Temat: Na straganie – zajęcia dydaktyczne połączone z inscenizacją oraz plastyczną ilustracją wiersza J. Brzechwy – zintegrowane zajęcie otwarte z udziałem rodziców
Cel główny:
– rozwijanie mowy
– utrwalanie informacji o warzywach i owocach
– rozwijanie kreatywności, wyobraźni, umiejętności planowania
– usprawnianie motoryki małej
– wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– uważnie słucha
– wypowiada się na określony temat
– rozpoznaje warzywa;
– wycina, tworzy
– współpracuje w zespole
– zna zasady bezpiecznego korzystania z przyborów.
Metody pracy:
– czynne – zadań stawianych do wykonania,
– percepcyjne – obserwacji i pokazu,
– słowne – rozmowa, swobodne wypowiedzi dzieci,
– ekspresji ruchowej.
Formy:
– indywidualna
– zbiorowa
Środki dydaktyczne:
wiersz J. Brzechwy „Na straganie”, zagadki o warzywach i owocach, skrzynia pełna owoców i warzyw (dynia, dynia ozdobna, cukinia, burak, ziemniak, marchew, seler, pietruszka, por, śliwka, gruszka, jabłko, kalarepa), kartonowe koszyki, sylwety jarzyn i owoców, kolorowy papier, nożyczki, klej
Przebieg:
1. Powitanie dzieci: „Wszyscy są witam Was”- dzieci wstają i witają się z uczestnikami
zajęcia.
- Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Na straganie”, ilustrowanego sylwetami jarzyn.
- Próba wymienienia warzyw występujących w tekście.
- Rozpakowanie skrzyni: dzieci po kolei losują owoc lub warzywo i próbują wskazać ich
nazwę.
- Zagadki jarzynowo – owocowe czytane przez rodziców.
- Zabawa ruchowa „Pomidorek nasz malutki rośnie duży, okrąglutki. Rośnie, rośnie, że aż
strach, przerwał miarę no i trach!” – co można zrobić z pomidorów? (powtórzenie zabawy
z innym warzywem wybranym przez dzieci). Rodzice bawią się razem z dziećmi.
- Omówienie przygotowanych środków dydaktycznych, oraz sposobu
wykorzystania ich w pracy twórczej.
- Praca plastyczna „Kosz z warzywami”- dzieci w środku kosza wklejają sylwety warzyw
i owoców według własnego pomysłu. Chętne dzieci mogą wykonać warzywa i owoce
samodzielnie. Rodzice czynnie wspomagają dzieci w pracy plastycznej.
- Wystawa prac plastycznych oraz wspólne zdjęcie do Kroniki przedszkolnej.
- Nauczyciel dziękuje dzieciom i rodzicom za wspólną zabawę.
- Poczęstunek dla dzieci – mieszanka warzyw i owoców do chrupania.
- Informacja zwrotna od rodziców i gości (wielkie sylwety jabłka, gruszki i śliwy, mazaki).
Przebieg oraz czas trwanie zajęć może ulec zmianom i zostać dostosowany do kondycji i możliwości dzieci uczestniczących w zajęciach.
AUTOR: Monika Lechowska