Scenariusz zajęć
Temat: ,,Brzydkie Kaczątko”.
Grupa: 5- latki
Cel główny:
– kształtowanie u dzieci postaw ukierunkowanych na piękno, prawdę, dobro.
Cele szczegółowe:
– wdrażanie do uważnego słuchania baśni
– rozwijanie ekspresji muzyczno ruchowej
– rozwijanie wrażliwości na piękno
-wdrażanie do odróżniania prawdy od nieprawdy
– kształtowanie pozytywnych cech charakteru takich jak dobro,
– rozwijanie wyobraźni i pobudzanie twórczej aktywności dzieci
– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej
– kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie
Metody:
– słowne, oglądowe, czynne, elementy Pedagogiki Zabawy, elementy metody Edwarda de Bono, elementy metody Batii Strauss, elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Formy:
– praca z całą grupą, indywidualna,
Środki dydaktyczne: teatrzyk kamishibai, ilustracje do baśni ,,Brzydkie kaczątko”, płyta CD z nagraniami, pióra, balony, opaska na oczy, kapelusz, chusta animacyjna, szarfy, lusterka, duże jajo, koszyk, kurczaczki na korku, obraz ,,Łabędź”.
Przebieg zajęcia.
1. ,,Brzydkie kaczątko” – teatrzyk kamishibai (obrazkowy) na postawie baśni H.CH. Andersena.
2. ,,Prawda czy nieprawda”- zabawa dydaktyczna. Nauczyciel wypowiada różne zdania dotyczące treści baśni ,,Brzydkie kaczątko”. Jeśli zdanie jest prawdziwe dziecko staje przy balonach koloru białego, a jeśli zdanie jest nieprawdziwe przy balonach koloru niebieskiego.
a) Kacza mama długo wysiadywała swoje jajka i nie mogła doczekać się piskląt.
b) Ostatnie jajko było większe niż reszta i nie chciało pęknąć.
c) Brzydkie kaczątko pierwsze wykluło się z jajka.
d) Gdy wreszcie pękło kaczka zobaczyła pisklę, które było znacznie większe niż pozostałe pisklęta i bardzo brzydkie.
e) Mieszkańcy podwórka – inne kaczki i kury mówiły na Brzydkie kaczątko ,,Jakie śliczne pisklątko”.
f) Brzydkie kaczątko znalazło schronienie w małej chatce, gdzie mieszkała stara kobieta z kurą i kotem.
g) Kaczątko zobaczyło na tafli wody swoje odbicie – z szarego brzydkiego kaczątka przeistoczyło się w pięknego łabędzia.
3. ,,Taniec kurcząt w skorupach” M. Musorgski – aktywne słuchanie muzyki według metody Batii Srtauss.
4. ,,Łabędź” – zagadka obrazkowa. Zabawa z twórczym podejściem do rozwiązania problemu elementy metody Edwarda de Bono. Przedstawienie sytuacji problemowej i zasad obowiązujących podczas rozwiązywania problemu:
– słuchamy się wzajemnie,
-nie przerywamy innym w trakcie wypowiedzi,
-mówi tylko osoba posiadająca kapelusz.
5. ,,Nasze jajko” – zabawa ruchowa z elementami metody W. Sharborne.
a. przejście przez mostek z jajem – jedno dziecko przeprowadza drugie, które ma zasłonięte oczy,
b) kołysanie jaja na chuście,
c) okrywanie piórami.
6. ,,Przeglądanie w tafli ” – zabawa z lusterkiem. Opisywanie wyglądu swojego odbicia w lustrze, próby opisywania części twarzy poprzez określenie ,,ładny, śliczny, piękny”.
7.„Czy chudzi czy grubi”- taniec integracyjny do piosenki, elementy Pedagogiki Zabawy.
8. Ewaluacja. Dziecko wybiera uśmiechniętą buźkę – gdy się podobało i smutną buźkę gdy się nie podobało.
AUTOR: Agnieszka Kordyś