Tematyka zajęć: TEN NIESAMOWITY WIATR.
METODY: czynne, oglądowe, słowne.
FORMY: praca z całą grupą, działalność indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje przedstawiające sytuacje: PO CZYM POZNAJEMY, ŻE WIEJE WIATR, papierowe i kolorowe wiatraki, chusta animacyjna, bibuła, płyta CD z nagraniem utworu muzycznego i odgłosów natury – wiatru, wichury, deszczu, burzy, tamburyno, trójkąt, kij, arkusz papieru, serwetka, tektura, folia, suszarka do włosów, piłeczka pingpongowa, kulki bibuły.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie. Wprowadzenie do tematu zajęć zagadką.
2. Rozmowa z dziećmi na temat: Czy wiatr można zobaczyć i kiedy? Po czym poznajemy, że wiatr wieje?
3. Wysłuchanie odgłosów wiatru. Określanie nazw wiatru w zależności od jego siły: wiaterek, wichura, huragan.
4. „Wietrzyk” – ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na paski bibuły silniej i słabiej tak, aby się poruszyła.
5. Doświadczenie „Na przekór grawitacji”
Podłączamy suszarkę do prądu i ustawiamy ją na najwyższą moc i największy nawiew. W drugą rękę bierzemy piłeczkę i umieszczamy ją nad wylotem powietrza suszarki. Kiedy poczujemy wyraźnie wciąganie piłeczki, puszczamy ją. Można kierować nawiew pod kątem, a piłeczka i tak będzie poddawała się podmuchowi powietrza.
Wniosek: Możemy zauważyć, że piłeczka unosi się pod wpływem podmuchu powietrza z suszarki. Dzieje się tak, ponieważ powietrze z suszarki jest niższe niż wokół.
6. Zabawa ruchowa z chustą animacyjną: WIATR, WICHURA, DESZCZ, BURZA, ŚNIEŻYCA, GRAD.
7. Wykonanie wiatromierza,
Obserwacja ruchu powietrza: arkusza papieru, serwetki, tektury oraz folii odcinamy pasek. Na jednym końcu każdego materiału robimy dziurkę. Przywiązujemy paski do kija – najlżejszy na czubku, najcięższy u dołu. Wychodzimy z wiatromierzem na zewnątrz i obserwujemy jego działanie (niektóre materiały poruszają się na wietrze, inne nie).
8. Ewaluacja – dzieci podnoszą do góry rękę na znak, że zajęcia były dla nich ciekawe, jeśli nie – trzymają rączki na kolanach.
9. Podsumowanie zajęć: Czego dowiedziałeś się dziś o wietrze?
AUTOR: Ewelina Sojda