„DZIECKO – BOŻKIEM”
Bardzo lubię wracać do pracy zbiorowej Wandy Papugowej wybitnej psycholog, mediator i edukator pt. „ Przedszkolak” – książka dla nauczycieli i rodziców”. W pracy nauczyciela przedszkola bardzo potrzebne są złote rady „jak wychowywać dzieci we współczesnym świecie” Ilekroć rodzice pytają mnie – proszę pani co mam robić?- sięgam po ten poradnik.
To właśnie tam jest zawarty artykuł pt. „Władza rodziców czy dziecka?” Artykuł ten szczególnie dotyka kwestie hierarchiczności w strukturze rodziny. Otóż na szczycie owej hierarchii powinna stać osoba dorosła, zapewniając tym dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz środki niezbędne do życia. Taka osoba bez względu na to czy jest to rodzic w domu, czy nauczyciel w przedszkolu uchodzi za pewnego rodzaju „eksperta od wszystkiego”. Rodzic/nauczyciel w sposób naturalny staje się autorytetem który wynika z zależności małej istoty od istoty dojrzałej i silniejszej. Dysponując nagrodami i karami względem dziecka, osoba dorosła może wzmacniać lub wygaszać określone zachowania. Jednak z obserwacji rodziców w ostatnim czasie wynika, iż władza zostaje albo słabo zaznaczona, albo wręcz oddana przez osobę dorosłą dziecku. Po tym jak „oddaje się” władzę nad dorosłymi dziecku zamiast ładu społecznego otrzymuje ono chaos. Dorosły w swoim zachowaniu zauważyć może przejaw oddawanej czci, niczym bożkowi. Dziecko decyduje co jest dobre, a co złe – stawia siebie na miejscu Boga. Rodzic dąży do wyręczania go w każdy możliwy sposób co powoduje pozbawienia go samodzielności, odpowiedzialności. Zachowanie to jest wyrazem braku szacunku do samego siebie i własnych dzieci. W efekcie pozbawia go umiejętności życia w szacunku i godności w relacjach z innymi ludźmi. Obecnie popularne wśród dzieci jest także przejmowanie władzy za pośrednictwem technologii informacyjnych. Dzieci za pośrednictwem Internetu zaspokajają potrzeby poznawcze i sprawują dwa rodzaje kontroli nad sprzętem i nad dorosłymi. Komputer zastępuje kontakt z rodzicami co skutkuje oddawaniem władzy dzieciom a przez to narażenie ich na niebezpieczeństwo w sieci. Dorosły który nie sprawuje władzy tylko oddał ją dziecku w rezultacie reaguje lękiem i agresją. Aby skutecznie postępować względem dziecka jest posiadanie szacunku do własnej osoby i dziecka. Brak szacunku ukazuje się wtedy kiedy w wyniku zwykłych codziennych trudności oddaje się kontrolę dziecku. Aby do tego nie dopuścić odpowiedzialny dorosły przygotowuje wcześniej młodych do przejęcia tej kontroli poprzez racjonalne prowadzenie i branie odpowiedzialności za ich rozwój.
Bibliografia:
„Przedszkolak książka nauczycieli i rodziców”, praca zbiorowa pod redakcją Wandy Papugowej. Kraków 2015
AUTOR: Sylwia Mistela
Przedszkole Samorządowe w Przegini