TEMAT ZAJĘĆ: Potrafię liczyć z dowolnego miejsca do przodu i do tyłu.

GRUPA: 6-latki

 

Cel ogólny:

– Rozszerzanie zakresu liczenia.

– Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.

Cele operacyjne:

– zna cyfry od 1 do 24 i więcej,

– doskonali liczenie w zakresie 100,

– liczy wspak,

– liczy z dowolnego miejsca do przodu i do tyłu,

– potrafi współpracować w małym zespole,

– liczy po dwa, pięć, dziesięć, dwadzieścia itd.,

– rozróżnia liczenie błędne od prawdziwego.

Metody pracy z dziećmi:

– czynne: zadań stawianych dziecku, kierowania aktywnością,

– metoda Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej.

Formy organizacyjne:zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: kartoniki z liczbami dla każdego dziecka, klamerki do bielizny, 5 gum                      do skakania, książki z obrazkami dla każdego dziecka, numery liczb na krzesełkach, dywaniki                     do działań matematycznych, figury geometryczne ( kwadrat, trójkąt), kolorowe kółka z liczbami,  kwiatki z różnymi liczbami, buzie przedstawiające różne emocje.

Obszar podstawy programowej:

Obszar I

  1. 5. Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich.
  2. 8. Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.

 

Obszar II

  1. 8. zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.

Obszar III

III. 4. Używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania.

III. 5. Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; współdziała z dziećmi w zabawie.

III. 9. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne                           i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

Obszar IV

  1. 15. Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.

Kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne                  i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne          i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość.
Przebieg zajęć:

  1. Ustawianie po kolei i liczenie.

Przed zajęciami dzieci ustawiły w luźnej gromadce ponumerowane krzesełka. Naucz. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami, każdemu dziecku po jednym, mówiąc: Proszę znaleźć krzesełko                  z taką liczbą, jaką masz na kartoniku i stanąć za nim. Ustawiamy krzesełka od numeru pierwszego, po kolei w półkolu.

Każde dziecko siada na swoim krzesełku. Naucz. proponuje liczenie i mówi: Każde dziecko wstanie i poda swoja liczbę. Ciekawe, co będzie, gdy policzymy zaczynając od drugiej strony, od tyłu, pomogą wam kartoniki. Dzieci przeliczają.

  1. Liczenie z dowolnego miejsca do przodu i z dowolnego miejsca do tyłu.

Naucz. Pyta: Czy potraficie liczyć do przodu, od wybranej liczby? Wskazane dziecko mówi swoją liczbę i liczy od wybranej liczby dalej, do końca szeregu, dotykając przy tym każdej liczby                           na kartoniku. Potem następuje liczenie do tyłu z dowolnego miejsca, wybierając przy tym liczby.

  1. Liczenie numerowanych stron książki, odliczanie stron z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu.

Każde dziecko bierze książkę, która leży na stoliku w miejscu siedzenia dziecka. Dzieci oglądają książki, naucz. pokazuje i nazywa: okładkę, stronę tytułową, ponumerowane strony. Dzieci sprawdzają w swoich książkach wszystkie strony, czy książki są kompletne. Spoglądają na ostatnią stronę książki, odpowiadają na pytanie: Ile stron ma twoja książka? W dalszej części zajęcia następuje liczenie z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu, wspak.

  1. Zabawa ruchowa do piosenki Nogi stonogi.
  2. Liczenie po pięć, po dziesięć i pokazywanie na palcach.

Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu. Naucz. Pyta na której figurze przypniecie po pięć klamerek trzy razy?- demonstracja na palcach, a na której po pięć cztery razy?  Przeliczanie klamerek, porównywanie ilości.

  1. Rozszerzenie zakresu liczbowego i obserwowanie regularności układu pozycyjnego. Konstruowanie stonogi.

Naucz. Proponuje podział dzieci na 4 zespoły. Zadaniem dzieci jest samemu dobrać się w zespoły według koloru przypiętego kółeczka.

Do dyspozycji dzieci są: gumki do skakania ( po jednej dla grupy), krążki ( po jednym) i klamerki do bielizny wystarczająca ilość po 100 dla jednej grupy. Dzieci konstruują w grupach stonogi, mogą akcentować dziesiątki robiąc przerwy pomiędzy klamerkami. Naucz. Pomaga dzieciom, doradza jak wykonać zdanie.

  1. Zakończenie zajęć. Ewaluacja.

Dzieci zadowolone z zajęcia przyklejają uśmiechniętą buzię (na kwiatku) na wyznaczonej przez nauczyciela liczbie. Dzieci, które nie czuły się zbyt dobrze na zajęciu (nie były z siebie zadowolone) przyklejają odpowiednią buzię na kwiatku na wskazanej przez nauczyciela liczbie.

 

Opracowano na podstawie:

„Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, szkole i placówkach integracyjnych” – Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska

 

AUTOR: Renata Biej

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE nr 25 SŁONECZKO

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?