Scenariusz zajęć „Światowego Dnia Wzroku”
przeprowadzonego w Przedszkolu Specjalnym Nr 245
dla Dzieci Słabowidzących „Sowy Mądrej Głowy”
Cele zajęć:
– uświadomienie dzieciom znaczenia zmysłu wzroku w życiu człowieka,
– doskonalenie umiejętności dbania o wzrok i okulary,
– poszerzanie wiadomości na temat dbania o wzrok (odpowiednia dieta, oświetlenie, ćwiczenia i relaks oczu),
– ćwiczenie funkcji wzrokowych,
– zapoznanie z budową oka; wyodrębnienie źrenicy, tęczówki, powiek, rzęs,
– nauka zabawy relaksującej wzrok,
– czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Metody wykorzystywane na zajęciach wg W. Okonia:
-metody podające: wiersz, rozmowa kierowana,
-metody poszukujące: zagadki, zabawy wzrokowe,
-metody eksponujące: zabawa muzyczno- ruchowa, śpiew z improwizacją ruchową, zabawa teatralna,
– metody praktyczne.
Forma zajęć:
– zbiorowa,
– indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne: wiersz „Pan Hilary” J. Tuwima, rekwizyty do inscenizacji wiersza, mikrofon, odtwarzacz CD, przedmioty w kolorach grup (woreczki, klocki, kredki świecowe), duże obręcze w kolorach grup, wiersz „O wzroku słów kilka” P. Krzyżanowskiej, treść zagadek, ilustracje do zagadek, worek, pudełko i ukryte w nim różne rodzaje okularów (okulary przeciwsłoneczne, okularki pływackie, okulary korekcyjne, okulary ochronne, okulary narciarskie),ilustracja przedstawiająca budowę ludzkiego oka, CD z muzyką skoczną, relaksacyjną; „Siedmioskoczek”, „Lata mucha” – zabawy wg KLANZ-y, „Zagadki Smoka Obiboka”, tamburyno, szablony okularów w kolorach poszczególnych grup; kartki z narysowanym konturem oka; czarne, małe koła origami, różnego rodzaju materiały plastyczne, papier kolorowy, kredki, flamastry, kleje, , naklejki.
Przebieg zajęć:
W grupach przed Dniem Wzroku: „Super okulary” – praca plastyczna. Ozdabianie szablonu okularów według własnego pomysłu. (szablony w kolorach grup, każda grupa ozdabia swój szablon). Wykorzystanie różnorodnych materiałów plastycznych: kredek, papieru kolorowego, folii samoprzylepnej, folii piankowej, cekinów, brokatu, koralików. Wyeksponowanie prac plastycznych na korytarzu.
- Dzieci ustawiają się w kole. Nauczycielka wita tych, którzy np. mają ubranie w kolorze niebieskim, lubią jeść owoce, lubią jeść warzywa, widziały dziś kolorowe liście, widziały wróbelka lub innego ptaszka, noszą okulary. Dzieci, które czują się powitane, machają rączką, skaczą, klaszczą itp.
Nauczyciel mówi, że dziś w przedszkolu obchodzimy Światowy Dzień Wzroku. Tak jak jest Dzień Przedszkolaka czy Dzień Kropki został ustanowiony również Dzień Wzroku, żeby uświadomić ludziom, jak nasz wzrok jest ważny, potrzebny i jak należy dbać o nasze oczy, żeby były zdrowe.
A więc zaczynamy!
- „Pan Hilary” – inscenizacja wiersza – wprowadzenie w temat zajęć. Jeden z nauczycieli wciela się w rolę pana Hilarego, a drugi w narratora.
- „Kolory” – zabawa ruchowa. Dzieci szukają, tak jak pan Hilary, przedmiotów w kolorze swojej grupy (niebieskie, żółte, zielone, czerwone), które ukryte są na korytarzu. Znalezione rzeczy wkładają do obręczy. Najpierw szukają 2 młodsze grupy, potem 2 starsze. (muzyka „Benny Hill”).
- „O wzroku słów kilka” – recytacja fragmentu wiersza Krzyżanowskiej.
Kilka rad ci dziś podpowiem,
By twe oczy były zdrowe.
Do okulisty odważnie chodź,
Wtedy gdy trzeba- okulary noś.
(…)
- Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
– czy o zabawki trzeba dbać? A jak jest ze wzrokiem?
– kto pamięta, do jakiego lekarza należy chodzić, by zbadał nasze oczy?
– jaki przedmiot pomaga naszym oczom lepiej widzieć?
– czy oczy można ćwiczyć? Kto opowie jak? (z doświadczeń u pani Ani)
– co należy zrobić, gdy jest ciemno w pokoju i gdy chce się rysować?
– jak można dać oczom odpocząć?
– jakie jedzenie pomaga nam lepiej widzieć?
- Siedmioskoczek” – zabawa muzyczno- ruchowa wg Klanzy. Dzieci poruszają się po kole , na zmianę w muzyce naśladują gesty nauczyciela.
- Rozwiązywanie zagadek o tematyce związanej ze wzrokiem (odpowiadają przedstawiciele grup wybrani przez nauczycielki)
Dwa okienka w ramce
na nos założone,
chętnie dają oczom
pomoc i ochronę. (okulary)
Jest warzywem korzeniowym,
korzeń ma pomarańczowy,
znakomity z niej dodatek
do zup oraz do sałatek.(marchewka)
W moim ogródku są takie grządki
na których rosną krzaczków rządki
serduszka czerwone na każdym z nich
lecz wnet je dzieci zjedzą w mig. (truskawka)
Nie pomylisz go z ogórkiem,
bo ma znacznie cieńszą skórkę,
a w dodatku z każdej strony
jest okrągły i czerwony. (pomidor)
Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko. (jajka)
Mają kolor piwny,
niebieski lub zielony.
Ciekawie spoglądają
w różne świata strony.(oczy)
Ma tablicę w gabinecie
Z literkami, obrazkami.
Czy go już rozpoznajecie?
Kto zajmuje się oczami ? (okulista, ortoptysta)
To plasterek jest na oczko.
I jest z autem, albo z foczką,
Może być też na nim smok!
Ten plasterek -leczy wzrok. (zasłonka)
- „Czarodziejskie pudełko” – zabawa dydaktyczna. Nauczycielka wyjmuje „czarodziejskie pudełko”, w którym jest niespodzianka (okulary: przeciwsłoneczne, pływackie, narciarskie – gogle, lecznicze, ochronne). Wybrani przedstawiciele grup wyjmują z pudełka okulary i omawiają ich zastosowanie. Jeśli mają kłopot, inne dzieci im pomagają. Nauczycielka uzupełnia wypowiedzi. Ważne jest ukierunkowanie myślenia dzieci na to, że okulary chronią i leczą oczy.
- „Czary-mary, okulary” – zabawa ruchowa – dzieci przy dźwiękach tamburyna przeskakują z nogi na nogę. Gdy nauczycielka podniesie do góry obrazek: • okularów przeciwsłonecznych – dzieci kładą się na dywanie i się opalają; • okularów narciarskich – dzieci naśladują jazdę na nartach; • okularów pływackich – dzieci naśladują pływanie w basenie; • okularów korekcyjnych – dzieci spacerują swobodnie po sali, machając do siebie lub dzieci siadają w siadzie skrzyżnym i udają czytanie książki; • okularów ochronnych – dzieci wykonują dowolną czynność, która wymaga użycia okularów ochronnych (np. piłowanie drzewa – dzieci w parach twarzą do siebie, siad prosty jedno dziecko, siad rozwarty drugie dziecko, chwytają się za dłonie i przeciągają raz w jedną raz w druga stronę)
- „Jak zbudowane są nasze oczy?” – prezentacja sylwety oka, wyjaśnienie elementów składowych oka (powieka, źrenica, tęczówka, rzęsy). Prezentacja ilustracji różnych kolorów tęczówek oka.
- „Moje oczy” – praca plastyczna „Moje oczy”- kolorowanie źrenicy lub naklejanie źrenicy, kolorowanie tęczówki, przyklejanie rzęs z papieru.
- „Lata mucha”- zabawa muzyczno- ruchowa wg Klanzy. Ustawienie w kole, nauczyciel pokazuje palcem wskazującym ruch, dzieci śledzą ruch poruszającego się palca i go naśladują. Na refrenie wszystkie dzieci zamieniają się w muchy: biegają, poruszają rękoma-skrzydełkami i wydają odgłos bzyczenia.
- ”Koszyczek” – nauka zabawy relaksującej wzrok wg programu „Widzieć lepiej” E. Błaszczyńskiej. Dzieci siedzą w kole w siadzie skrzyżnym. Zdejmują okulary i odkładają przed sobą. Z dłoni ułożonych w łódeczki jedna na drugą robią koszyczek i zasłaniają oczy, tak żeby wystawał nosek.
„Koszyczek”
Entliczek- Pentliczek, (ułożenie dłoni w łódeczki)
Zrobimy koszyczek, (połączenie dłoni w koszyczek)
Oczka zasłonimy (położenie dłoni na twarzy, tak, żeby zasłoniły oczy)
Nosek wystawimy.
Wolniutko mrugamy,
Czarne oglądamy,
Do ośmiu liczymy,
Koszyczek niszczymy. (zdjęcie rąk z twarzy)
- Podziękowania za udział w zajęciach. Rozdanie naklejek.
AUTORZY: Paulina Krzyżanowska, Agnieszka Gańko-Sałata
Przedszkole Specjalne Nr 245 dla Dzieci Słabowidzących w Warszawie im. “Sowy Mądrej Głowy”