SCENARIUSZ DLA DZIECI  5-6 LETNICH

Temat: „PIESZY RAJD EKOLOGICZNY –  „BEZPIECZNIE ROSNOWSKIM SZLAKIEM  –

Cele ogólne:

– budowanie emocjonalnego związku dzieci ze światem przyrody,

– kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych,

– rozbudzanie ciekawości poznawczej.

– propagowanie czynnego wypoczynku na łonie natury

– kształtowanie współodpowiedzialności za wykonanie zadania

 

Cele szczegółowe:

dziecko:

– uważnie obserwuje środowisko,

– prawidłowo segreguje odpady

– rozumie konieczność dbania o środowisko.

– wie, jak należy zachować się w lesie,

– traktuje przyrodę z szacunkiem i wrażliwością.

– dostrzega walory środowiska przyrodniczego

– rozwiązuje zagadki i rebusy

– aktywnie uczestniczy w zabawach

– współdziała w wykonywaniu zadań

– zna zasady poruszania się w terenie

 

Podstawa programowa:

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:

I.4 komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.

I.5  uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje różne formy ruchu

I.6 inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;

II.11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

III.5  współdziała z dziećmi w zabawie ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

III.8 obdarz uwagą inne dzieci i osoby dorosłe

IV.2 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego,

IV.5 odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

IV.12  klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia,

IV.18 posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;

 

Metody:

  • czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania,
  • słowna: objaśnianie i instrukcja, rozmowa
  • oglądowa: pokaz, obserwacja

 

Formy:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa,

 

Środki dydaktyczne: koperty z zadaniami, zbiory przyrodnicze ( np., kasztany, szyszki, kamienie, kijki), kłódki z kluczykami, zagadki, rebusy, kolorowe papiery ordery, koce, worki na śmieci, lupy, śmieci, Pan Skarpeta – znana dzieciom pacynka

 

Przebieg:

  1. Odczytanie listu od „Cosia”. Zał. nr 1
  1. Zapoznanie dzieci z celem spotkania
  2. Rozmowa na temat przestrzegania zasad poruszania się po drogach i w lesie.
  3. Przemarsz do pobliskiego lasu
  1. Stacja I. Kolory natury Zał. nr 2

Każda z grup losuje po 2 kolorowe papierki. Zadaniem każdej z grup będzie  baczne obserwowanie przyrody podczas rajdu i znalezienie dokładnie takich samych kolorów                    w naturze. Należy zwrócić uwagę aby dzieci  nie zbierały okazów, a jedynie obserwowały je i zapamiętywały. (Można poprosić panie o wykonanie zdjęcia) Na zakończenie rajdu każda grupa opowiada o doświadczeniach  związanych z wykonywaniem zadania.

Za poprawne wykonane zadanie każda z drużyn otrzyma sprawność Leśnego detektywa

  1. Stacja II. Zagadki i Rebusy

Dzieci 5l.  Rozwiązywanie zagadek słownych Zał. nr 3

Dzieci 6l  Rozwiązywanie rebusów Zał. nr 4

  1. Stacja III Akcja – segregacja Zał. nr 5

Na kłódkach znajdują się kosze na śmieci w różnych kolorach na kluczach obrazki ze śmieciami. Zadaniem dzieci będzie otworzyć kłódkę dopasowując śmieć do właściwego kosza.

  1. 8. Stacja IV Quiz z wiedzy przyrodniczej Zał. nr 6

Zadaniem dzieci będzie wybrać z pośród innych prawidłową odpowiedź

9 . Stacja V  Kółko – krzyżyk    Zał. nr 7
Należy narysować na ziemi lub ułożyć z patyków planszę do gry. Z materiału przyrodniczego będą pionki (kamienie, kasztany. Przedstawiciele 2 drużyn mają za zadanie rozegrać rundę gry w kółko i krzyżyk.

  1. 10. Stacja VI Promujemy Ekologię Zał. nr 8

Wymyślenie przez każdą z grup  okrzyku- hasła promującego ekologiczny styl życia.

  1. Stacja VII Piknikujemy Zał. nr 9

Dzieci poznają rozwiązanie zagadki kim jest pan Coś, dzielą się spostrzeżeniami z pierwszego zadania – Kolory natury, odpoczywają na kocykach i spożywają prowiant. 

  1. Zabawy do wyboru w stacjach zadaniowych

Leśne obrazkiukładanie obrazków z materiału przyrodniczego

Sprzątamy las – zadaniem dzieci będzie posprzątanie śmieci. Ustawiając się w pary  transportują za pomocą dwóch kijków śmieci do worka.

Szyszką do celu – rzuty do celu

Mali ciekawscy– obserwacja przyrody przez lupy, zawężone pola

  1. Powrót do przedszkola, rozdanie odznak.

 

Opracowanie: Ewa Wochna

Przedszkole Samorządowe w Rosnowie

 

Bibliografia:

Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody Martyna Wagner  wyd. JEDNOŚĆ HERDER

Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne w przedszkolnej edukacji przyrodniczej  Kinga Pietrasik-Kulińska Dorota Szuba

Leśne gry i zabawy Opracowanie: Agata Preuss  www.lesneprzedszkola.pl

Quizy i zagadki ekologiczne dla dzieci  www.wikikids.pl

www.drukowanki.pl

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?