Scenariusz zajęć ekologicznych
Blok tematyczny: „Jak możemy dbać o Ziemię?”
Temat: „Jestem przyjacielem Ziemi” – kształtowanie świadomości ekologicznej z wykorzystaniem autorskich ćwiczeń z użyciem tablicy interaktywnej.
Grupa wiekowa: 4-latki
Czas trwania: 20-25 min.
Treści podstawy programowej: III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8
Cele ogólne:
- kształtowanie nawyków ekologicznych,
- rozwijanie mowy,
- poszerzanie wiedzy na temat dbania o naszą planetę – Ziemię,
- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wypowiada się na temat ochrony przyrody,
- dowiaduje się, jak dbać o Ziemię,
- uczestniczy w zabawach dramowych,
- poznaje zasady segregacji odpadów,
- aktywnie wykonuje ćwiczenia na tablicy interaktywnej.
Metody:
- słowna – rozmowa
- oglądowa – pokaz
- czynna – zadania stawiane do wykonania
- twórcze – W. Sherborne, A. Osborna
Formy:
- zbiorowa,
- grupowa,
- indywidualna
Pomoce: chusta animacyjna, tablica, marker, zdjęcie przedstawiające zniszczone drzewo, tablica interaktywna.
Przebieg zajęć
- Wszyscy się witamy! – zabawa powitalna z elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dzieci stoją na obwodzie koła, trzymając chustę animacyjną. Wszystkie dzieci jednocześnie podnoszą chustę do góry, a następnie opuszczają na dół. Kiedy dzieci widzą się nad chustą, pozdrawiają się dowolnym okrzykiem.
- Pomagamy naszej planecie – zabawa rozwijająca twórcze myślenie z elementami metody Alexa Osborna. Nauczyciel dzieli dzieci na trzy lub cztery zespoły. Każda grupa wybiera lidera, który będzie ją reprezentował. Nauczyciel prosi dzieci, aby zastanowiły się nad tym, dlaczego dbanie o naszą planetę jest ważne. Grupy się naradzają. Przedstawiciel każdej grupy prezentuje pomysły na forum. Nauczyciel zapisuje wszystkie pomysły na tablicy interaktywnej i je odczytuje. Następnie wszyscy wspólnie analizują przedstawione pomysły i wybierają jeden, według nich najważniejszy.
- Zniszczone drzewo – zabawa dramowa. Nauczyciel uruchamia ćwiczenie na platformie, gdzie dzieci odkrywają kolejno obrazki zniszczonego drzewa. Wybrane dzieci wchodzą w rolę drzewa. Prezentują za pomocą gestów, mimiki i ruchów, jak może czuć się drzewo przedstawione na zdjęciu.
Ćwiczenie znajduje się na platformie WORDWALL: https://wordwall.net/pl/resource/72328781
- Kodeks przyjaciela przyrody.
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel prezentuje dzieciom na tablicy interaktywnej zdjęcia. Prosi, aby powiedziały, jakie zasady mogą one przedstawiać. Następnie nauczyciel uruchamia ćwiczenie, zadaniem dzieci jest posegregowanie, które zdjęcia pasują do przyjaciela przyrody.
Ćwiczenie znajduje się na platformie WORDWALL: https://wordwall.net/pl/resource/72328528
- Segregujemy śmieci – nauczyciel przypomina dzieciom o zasadach segregacji śmieci i umieszczaniu ich we właściwych koszach. Zadaniem dzieci na uruchomionym ćwiczeniu na tablicy interaktywnej jest umieszczenie śmieci w odpowiednich pojemnikach.
Ćwiczenie znajduje się na platformie WORDWALL: https://wordwall.net/pl/resource/72329498
- Jak możemy dbać o Ziemię? – podsumowanie zajęć z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Rozmowa na temat: Czego dowiedziałem/ dowiedziałam się w tym dniu w przedszkolu? Dzieci zakręcają kołem fortuny na tablicy. Nauczyciel rozpoczyna zdania, które są kończone przez wybrane dzieci:
− Dzisiaj w przedszkolu…
− Najciekawsze było…
− Zdziwiłem/ zdziwiłam się…
− Byłam/byłem zaskoczony gdy, …
− Podobało mi się…
− Nie podobało mi się…
− Nauczyłam/Nauczyłem się, że…
Ćwiczenie znajduje się na platformie WORDWALL: https://wordwall.net/pl/resource/72327849
AUTOR: Aneta Kacprzyk-Pacyna