Scenariusz zajęć „W królestwie czekolady”
Grupa wiekowa: 4 i 5 latki
Temat: Dzień Czekolady
Cele ogólne: Zapoznanie dzieci z etapami powstania czekolady. Utrwalanie podstawowych zasad zdrowego żywienia. Rozpoznawanie smaków różnych czekolad.
Cele szczegółowe: Dziecko: Wzbogacanie wiadomości dzieci na temat sporządzania czekolady. Kształtowanie u dzieci umiejętności umiarkowanego spożywania słodkości i wyrobów czekoladowych. Rozumie konieczność mycia zębów po (spożyciu słodyczy) każdym posiłku.
Cele szczegółowe dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: Dziecko: Poznaje jak sporządzić czekoladę. Rozpoznaje smaki czekolad. Uczestniczy w zajęciach na miarę swoich możliwości. Rozwija swoją aktywność. Wie, że trzeba myć zęby po spożyciu słodyczy.
Metody: podająca, aktywizująca,
Formy pracy: praca indywidualna, praca zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: prezentacja, komputer, płyta CD z piosenką „Czekolada”, różne rodzaje czekolad, kolorowe kartki, bibuła, klej, nożyczki.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Nauczyciel informuje dzieci, że w dzisiejszym dniu będziemy brać udział w zabawach z okazji „Święta Czekolady”.
- Odgadywanie zagadki.
Ta tabliczka pilnie zerka,
Na każdego spod sreberka.
Może gorzka być lub mleczna,
Biała, deserowa, ale zawsze jest bajeczna.
Z orzechami lub nadzieniem
Rządzi naszym podniebieniem. ( czekolada)
- „Jak powstaje czekolada?”- oglądanie prezentacji.
Nauczyciel zachęca dzieci do obejrzenia prezentacji o tajemnicach produkcji czekolady. Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Czekolada”
https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk
Dzieci próbują naśladować ruchy z piosenki.
Ruchy do piosenki
podskakujemy
młynek 4x
do przodu 3 kroki i klaśniecie w ręce
do tylu i klaśniecie w ręce
podskoki
na słowa refrenu mieszamy czekoladę w prawo i lewo
- Słuchanie wiersza Wawiłow „Zapach czekolady”:
Przyszedł do nas wujek Władek,
przyniósł wielką czekoladę,
z orzechami, z rodzynkami,
w pięknym pudle z obrazkami.
Jeśli będę grzecznie siedzieć,
dadzą mi ją po obiedzie…
Choć zamknięta jest szuflada,
wszędzie pachnie czekolada.
Układanki chcę układać –
wszędzie pachnie czekolada.
Gdy na nowy rower wsiadam –
wszędzie pachnie czekolada.
Kiedy z lalką sobie gadam –
wszędzie pachnie czekolada.
Czy ktoś może mi powiedzieć,
kiedy będzie po obiedzie?
Bo nie mogę żyć w spokoju,
gdy ten zapach jest w pokoju!
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza.
– Co przyniósł wujek ?
– Jaką rodzaje czekolady przyniósł?
– Jaki zapach roznosił się po pokoju?
– Kiedy można było zjeść czekoladę?
– Dlaczego nie należy jeść dużo słodyczy?:
- „Jaka jest czekolada?” – wielozmysłowe poznawanie właściwości czekolady. Różnego rodzaju czekolady: gorzka, mleczna, biała, bakaliowa, orzechowa itp.
Dzieci degustują różnego rodzaju czekolady. Próbują rozpoznać czekoladę za pomocą smaku, zapachu. Badają twardość i konsystencje czekolad za pomocą dotyku.
- „Słodkie serduszko” – wylepianie szablonu serduszka.
Brązowa kartka lub bibuła, klej, szablon serca
Dzieci wyklejają szablon serca brązową bibułą lub papierem kolorowym. Można dodać kolorowe kuleczki imitujące np. rodzynki, kolorowe groszki.
AUTOR: Żaneta Urbanowska
Przedszkole Miejskie nr 6 im. UNICEF w Będzinie