ARTETERAPIA W SŁONECZNEJ CHATCE cz. 3
KROPKA I KRESKA
Sztuka jest łaskawa, cierpliwa jednak lubi być aktywna w życiu każdego człowieka, zwłaszcza małego człowieka- przedszkolaka.
Więc my nie próżnujemy i zgłębiamy kolejne techniki plastyczne, inspirujemy się malarstwem, tańcem, filmem. Dzięki temu powstają dzieła nowe, nasze, „przypadkowe”. Kto czytał wcześniejsze artykuły ten wie, co to za dzieła są.
Naszą wielką inspiracją była KROPKA, teraz jednak przyszedł czas na wykorzystanie mocy twórczej KRESKI. I tu z pomocą przyszłą nam technika plastyczna TWAL – malowanie linią/myślenie linią, jedna z najpopularniejszych technik wykorzystywanych przez nauczycieli freblowskich. Rozwijając skrót i tłumacząc go na język polski jest to po prostu myślenie linią. Linia jest podstawowym elementem sztuki, projektowania i kluczem do odblokowania procesu twórczego. Technika ta przeznaczona jest dla dzieci od 3 roku życia, a w skrócie polega na używaniu kartonu do odbija linii i tym samym tworzenia własnych kompozycji.
Zabieramy się więc do pracy, do tworzenia liniowych obrazów wykorzystujemy kawałki tekturek, wizytówki- to nasze kolejne nowoczesne narzędzie malarskie. Płaszczyznę do tworzenia stanowi duży arkusz szarego papieru, lubimy pracować w grupie, w kolejnym etapie spróbujemy pracować indywidualnie. Naszym oczom ukazuje się szalony świat linii poziomych, pionowych, krótkich, długich, skrzyżowanych, wynurzają się figury geometryczne, przedmioty, litery, cyfry- wszystko co wyobraźnia i oko sześciolatka może zauważyć. Głodni działania wypełniamy przestrzenie kolorem, czasem rozmazujemy bo korci nas co dzięki temu powstanie.
Ta czynność nie jest zakazana ale w samej technice w późniejszym etapie nie wskazana. Pracujemy tu nad systematyką i opanowania liniowej twórczości. Super technika do utrwalania kształtu cyfr, liter, tworzenia napisów, figur, kompozycji przestrzennych.
Nasze plastyczne bohaterki KROPKA I KRESKA to podstawowe elementy techniki Edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej. Dzięki temu powstają piękne jesienne jeże, sowy, drzewa stanowiące element jesiennego wystroju naszej sali. Dzieci bardzo cenią sobie tę technikę, uwielbiają połączenie rysowania z tańcem, ruchem, muzyką.
Odkąd kreska zagościła w naszych twórczych aktywnościach w sposób bardziej świadomy dzieci mają cały czas do dyspozycji pudło pełne różnorodnych tekturowych pasków z, z których w wolnym czasie powstają niesamowite dzieła, ich wyobraźnia nie zna granic, a mnie cieszy i buduje.
Co wspólnego ma linia z tańcem, baletnicą, obrazem ? Otóż przedszkolaki potrafią zawsze znaleźć odpowiedź na takie pytanie.
Edgar Degas i jego słynne „ Baletnice” stały się zaczątkiem do dyskusji w tym temacie. I jak była myśl dzieci? – człowiek jest zbudowany z kresek, tak go zawsze rysujemy gdy jesteśmy mali, sala taneczna jest kwadratowa- to też linie, tańczymy po wyznaczonych kierunkach, a więc też po liniach. Zatem odpowiedź jest prosta, LINIA I TANIEC bardzo do siebie pasują. Różowe spódnice baletnic zbudowane z piankowych paseczków dopełniły twórczego dzieła i ożywiły temat naszej magicznej linii.
A co wasi wychowankowie na to? Spróbujcie, będzie ciekawie i twórczo jak zwykle.
AUTOR: Donata Wojtera
Przedszkole Słoneczna Chatka w Poznaniu