Treści z podstawy programowej:

Wychowanie przez sztukę –  muzyka: różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec)

  • śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie w tańcach i muzykowaniu (8,1)
  • Dostrzega zmiany charakteru muzyki, tempa (8,2)
  • Wyraża muzykę różnymi środkami aktywności muzycznej – instrumentalnej (z użyciem niekonwencjonalnych przedmiotów) wokalnej i ruchowej.(8,3)

Scenariusz zajęć rytmicznych w przedszkolu dla dzieci 5,6 letnich

Temat: Smutne chmurki.

Cele ogólne:

– doskonalenie aparatu głosowego poprzez śpiew;

– rozwijanie inwencji twórczej;

– uwrażliwianie dzieci na zmiany dynamiczne;

-kształtowanie umiejętności związanych z pobudzaniem i hamowaniem ruchu;

– uwrażliwianie dzieci na brzmienie instrumentów perkusyjnych.

Cele operacyjne (dziecko):

– reaguje ruchem na zmianę dynamiki i tempa w muzyce;

– potrafi zilustrować dźwiękiem podany tekst

– potrafi poprawnie zaśpiewać piosenkę w grupie

Metoda: C. Orfa

Formy pracy: zbiorowa i indywidualna.

Środki dydaktyczne: keyboard, instrumenty perkusyjne, niekonwencjonalne źródła dźwięku, nuty piosenki pt.” Wiatr i chmurki” – Laury Osyczka.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie dzieci -śpiewamy melodyczne zwroty.

Nauczyciel zapowiada deszczową pogodę.

  1. (muzyka grana na keyboard)

Marsz w rytmie ćwierćnut, bieg w rytmie ósemek z rękami podniesionymi do góry, realizacja ruchowa półnuty z taktowaniem(krok ze ugięciem kolan) oraz wznoszenie się i opadanie do muzyki wznoszącej się od najwyższego dźwięku do najniższego.

  1. Zabawa do piosenki „Wiatr i chmurki”.

Dzieci dobierają się po dwoje, z boku stoi chłopiec wybrany do roli wiatru. Nauczyciel gra i śpiewa piosenkę, dzieci krążą wolno w kółeczkach. Po zakończeniu piosenki wbiega „wiatr” i rozgania „chmurki”. Dzieci rozłączają ręce i uciekają przed ścigającym je chłopcem.

  1. Nauka piosenki z ruchem pt. „Wiatr i chmurki”.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym powtarzają echem za nauczycielem tekst piosenki wraz z kolejnymi ruchami:

Wstęp – miarowe kołysanie tułowia w prawo i w lewo.

Tam za lasem – płynne przeniesienie ręki w lewą stronę

tam za górką – płynne przeniesienie ręki w prawą stronę

wiatr dokuczał małym chmurkom – kręcenie „młynka” obiema rękami przed sobą

aż się chmurki rozpłakały – pocieranie oczu jak przy placzu

i deszcz padał przez dzień cały – pokazywanie pdającgo deszczu paluszkami w powietrzu

Zakończenie – stukanie paluszkami o podłogę.

  1. Nauka melodii piosenki

Dzieci powtarzają melodię na zasadzie echa, frazami muzycznymi. Na trzeciej frazie: wiatr dokuczał małym chmurkom – zastosowanie crescenda. Do końca piosenki: aż się chmurki rozpłakały i deszcz padał przez dzień cały śpiewamy piano. Kilkukrotne powtórzenie piosenki, połączenie śpiewu z gestami.

  1. Opowieści dźwiękowe. Wiersz J. Kulmowej „Deszczowa muzyka”

Nauczyciel rozdaje dzieciom bębenki, pałeczki, arkusze kartonu, zwinięte kule papieru, pręcik od trójkąta.

A -efekt „kapania” – jednostajne, wolne uderzanie pałeczkami w trzymany pionowo karton;

B – inny rodzaj „kapania” – nieco szybsze uderzanie palcami w bębenek;

C – inne „kapanie” – uderzanie pręcikiem trójkąta w gumową piłkę;

D – efekt „szumu” osiągnięty przez pocieranie podłogi papierową kulą.

Dzieci siedzą dookoła czytającego nauczyciela, który  wskazuje dzieci akompaniujące. Przy powtórzeniu ilustracji muzycznej dzieci mogą improwizować bez prowadzenia nauczciela.

„Deszczowa muzyka”

  1. Kulmowa

Co to za dzwony?
A to w tej rynnie.
A to muzyka deszczowa płynie.
A to na dachach, jakby na bębnach,
Dudni, dudni ulewa wiosenna.
Tłucze o szyby wesołym deszczem,
bębni kroplami jeszcze i jeszcze.
I na listeczkach gra z całej duszy,
Aż rozkrzyczane słowiki głuszy.
Aż słowik szepcze do słowika:
– To ci muzyka!
Taka muzyka
to jest muzyka,
co?

  1. Nauczyciel żegna się z dziećmi śpiewając „Do widzenia dzieci” natomiast dzieci odpowiadają „Do widzenia Pani”

 

Autor: Beata Czarnik

Szkoła podstawowa w Grodzisku

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?