Czy czarny kot faktycznie przynosi pecha? Jak dla mnie nie 🙂 czarny kot może być ciekawym pomysłem na organizację zajęć… A listopad jest najlepszym miesiącem na takie zabawy, bo w listopadzie swój ważny dzień maja CZARNE KOTY 🙂
Dzień Czarnego Kota można zorganizować z dziećmi młodszymi i starszymi, tylko w jednej grupie, a nawet z dziećmi z całego przedszkola. Poniżej znajdziecie moją propozycję na zabawy, które można przeprowadzić tego dnia. Pamiętajcie są to inspiracje, które możecie dowolnie modyfikować. Prz tej okazji chcę zaznaczyć, że materiały, które udostępniam są bezpłatne i nie można ich sprzedawać!
Dzień Czarnego Kota jest okazją do zapoznania dzieci z ciekawostkami dotyczącymi czarnych kotów i przesądów z nimi związanych. Dzieci w tym czasie poznają kilka czarnych kotów takich jak Rademenes, który wprowadzi dzieci do zabawy oraz innych czarnych kotów (lub prawie czarnych) mniej lub bardziej znanych nam i naszym podopiecznym.
Przygotujcie swoje drukarki, bo będziecie potrzebować tym razem sporej ilości czarnego tuszu…
Zabawę przygotowałam w formie listów, które zostały ukryte w sali przez carne koty. Dlatego najważniejsze są przygotowania 🙂 bo później zabawa będzie przebiegała sama 🙂 W listach dzieci poznają czarne koty, a ich zdaniem będzie wykonanie poleceń kotów…
Dodam, że po wykonaniu każdego z zadań jest przyczepienie KOCIEJ ŁAPKI w miejscu wykonania kociego zadania. Poniżej znajdziecie planszę KOCICH ZADAŃ oraz KOCIE ŁAPKI i KOCIE ŚLADY, który wykorzystacie do ułożenia drogi do pierwszego listu. Plansze KOCICH ZADAŃ są w dwóch wersjach dla grupy lub indywidualne dla każdego dziecka. Różnią się tym, że na dole wpisujemy nazwę grypy lub imię dziecka.
- PLIKI DO POBRANIA: KOCIE ŁAPKI – KOCIE ŚLADY, KOCIE ZADANIA dziecko, KOCIE ZADANIA grupa
PO ŚLADACH CZARNYCH ŁAPEK
• list od Rademenesa •
Zabawę rozpoczynamy od przygotowania drogi z czarnych łapek, która doprowadzi dzieci do pierwszej koperty z listem. Oczywiście szablony łapek oraz list znajdziecie poniżej. W liście zawarte są informacje dotyczące zabawy.
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy na środku dywanu, od progu układamy do listu drogę z czarnych łapek kota,
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list od Rademenesa, łapki, z których ułożycie drogę, plansza KOCIE ZADANIA (grupowa lub dla każdego dziecka – jeżeli dla każdego dziecka pamiętajmy, aby w kopertach zostawiać odpowiednią ilość kocich łapek)
- PLIKI DO POBRANIA: łapki i plansze do pobrania wyżej 🙂 LIST Rademenes
KOCIA MOWA
• list od Felixa •
Zadaniem dzieci jest naśladowanie “mowy” kota. Zatem według instrukcji Felixa dzieci będą miauczały i mruczały: cicho, głośno, tak jakby były złymi kotami, dużymi lub małymi kotami 🙂
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy ukryty na półce z lalkami,
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list od Felixa, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), KOCIE CIEKAWOSTKI,
- PLIKI DO POBRANIA: LIST Felix, KOCIE CIEKAWOSTKI 2
KOCIA GIMNASTYKA
• list od Kitty Kociejłapki •
Zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów kota, mogą Wam w tym pomóc plansze, pamiętajcie, że ruch przeplatamy odpoczynkiem dlatego jest przygotowana również plansza, na której koty odpoczywają 🙂
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy ukryty w wózku dla lalek
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), plansze z kocią gimnastyką,
- PLIKI DO POBRANIA: KOCIA GIMNASTYKA 1, KOCIA GIMNASTYKA 2, KOCIA GIMNASTYKA 3, KOCIA GIMNASTYKA 4, KOCIA GIMNASTYKA 5, KOCIA GIMNASTYKA 6, LIST Kitty Kociłapka,
KOCI SPRYT
• list od Bastet •
Tym razem dzieci poznają Bastet, czyli kota egipskiego, a dokładniej egipską boginię 🙂 A jak jesteśmy w Egipcie to będziemy rozszyfrowywać hieroglify… zamiast hieroglifów przygotowałam dla starszych dzieci plansze do kodowania, a dla młodszych znaczki, z których dzieci próbują odczytać informację.
DZIECI MŁODSZE – znaczki (hieroglify)
Przed przystąpieniem do zadania możemy wspólnie obejrzeć wszystkie znaczki, nazwać co mogą oznaczać np. głowa kota – kot, serce – lubi, kocha, przekreślone serce – nie lubi, kartonik – mleko, mysz – mysz, ryba – ryba. Następnie układamy obok siebie 3 znaczki i pytamy co może oznaczać taki zapis:
Taki zapis może oznaczać: KOT LUBI MLEKO
Możecie sami układać wiadomości używając znaczków zapisanych jako EMBLEMATY, lub skorzystać z gotowych plansz z wiadomościami 🙂
DZIECI STARSZE – kocie kodowanie
Do kodowania przygotowałam planszę lub kartę racy (jeżeli chcecie, aby dzieci wykonały pracę samodzielnie), do tego są przygotowaae małe kartoniki z kodami, które mogą losować dzieci i zaznaczać odpowiednie pola. Obok każdego kodu jest znaczek, który ma zostać umieszczony w środku każdego pola. Ważny jest kolor. Jeżeli dobrze rozkodujecie zadanie i umieścicie odpowiednie znaczki na planszy, po połączeniu czarnych i czerwonych kropek wyjdzie wam głowa kota.
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy ukryty na półce z kredkami,
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), plansze do kodowania (jeżeli planujecie indywidualną pracę dzieci wydrukuj karty pracy dla każdego dziecka) , kody lub dla młodszych dzieci emblematy ze znaczkami,
- PLIKI DO POBRANIA: LIST Bastet 1 (kodowanie), LIST Bastet 2 (znaczki – hieroglify), KOCIE KODOWANIE plansza, KOCIE KODOWANIE karta pracy, EMBLEMAT 2, KOCIE KODOWANIE 1, KOCIE KODOWANIE 2, KOCIE KODOWANIE 3, KOCIE KODOWANIE 4, KOCIE KODOWANIE 5, KOCIE KODOWANIE 6, KOCIE KODOWANIE 7, KOCIE KODOWANIE 8,
KOCI (NIE)PECH
• list od Bonifacego •
Po wysłuchaniu listu, można odczytać KOCIE CIEKAWOSTKI dotyczące pecha, a raczej tego czy czarny kot jest pechowy. Zadaniem dzieci jest poruszanie się po dywanie, a gdy nauczyciel podniesie emblemat przedstawiający czarnego kota, dzieci muszą zrobić trzy kroki wstecz i obrócić się, aby odczarować pecha, który przynosi czarny kot.
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy ukryty w pudełku z klockami,
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), KOCIE CIEKAWOSTKI, emblemat kota,
- PLIKI DO POBRANIA: EMBLEMAT 1, KOCIE CIEKAWOSTKI 1, LIST Bonifacy
KOCIE PRZYSMAKI
• list od Marleny •
A jak kocie przysmaki to zadanie z piciem mleka (mleko możemy zastąpić wodą), zadaniem dzieci będzie picie mleka z miseczki za pomocą języka 🙂 krótką mówiąc muszą wypić mleko jak kotki 🙂
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy schowany na półce z autkami,
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), miseczki (płaskie talerzyki), mleko lub woda
- PLIKI DO POBRANIA: LIST Marlena,
KOCI WZROK
• list od Salema •
Tym razem kocim zadaniem jest gra memory. Karty do gry zajdziecie poniżej, wystarczy je wydrukować (x2 wyjdzie 7 par obrazków) i rozłożyć na dywanie. Dzieci ustawiają się wokoło i kolejno odkrywają po jednej karcie. Gdy zostaną odkryte dwa takie same obrazki zabieramy je, gdy dwa inne zakrywamy je z powrotem.
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy ukryty pod stolikiem (np. przyklejony pod blatem)
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), karty do gry memory,
- PLIKI DO POBRANIA: KOCIE MEMORY, LIST Salem,
KOCIA PAMIĘĆ
• list od Winston’a•
Zadaniem dzieci jest obejrzenie plansz przedstawiających CZARNE KOTY (a raczej koty, które są prawie czarne :)) oraz wysłuchanie krótkich informacji na ich temat. Oczywiście przedstawcie dzieciom tyle kotów, ile sądzicie, że dadzą radę zapamiętać. Następnie dzieci musza odpowiedzieć na 7 pytań dotyczących poznanych kotów. W związku z tym, że pracujemy z dziećmi w różnym wieku to zadaniem nauczyciela jest ułożenie pytań dotyczących kotów. Poniżej znajdziecie kilka przykładowych pytań 🙂 Dodam, że to już ostanie zadaniem zatem jeżeli dzieci wykonały wszystkie zadania prawidłowo na koniec wręczamy im dyplomy 🙂
- MIEJSCE LISTU: list zostawiamy ukryty pod biurkiem nauczyciela (np. przyklejony pod blatem)
- POTRZEBNE MATERIAŁY: koperta, list, kocia łapka (którą przykleją dzieci po wykonaniu zadania), dyplomy, plansze z kotami
- PLIKI DO POBRANIA: PLANSZA Bastet, PLANSZA Bonifacy, PLANSZA Czarny Kot, PLANSZA Felix, PLANSZA Jess, PLANSZA Kitty Kociłapka, PLANSZA Kot Winston, PLANSZA Luna, PLANSZA Marlena, PLANSZA Rademenes, PLANSZA Salem, PLANSZA Sylwester, DYPLOM, LIST Winston,
- PYTANIA: Ile życzeń miał spełnić Rademenes? Jak nazywała się czarownica, której udzielał złych rad Salem? Kim tak naprawdę był Salem? Komu pomogła Marlena? Czy Kitty Kociłapka umiała kraść? Co się stało z pazurkami Kitty Kociłapki? Czy w bajce Felix mówił? Na kogo polował Sylwester? Kim była Bastet? Czyim kotem jest Jess? itd. 🙂
Dodam, że to już ostanie zadaniem zatem jeżeli dzieci wykonały wszystkie zadania prawidłowo na koniec wręczamy im dyplomy 🙂
• A Wy jakie macie pomysły na Dzień Czarnego Kota? •
• Podzielcie się nimi w komentarzach poniżej 🙂 •
Jeżeli szukacie czegoś jeszcze na Dzień Czarnego Kota to poniżej znajdziecie jeszcze kilka materiałów, które możecie wykorzystać 🙂
KOCIE KARTY PRACY
Cały dzień możecie poświęcić kotom, dlatego przygotowałam kilka kart pracy, które możecie wykorzystać podczas zajęć porannych lub popołudniowych 🙂
PLIKI DO POBRANIA: KARTA PRACY – kocie liczenie, KARTA PRACY – kocie litery, KARTA PRACY – kocie pary, KARTA PRACY – kocie rozmiary, KARTA PRACY – kocie spacery,
KOCIA PLAY LISTA
Tego dnia nie powinno brakować kociej muzyki, dlatego poniżej znajdziecie kilka kocich przebojów 🙂
“Kot Staś” Dziecięce przeboje >>>TUTAJ<<<
“Kot” Janusz Radek >>>TUTAJ<<<
“Kotek Kłopotek” >>>TUTAJ<<<
“Wlazł kotek na płotek” >>>TUTAJ<<<
“Miraculum :Biedronka i Czarny Kot” piosenka z bajki 🙂 >>>TUTAJ<<<
“Aaaa kotki dwa” >>>TUTAJ<<<
“Kotek Puszek” >>>TUTAJ<<<
Na stronie znajdziecie jeszcze inne pomysły na kocie zabawy, karty pracy, literki i plansze 🙂 a przy okazji zachęcam do wsparcia strony poprzez udział w ZRZUTCE 🙂
Cudowna Twoja praca! Wykorzystam czarne koty w dniu andrzejkowych wróżb 🙂 Pozdrawiam ciepło, Marta
cieszę się, że się podoba 🙂 życzę miłej zabawy!