Dzień Pszczoły, scenariusz zajęć
Temat: „Dzień Pszczoły”
Zajęcia dla grupy: 3 i 4 latków
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Metody pracy: czynna, słowna, oglądowa
Cele ogólne:
– poznawanie życia pszczół;
– uświadomienie znaczenia pszczół w życiu człowieka;
– zapoznanie z etapami powstawania miodu.
Cele szczegółowe (dziecko):
– bogaci wiedzę na temat życia pszczół;
– zna etapy powstawania miodu;
– wypowiada się na podany temat;
– porusza się w rytm muzyki;
– uczestniczy w zabawach grupowych.
Środki dydaktyczne: zagadka o pszczołach, rymowanka, zalaminowane obrazki pszczół, obręcze gimnastyczne, puzzle przedstawiające pszczoły, film o pszczołach, różne rodzaje miodu, jednorazowe drewniane patyczki, linka, papierowe rolki, karta pracy, radio, piosenka pt. „Taniec Mai”
Przebieg zajęć:
- Powitanie przedszkolaków, zapoznanie z dzisiejszym świętem – zagadka
Co to za zwierzę?
Jest pracowita,
a cały jej trud,
z pewnością docenisz,
jeśli lubisz miód (pszczoła).
- „Pszczółki” – rymowanka
„My jesteśmy małe Pszczółki,
A na głowach mamy czułki.
Wesoło bawimy się w kole,
Bo kochamy nasze przedszkole”
- „Gdzie ukryły się pszczoły?”
W Sali ukryły się obrazki pszczół. Zadaniem dzieci jest odnalezienie obrazka i przyklejenie go do bluzeczki (obrazki zalaminowane, na odwrocie przyklejona taśma dwustronna).
- „Z kwiatka na kwiatek” – zabawa ruchowa
Dzieci (pszczółki) fruwają po Sali w rytm muzyki. Gdy muzyka zatrzymuje się dzieci siadają na „kwiatkach” – rozłożonych na podłodze obręczach gimnastycznych.
Piosenka do zabawy zaczerpnięta ze strony YouTube https://www.youtube.com/watch?v=eBMxaOeREHA
- „Puzzle” – układanie puzzli
Dzieci siadają w grupach (swoją grupę odszukują na podstawie przyklejonych na bluzkach obrazków pszczół) i wspólnie układają obrazek przedstawiający pszczołę.
- „Z kamerą wśród pszczół” – oglądanie filmu o pszczołach, zapoznanie z życiem pszczół. Poznanie etapów powstawania miodu.
Filmy zaczerpnięte z YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
- Degustacja miodu
Dzieci badają właściwości miodu przy pomocy zmysłów. (pokaz różnego rodzaju miodu)
- „Robotnice” – zabawa zespołowa
Dzieci siadają w dwóch rzędach na przeciwko siebie. Każdy rząd otrzymuję linkę na którą musi nawlec papierową rolkę którą kolejno będą przekazywać z końca liny na przód. Wygrywa ten zespół który jako pierwszy przekaże wszystkie rolki z końca liny na przód.
- „Pszczoła” praca plastyczna
Malowanie farbami sylwety pszczoły
- Podziękowanie dzieciom za udział w Dniu Pszczoły
AUTOR: Mariola Przybylak
Bardzo ciekawa inicjatywa takie spotkania. Pozdrowienia od pszczelarza!