„Pani zima”- scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody edukacji w ruchu Doroty Dziamskiej dla dzieci 5 letnich
Cel ogólny:
- stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji ruchowej i plastycznej
- wzbogacanie doświadczeń poprzez zabawy rozwijające zmysły
Cele szczegółowe (dziecko):
- czerpie radość ze wspólnej zabawy
- śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego
- potrafi określić cechy charakterystyczne śniegu
- uczestniczy w zabawie paluszkowej
- rozróżnia prawą i lewą rękę
- kreśli rytmicznie kreski
- wykonuje zadania zgodnie z poleceniami n-la
- porusza się oraz kreśli zgodnie z rytmem słyszanego utworu
Metody:
– Słowne (rozmowa, wyjaśnienia, instrukcje)
– Oglądowa: pokaz
– Czynna: zadań stawianych do wykonania
– Edukacja przez ruch
Formy:
– indywidualna, zbiorowa, zespołowa
Środki dydaktyczne:
Przywitajmy sie wesoło · Julia Borycka, Mateusz Derelkowski & Joanna Jabłońska ,Nasze muzyczne przedszkole- pudełko, talerzyk, treść zabawy paluszkowej K. Tomiak-Zaręby, białe kartki A 4 dla każdego dziecka, niebieskie kredki, kleje, nożyczki , piosenka „Pada śnieg”. arkusze szarego papieru, gazeta kolorowa w wyraźnymi twarzami.
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci piosenką „Przywitajmy się wesoło”
Dzieci odtwarzają ruchem treść piosenki.
Przywitajmy się wesoło zaklaszczemy raz, dwa, trzy.
Przywitajmy się wesoło zaklaszczemy ja i ty.
Przywitamy się wesoło zatupiemy raz, dwa, trzy,
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty
Hop hop dzień dobry witam wszystkich Was
cwałujemy jak koniki dziś muzyka wita nas.
- Nauczycielka otwiera okno i przynosi tajemnicze pudełko, otwiera go i wysypuje na talerz śnieg. Następnie proponuje dzieciom, aby każde dotknęło dłonią śniegu i określiło, jaki on jest.
3.„Zimne dłonie”- zabawa paluszkowa – zabawa ruchowa do wiersza K. Tomiak-Zaręba – dzieci wypowiadając słowa wiersza wykonują odpowiednie czynności:
Hu hu ha, hu hu ha, (spacerujemy i dmuchamy na dłonie)
zimą marzną ręce nam! (spacerujemy i pocieramy jedną dłonią o drugą)
Rękawiczek więc szukamy (zatrzymujemy się i rozglądamy się na boki)
i na dłonie zakładamy. (naśladujemy zakładanie rękawiczek na prawą i lewą dłoń)
Ciepło w rękę lewą, ciepło w rękę prawą (machamy lewą i prawą dłonią)
możemy mimo mrozu cieszyć się zabawą! (wykonujemy „młynek” dłońmi)
- „Pani zima” praca grupowa według metody Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej
- Ćwiczenie o charakterze graficznym, swobodne działanie dzieci: Na stołach przyklejone są białe kartki, dzieci mają do dyspozycji kredki, kleje i nożyczki . Dzieci stają przy stole na swoich miejscach, niebieską kredką zaznaczają punkt na środku kartki, następnie nauczyciel odtwarza piosenkę „Pada śnieg”. W trakcie zwrotek dzieci rytmiczne rysują niebieskimi kredkami wiązki-kreski wokół wyznaczonego punktu, na refrenie spacerują rytmicznie dookoła stołu, śpiewając piosenkę.
- Zestawienie indywidualnych kart pracy w kartę zespołową: Nauczyciel pyta dzieci jaka figurę geometryczną przypomina ich rysunek –koło. Dzieci wracają na swoje miejsca, wycinają śnieżynkę.
- Wykorzystanie powstałej karty, planowanie kolejnych form działania dzieci: w tych samych grupach po wcześniejszej konsultacji dzieci wycinają z gazety twarz pani zimy a następnie przyklejają ją na środku szarego arkuszu , w dalszej kolejności wycinają swoje śnieżynki i przyklejają je formując suknię pani zimy.
Podziękowanie za udział w zajęciach.
Ewaluacja zajęć:
Po skończonej pracy dzieci prezentują na forum grupy prace zespołowe.
Pochwała prac. Ewaluacja, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielki:
– Czy podobały wam się zajęcia?
– Co podobało ci się najbardziej podczas dzisiejszych zabaw?
– Co było dla ciebie trudne?
– Co było dla ciebie najłatwiejsze?
AUTOR: Marzena Kołodziej