Metody wychowania muzycznego dzieci prezentowane przez Batii Strauss.

BATII STRAUSS –  to pedagog fortepianu z Izraela. Uczyła w szkołach muzycznych oraz prowadziła chóry dziecięce. Już od początku swojej przygody z muzyką, interesowała się umuzykalnianiem dzieci. Wiele lat studiowała w Izraelu. Następnie uczyła się trzy lata w Paryżu w Ecole Normale de Musique, którą ukończyła w 1950 roku jako pianistka i nauczycielka fortepianu. Po studiach podjęła pracę jako nauczycielka muzyki w izraelskich wsiach i kibucach, gdzie założyła chór dziecięcy. Doświadczenie nabyte w prowadzeniu zespołu dziecięcego pomogło jej w długoletnim prowadzeniu chóru dla dorosłych przy rozgłośni Izraelskiego Radia.

       Głównym tematem jej zainteresowań pedagogicznych był sposób przekazywania muzyki klasycznej a zwłaszcza jej percepcja. Po wielu latach pracy, poszukiwań i eksperymentów, mając ogromne doświadczenie, opracowała metodę, którą nazwała „aktywnym słuchaniem muzyki”.

 Metoda ta została zaakceptowana przez Izraelskie Ministerstwa Edukacji i uznana za standard edukacyjny polecany szkołom.

W latach 60- tych rozpoczęła pracę w Music Teachers College w Tel Awiwie, gdzie uczyła do końca życia(zmarła tragicznie).  . Od 1979 roku kierowała Działem Nauczania Muzyki przy Jerusalem Rubin Music Akademy. Przez ostatnie 25 lat swego życia Batia Strauss prowadziła warsztaty dla nauczycieli, metodyków muzyki i studentów  niemal w całej Europie, m.in. w Instytucie Orffa w Salzburgu, wielu miastach Niemiec, Portugalii, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii oraz Pradze i w Warszawie. Popularyzowała swoją metodę również w Argentynie. Metoda ta została zaakceptowana przez Izraelskie Ministerstwo Edukacji i uznana za standard edukacyjny polecany szkołom.

W dniach 25-26.09.1996r. w Akademii Muzycznej w Warszawie przedstawiła swoją rewelacyjną metodę słuchania muzyki. Do 14 utworów muzycznych różnych kompozytorów, opracowała ruch przy muzyce (proste formy taneczne), instrumentację (na dowolnych rekwizytach np. rękawice, kubki…) , by pokazać prostą drogę do utworu.

W każdym utworze starała się wychwycić najbardziej istotne elementy: harmonię, rytm, melodykę.

Granie na instrumencie zrobionym z kubka plastikowego i gumki stało się wystarczającym powodem, by dzieci z zainteresowaniem słuchały muzyki.

Wymyślała i wykorzystywała improwizacje ruchowe, a reakcja dzieci przedszkolnych była zaskakująca. Dzieci nie okazywały znużenia, były skoncentrowane, z przyjemnością słuchały i prosiły o powtórzenie utworu. Bardzo chętnie wykorzystuję metodę Batii w pracy. Sprawdza się znakomicie, a uczniowie są zachwyceni.

W wyniku wieloletnich doświadczeń stwierdzono, że jest to jedna z najskuteczniejszych metod prezentacji muzyki w przedszkolu, bo pozwala odczuć radość wspólnego tworzenia.

Batii zachęcała nauczycieli, by  opracowywali utwór tak, aby dziecko mogło w nim uczestniczyć śpiewając, tańcząc, grając na instrumentach (niekoniecznie fabrycznych). Działania takie pobudzają aktywność wewnętrzną dziecka, by mogło twórczo uczestniczyć i współtworzyć.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA:

•      poznawanie utworów muzycznych poprzez aktywne uczestniczenie w nich

•      przeniknięcie do struktur muzycznych

•      rozumny odbiór dzieła muzycznego  w sposób dostosowany do możliwości percepcyjnych (trzeba prezentować przykłady łatwe percepcyjnie, ale nie banalne)

•      możliwość rozwijania aktywności twórczej

•      swobodna zamiana ról, jakie mogą pełnić dzieci w danym utworze muzycznym (np. raz jako wykonawca, innym razem jako dyrygent)

•      słuchacze w atrakcyjny sposób kształcą swoją wyobraźnię dźwiękową i rozwijają kreatywność

•      w sposób niewerbalny dzieci odkrywają i poznają różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę

Formy aktywnej percepcji:

•      słuchanie

•      granie

•      tańczenie

•      śpiewanie

•      elementy pantomimy, dramy

•      różne formy plastyczne

Etapy pracy  z utworem:

•      fabularyzowanie muzyki połączone    z prostymi ruchami rytmicznymi

•      realizacja w tańcu

•      granie na instrumentach

•      połączenie tańca z instrumentacją

•      mówienie o muzyce

WSKAZÓWKI BATII

•      Nauczyciel jest aktywny, wychodzi z propozycją, dlatego bardzo ważny jest początek zajęć, rozbudzenie w dzieciach ciekawości, co się wydarzy.

•      Na zajęciach obowiązuje zasada dobrowolności. Uczestniczą ci, co lubią, których to interesuje. Są obecni, bo to lubią, a nie dlatego, że muszą.

•      Brak rywalizacji. Każdy może zagrać na każdym instrumencie, zostać dyrygentem – częste zamiany w czasie zajęć to obowiązująca zasada.

•      Dyscyplina wynika z sytuacji aktywnej realizacji utworu. Tak jak muzycy w orkiestrze, dzieci muszą słuchać się dyrygenta, współpracować z innymi, by osiągnąć zamierzony efekt.

•      • Ważne, by traktować tę sytuację i swoje role poważnie.

•      Dzieci poznają instrumentarium Orffa, profesjonalne instrumenty, ale też są twórcami własnych – wykonanych z przedmiotów codziennego użytku (np. jak w realizacji utworu Pizzicato).

•      Zajęcia nie są nastawione na szybki efekt (to wymaga wytrwałości i jest długotrwałym procesem), ale jeśli pokusimy się o zaprezentowanie swoich umiejętności publicznie, to nie należy zostawiać dzieci samych sobie. Ważna jest tu rola i wsparcie nauczyciela – dyrygenta i nie trzeba się tego wstydzić. Przecież profesjonalne orkiestry też występują z dyrygentem.

•      Dobór utworów do aktywnej realizacji powinien być bardzo przemyślany. Powinny one być krótkie i łatwe (ale nie banalne), mieć czytelną budowę, coś charakterystycznego, co można w działaniu czy fabule wyeksponować.

      Dzieci z wielkim zadowoleniem uczestniczą w tej formie zajęć. Poza walorami edukacji twórczej ma ona wielkie znaczenie w naturalnym kształceniu zrozumienia zasad współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu, przestrzegania ustalonych reguł, ról i koncentracji. Nawet bardzo żywe dzieci dobrze reagują na ten rodzaj zadania.

AUTOR: Aneta Śliwińska

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?