TEMAT ZAJĘĆ: Potrafię liczyć z dowolnego miejsca do przodu i do tyłu.
GRUPA: 6-latki
Cel ogólny:
– Rozszerzanie zakresu liczenia.
– Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.
Cele operacyjne:
– zna cyfry od 1 do 24 i więcej,
– doskonali liczenie w zakresie 100,
– liczy wspak,
– liczy z dowolnego miejsca do przodu i do tyłu,
– potrafi współpracować w małym zespole,
– liczy po dwa, pięć, dziesięć, dwadzieścia itd.,
– rozróżnia liczenie błędne od prawdziwego.
Metody pracy z dziećmi:
– czynne: zadań stawianych dziecku, kierowania aktywnością,
– metoda Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Formy organizacyjne:zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: kartoniki z liczbami dla każdego dziecka, klamerki do bielizny, 5 gum do skakania, książki z obrazkami dla każdego dziecka, numery liczb na krzesełkach, dywaniki do działań matematycznych, figury geometryczne ( kwadrat, trójkąt), kolorowe kółka z liczbami, kwiatki z różnymi liczbami, buzie przedstawiające różne emocje.
Obszar podstawy programowej:
Obszar I
- 5. Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich.
- 8. Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.
Obszar II
- 8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Obszar III
III. 4. Używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.
III. 5. Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; współdziała z dziećmi w zabawie.
III. 9. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
Obszar IV
- 15. Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
Kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość.
Przebieg zajęć:
- Ustawianie po kolei i liczenie.
Przed zajęciami dzieci ustawiły w luźnej gromadce ponumerowane krzesełka. Naucz. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami, każdemu dziecku po jednym, mówiąc: Proszę znaleźć krzesełko z taką liczbą, jaką masz na kartoniku i stanąć za nim. Ustawiamy krzesełka od numeru pierwszego, po kolei w półkolu.
Każde dziecko siada na swoim krzesełku. Naucz. proponuje liczenie i mówi: Każde dziecko wstanie i poda swoja liczbę. Ciekawe, co będzie, gdy policzymy zaczynając od drugiej strony, od tyłu, pomogą wam kartoniki. Dzieci przeliczają.
- Liczenie z dowolnego miejsca do przodu i z dowolnego miejsca do tyłu.
Naucz. Pyta: Czy potraficie liczyć do przodu, od wybranej liczby? Wskazane dziecko mówi swoją liczbę i liczy od wybranej liczby dalej, do końca szeregu, dotykając przy tym każdej liczby na kartoniku. Potem następuje liczenie do tyłu z dowolnego miejsca, wybierając przy tym liczby.
- Liczenie numerowanych stron książki, odliczanie stron z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu.
Każde dziecko bierze książkę, która leży na stoliku w miejscu siedzenia dziecka. Dzieci oglądają książki, naucz. pokazuje i nazywa: okładkę, stronę tytułową, ponumerowane strony. Dzieci sprawdzają w swoich książkach wszystkie strony, czy książki są kompletne. Spoglądają na ostatnią stronę książki, odpowiadają na pytanie: Ile stron ma twoja książka? W dalszej części zajęcia następuje liczenie z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu, wspak.
- Zabawa ruchowa do piosenki Nogi stonogi.
- Liczenie po pięć, po dziesięć i pokazywanie na palcach.
Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu. Naucz. Pyta na której figurze przypniecie po pięć klamerek trzy razy?- demonstracja na palcach, a na której po pięć cztery razy? Przeliczanie klamerek, porównywanie ilości.
- Rozszerzenie zakresu liczbowego i obserwowanie regularności układu pozycyjnego. Konstruowanie stonogi.
Naucz. Proponuje podział dzieci na 4 zespoły. Zadaniem dzieci jest samemu dobrać się w zespoły według koloru przypiętego kółeczka.
Do dyspozycji dzieci są: gumki do skakania ( po jednej dla grupy), krążki ( po jednym) i klamerki do bielizny wystarczająca ilość po 100 dla jednej grupy. Dzieci konstruują w grupach stonogi, mogą akcentować dziesiątki robiąc przerwy pomiędzy klamerkami. Naucz. Pomaga dzieciom, doradza jak wykonać zdanie.
- Zakończenie zajęć. Ewaluacja.
Dzieci zadowolone z zajęcia przyklejają uśmiechniętą buzię (na kwiatku) na wyznaczonej przez nauczyciela liczbie. Dzieci, które nie czuły się zbyt dobrze na zajęciu (nie były z siebie zadowolone) przyklejają odpowiednią buzię na kwiatku na wskazanej przez nauczyciela liczbie.
Opracowano na podstawie:
„Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, szkole i placówkach integracyjnych” – Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska
AUTOR: Renata Biej
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE nr 25 SŁONECZKO