędziami itp. na ubraniach dzieci
  • plansza lasu, kartka z wyrazem LAS
  • bilety, scena teatrzyku, kukiełki
  • tekst sztuki „Przyjaciele zajączka” Cz. Janczarskiego
  • magnetofon, płyta CD, instrumenty muzyczne
  • obrazki zwierząt pocięte na części
  • kredki ołówkowe i pastelowe, kartki, kleje, nożyczki
  • kosze, kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy
  • karty pracy

 

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa w kole „Witam”- dzieci ustawione w kole, nauczycielka wita się z dziećmi
    w następujący sposób: witam wszystkie dzieci, które mają jesienne liście i macha ręką – dzieci z przyczepionymi do ubrania listkami również machają ręką; witam wszystkie dzieci, które mają kasztany…witam wszystkie dzieci, które mają żołędzie itd.
  2. „O czym będzie mowa”- zagadka wprowadzająca do zajęć. Nauczycielka odczytuje treść zagadki i sprawdza poprawność odpowiedzi, odsłaniając planszę lasu.

Liściaste i iglaste drzewa w nim rosną,

Wszystkie pięknie zielenią się wiosną.

W ich otoczeniu, różne zwierzęta mieszkają,

Mieszkańcami tego miejsca się nazywają.

Znajdziesz też tam grzyby, poziomki , jagody i borówki.

Wiecie o czym mowa? Ruszcie swoje mądre główki!    

  1. Nauczycielka prezentuje kartki z różnymi układami liter: L, A, S. Chętne dziecko odszukuje spośród nich tej, która prezentuje napis LAS.
  2. Zaproszenie dzieci do obejrzenia teatrzyku kukiełkowego na podstawie sztuki „Przyjaciele zajączka” Cz. Janczarskiego. Nauczycielka krótko przypomina zasady zachowania się
    w teatrze. Rozdanie dzieciom biletów, zajęcie określonych miejsc.

Narrator
Zabłądził zajączek w borze,
Do domu trafić nie może.
Spotkał wiewiórkę znajomą.

Zajączek
Pokaż mi drogę do domu…

Wiewiórka
Idź zajączku naprzód śmiało,
Gdy zobaczysz brzozę białą,
Zapytaj o dalszą drogę.
Więcej pomóc ci nie mogę.

Narrator
Doszedł do brzozy zajączek,
A tam – ścieżynka się plącze:
Raz w prawo skręca, raz w lewo,
Spojrzał zajączek na drzewo,
Zobaczył pstrego dzięcioła
I tak do niego zawołał:

Zajączek:
Może ty zechcesz mi pomóc,
Odnaleźć dróżkę do domu?

Dzięcioł:
Idź zajączku dróżką w prawo,
Przez jałowce skacząc żwawo.
Gdy zobaczysz krzaki malin,
Wtedy spytaj, jak iść dalej.

Narrator:
Biegł zajączek pół godziny,
A wtem patrzy…

Zajączek:
Już maliny!
Zabłądziłem w ciemnym borze.
Kto mi drogę wskazać może?

Narrator:
Naraz słyszy – skrzeczy sroka.

Sroka:
Widzę cały las z wysoka.
Teraz skręć, zajączku, w lewo.
Tam zobaczysz duże drzewo.
Pod tym drzewem jest leszczyna.
Tuż – tuż przy niej twa dolina.

Narrator:
Biegł zajączek z górki stromej. Patrzy…

Zajączek:
O, to już mój domek!
Miałem w borze przygód wiele
I nie trafiłbym tu może.
Pomogli mi przyjaciele,
Już nie będę błądził w borze.

 

  1. Wypowiadanie się dzieci na temat przedstawienia.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania na temat treści przedstawienia i jego bohaterów.

– Jakie zwierzęta wystąpiły w przedstawieniu?

– Co przydarzyło się zajączkowi?

– Kto pomógł mu odnaleźć drogę do domu?

– Co można powiedzieć o zwierzątkach, które mu pomogły?

  1. Zabawa ruchowa „Zwierzątka”.

Dzieci swobodnie podskakują po sali. Na hasło: ,,Wiewióreczka” i dźwięk dzwoneczków – podskakują na dwóch nogach, na hasło: ,,Jeż”- kładą się na dywanie i zwijają w kłębek,
na hasło: ,,Niedźwiedź” i dźwięk bębenka – chodzą po sali na czworakach.

  1. Praca w grupach:

I grupa – „Jesienny las” – zadaniem tej grupy jest ułożenie pociętych obrazków w całość
i naklejenie ich na kartkę. Chętne dzieci mogą wyciąć i pokolorować obrazek. Następnie dzieci podają nazwy zwierząt i umieszczają obrazki na planszy lasu.

II grupa – „Gdzie jest więcej?” – zabawa matematyczna. Dzieci z tej grupy dostają kosze,
w których znajdują się wymieszane owoce drzew: kasztany, żołędzie, szyszki i orzechy. Ich zadaniem jest nazwanie i posegregowanie owoców do odpowiedniego koszyka z sylwetką: liścia dębu, liścia kasztanowca, igieł sosny, liścia orzecha. Następnie dzieci liczą elementy
w każdym koszyku i rysują na kartce odpowiednią liczbę kropek.

III grupa – „Jesienna zgadywanka”. Dzieci mają za zadanie pokolorować obrazek według kodu oraz odpowiedzieć na pytanie: Co ukryło się na tym obrazku?”.

(karta pracy nr 1)

IV grupa – „Jesienny bukiet” – ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci mają za zadanie dokończyć rysowanie jesiennych liści, pokolorować je kredkami pastelowymi i wyciąć ich kontury. Następnie tworzą z nich jesienny bukiet na wspólnym kartonie.

(karta pracy nr 2)

  1. Prezentacja efektów swojej pracy.

 

AUTOR: Aneta Biegańska

Przedszkole Miejskie Nr 119 w Łodzi

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?