Zajęcia w grupie dzieci 4 – letnich
TEMAT: Zabawy ruchowo – muzyczne z wykorzystaniem nietypowych przyborów (gazety, kartony)
Cel główny:
- Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Reagowanie na sygnały muzyczne.
- Kształtowanie pomysłowości oraz inwencji twórczej.
Cele operacyjne/ Dziecko:
- rozwija koordynację ruchową;
- reaguje na sygnały muzyczne;
- wykorzystuje twórczo niekonwencjonalne przedmioty;
- umiejętnie współpracuje w grupie;
- wykonuje ćwiczenia zgodne z poleceniem nauczyciela;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa;
Metody:
- czynne
- oglądowe
- słowne
Formy pracy:
- indywidualna
- z całą grupą
Środki dydaktyczne: kartki z gazet dużego formatu, kartony A4, nagrania muzyczne, magnetofon, bębenek, tamburino;
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie – zbiórka
2.Zaproszenie dzieci do zabaw ruchowych piosenką „Głowa, ramiona, kolana, pięty”.
3.Rozgrzewka. Rozdanie gazet.
4.Ćwiczenia oddechowe.Dzieci stoją swobodnie na dywanie, otrzymują kartki z gazet dużego formatu. Trzymają kartki przed sobą, wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami tak, aby kartki się poruszały.
5.Zabawa orientacyjno – porządkowa „Zamiana miejsc”.
Na mojej gazecie siedzę sobie (dzieci siadają)
Na mojej gazecie bębnię sobie (uderzają o gazetę otwartą dłonią)
Na mojej gazecie śpię sobie (kładą się w wygodnej pozycji)
A kiedy usłyszę ton ( uderzenie w bębenek)
Szybko uciekam stąd (dzieci zamieniają się miejscami).
6.Wspólny taniec do utworu „Clap, clap, clap”.
7.Przykładowe zabawy z gazetami, kartonami.
- „Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
- „Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (uderzenie w bębenek) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.
- Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
- Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.
- „Rolki” – Kartony ułożone pod stopami, naśladujemy jazdę na rolkach.
- „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie lub kartce A4, odpychanienie się kończynami dolnymi i górnymi).
- Zgniatanie gazety w kulkę.
Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.
- „Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.
- W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.
- Popychanie papierowych kulek czołem w marszu na czworakach.
- Podrzucanie, chwytanie kulek.
- Tor przeszkód. Pokonywanie toru przeszkód z gazet np. slalom, przeskoki.
- Wspólny taniec do piosenki „Muzyczny stop”.
- Ćw. uspakajające
– dzieci kładą na stopie opartą o piętę gazetową kulę i posuwają się do przodu, jednocześnie ręce trzymają z tyłu i utrzymują prawidłową postawę (głowa patrzy przed siebie),
– w siadzie (kulka między stopami) unoszenie stóp do góry i delikatne położenie. - Ćw. końcowe Marsz po obwodzie koła, z kulką pod brodą. Wypuszczenie kulki do wyznaczonego kosza.(ewentualnie w rytmie muzyki – Marsz).
12.Podziękowanie za udział w zajęciach.
AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska
Przedszkole przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dłutowie