„Ciekawy owoc- gruszka”

Gruszki to nie tylko pyszne owoce, o których w przedszkolu mówimy głównie jesienią. Mają wiele ciekawych właściwości, odmian i zastosowań. Jeśli jesteś ich ciekawy i chciałabyś zapoznać z nimi swoją grupę przedszkolną zapraszam do przeczytania scenariusza.

Grupa wiekowa : 4-5 -latki

Cele główne:

– uświadomienie dzieciom właściwości, jakie posiada gruszka,

– zwrócenie uwagi dzieci na różnorodne możliwości zastosowań gruszki,

– poznanie nazw odmian gruszek.

 

Propozycja zajęć:

  1. Nauczyciel rozpoczynając zajęcia przynosi wiklinowy kosz wypełniony kilkoma gruszkami. Dzieci oglądają gruszki. Jeśli jest taka możliwość można również poznawać owoce w sposób wielozmysłowy i wcześniej pokroić gruszki na małe kawałki i poczęstować nimi chętne dzieci, zachęcając do dotykania jej, powąchania, posmakowania. Bardzo pomocne w zapamiętywaniu faktów z wiersza może okazać się pokazywanie ilustracji podczas czytania.

„O gruszce słów kilka” Paulina Krzyżanowska

Mówiły ptaki na brzozie,

Że gruszka spaść z gruszy nie może.

Doszły mnie słuchy od krasnala,

Że ona jeszcze niedojrzała.

Jest wiele gatunków gruszek,

Ja trochę wymienić ich muszę.

Jest na przykład Klapsa

Gruszka letnia niezwykle smaczna.

Są znakomite w deserze

A kompot z nich pyszny się bierze.

Można je również na gładko zmiksować,

A potem łyżeczką mus gruszkowy kosztować.

A co powiecie na sałatkę?

Gruszka będzie do niej pysznym dodatkiem.

Jesienne lubiane gruszki to Konferencje-

Żółte ich brzuszki.

Gruszka to owoc zaczarowany.

Czasem pomaga na różne stany.

Na przykład na ból brzuszka- taka to bywa gruszka.

Dzięki gruszce się koncentrujesz,

Kiedy w przedszkolu zagadkę rozwiązujesz.

Dojrzałe gruszki wzmacniają kości,

Powinni je jeść nawet dorośli.

A czy ktoś z was wie, gdzie gruszka rośnie?

Na palmie, a może na sośnie?

Każdy przedszkolak powinien wiedzieć,

Że gruszka na gruszy lubi siedzieć.

 

Rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza:

– co możemy zrobić z gruszki do jedzenia i picia?

– w czym może nas wspomóc gruszka? W czym nam pomaga? Na co gruszka korzystnie wpływa?

– jak się nazywa drzewo, na którym rośnie gruszka?

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Sylaby w ruchu”. Dzieci losują z koszyka papierową gruszkę z napisanym słowem, którym jest zastosowanie lub właściwość gruszki- mus, sałatka, kompot, deser, brzuch, głowa, kości, grusza. Następnie rzucają kostką, która wskaże co należy zrobić (na kostce widnieją rysunki ćwiczeń/ruchów)- np. podskoczyć/ tupnąć/ klasnąć/ mrugnąć/ zrobić pajacyka/ zrobić przysiad- tyle razy, ile sylab zawiera słowo będące zastosowaniem lub właściwością gruszki.

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Gruszkowe bingo”. Nauczyciel rozdaje dzieciom plansze z czterema różnymi rysunkami z ośmiu możliwych, przedstawiającymi zastosowania lub właściwości gruszki wymienione w wierszu- mus, sałatka, kompot, deser, brzuch, głowa, kości, grusza. Zadaniem dziecka jest wylosowanie z koszyka karteczki z pierwszą sylabą (lub wyrazu- jeśli jest jednosylabowy) danego rysunku oraz położenie plastikowego korka we właściwe miejsce np. gdy dziecko wylosuje sylabę „sa”, wszystkie dzieci mające przed sobą rysunek „sałatki” kładą na nim plastikowy korek. Zabawa trwa do czasu, aż jedno z dzieci zakryje korkami wszystkie cztery ilustracje i powie głośno „bingo”.

 

  1. Praca plastyczna „Wełniana gruszka”. Dzień wcześniej nauczyciel wycina duży pień i konary drzewa z kartonu, a dzieci wspólnie malują jego korę paluszkami- farbą do palców. W dniu zajęć nauczyciel rozdaje każdemu dziecku gruszkę wyciętą z kartonu (np. starego pudła), w której znajdują się dziurki. Przedszkolaki otrzymują plastikowe igły do wyszywania z nawleczoną żółtą wełną i wyszywają swoją gruszkę. To wspaniały sposób na ćwiczenie manualne, jak również doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Gotowe gruszki przyczepiamy wspólnie z dziećmi do papierowej gruszy wykonanej dzień wcześniej. Dla młodszych dzieci można zamiast plastikowych igieł rozdać długą, żółtą sznurówkę.

 

  1. Podsumowanie zajęć. Dzieci, którym podobały się zajęcia doklejają na swojej wyszywanej gruszce papierowego robaczka.

 

AUTOR: Paulina Krzyżanowska

Przedszkole Specjalne Nr 245 dla dzieci Słabowidzących „Sowy Mądrej Głowy”

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?