Metody wychowania muzycznego dzieci prezentowane przez Batii Strauss.

BATII STRAUSS –  to pedagog fortepianu z Izraela. Uczyła w szkołach muzycznych oraz prowadziła chóry dziecięce. Już od początku swojej przygody z muzyką, interesowała się umuzykalnianiem dzieci. Wiele lat studiowała w Izraelu. Następnie uczyła się trzy lata w Paryżu w Ecole Normale de Musique, którą ukończyła w 1950 roku jako pianistka i nauczycielka fortepianu. Po studiach podjęła pracę jako nauczycielka muzyki w izraelskich wsiach i kibucach, gdzie założyła chór dziecięcy. Doświadczenie nabyte w prowadzeniu zespołu dziecięcego pomogło jej w długoletnim prowadzeniu chóru dla dorosłych przy rozgłośni Izraelskiego Radia.

       Głównym tematem jej zainteresowań pedagogicznych był sposób przekazywania muzyki klasycznej a zwłaszcza jej percepcja. Po wielu latach pracy, poszukiwań i eksperymentów, mając ogromne doświadczenie, opracowała metodę, którą nazwała „aktywnym słuchaniem muzyki”.

 Metoda ta została zaakceptowana przez Izraelskie Ministerstwa Edukacji i uznana za standard edukacyjny polecany szkołom.

W latach 60- tych rozpoczęła pracę w Music Teachers College w Tel Awiwie, gdzie uczyła do końca życia(zmarła tragicznie).  . Od 1979 roku kierowała Działem Nauczania Muzyki przy Jerusalem Rubin Music Akademy. Przez ostatnie 25 lat swego życia Batia Strauss prowadziła warsztaty dla nauczycieli, metodyków muzyki i studentów  niemal w całej Europie, m.in. w Instytucie Orffa w Salzburgu, wielu miastach Niemiec, Portugalii, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii oraz Pradze i w Warszawie. Popularyzowała swoją metodę również w Argentynie. Metoda ta została zaakceptowana przez Izraelskie Ministerstwo Edukacji i uznana za standard edukacyjny polecany szkołom.

W dniach 25-26.09.1996r. w Akademii Muzycznej w Warszawie przedstawiła swoją rewelacyjną metodę słuchania muzyki. Do 14 utworów muzycznych różnych kompozytorów, opracowała ruch przy muzyce (proste formy taneczne), instrumentację (na dowolnych rekwizytach np. rękawice, kubki…) , by pokazać prostą drogę do utworu.

W każdym utworze starała się wychwycić najbardziej istotne elementy: harmonię, rytm, melodykę.

Granie na instrumencie zrobionym z kubka plastikowego i gumki stało się wystarczającym powodem, by dzieci z zainteresowaniem słuchały muzyki.

Wymyślała i wykorzystywała improwizacje ruchowe, a reakcja dzieci przedszkolnych była zaskakująca. Dzieci nie okazywały znużenia, były skoncentrowane, z przyjemnością słuchały i prosiły o powtórzenie utworu. Bardzo chętnie wykorzystuję metodę Batii w pracy. Sprawdza się znakomicie, a uczniowie są zachwyceni.

W wyniku wieloletnich doświadczeń stwierdzono, że jest to jedna z najskuteczniejszych metod prezentacji muzyki w przedszkolu, bo pozwala odczuć radość wspólnego tworzenia.

Batii zachęcała nauczycieli, by  opracowywali utwór tak, aby dziecko mogło w nim uczestniczyć śpiewając, tańcząc, grając na instrumentach (niekoniecznie fabrycznych). Działania takie pobudzają aktywność wewnętrzną dziecka, by mogło twórczo uczestniczyć i współtworzyć.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA:

•      poznawanie utworów muzycznych poprzez aktywne uczestniczenie w nich

•      przeniknięcie do struktur muzycznych

•      rozumny odbiór dzieła muzycznego  w sposób dostosowany do możliwości percepcyjnych (trzeba prezentować przykłady łatwe percepcyjnie, ale nie banalne)

•      możliwość rozwijania aktywności twórczej

•      swobodna zamiana ról, jakie mogą pełnić dzieci w danym utworze muzycznym (np. raz jako wykonawca, innym razem jako dyrygent)

•      słuchacze w atrakcyjny sposób kształcą swoją wyobraźnię dźwiękową i rozwijają kreatywność

•      w sposób niewerbalny dzieci odkrywają i poznają różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę

Formy aktywnej percepcji:

•      słuchanie

•      granie

•      tańczenie

•      śpiewanie

•      elementy pantomimy, dramy

•      różne formy plastyczne

Etapy pracy  z utworem:

•      fabularyzowanie muzyki połączone    z prostymi ruchami rytmicznymi

•      realizacja w tańcu

•      granie na instrumentach

•      połączenie tańca z instrumentacją

•      mówienie o muzyce

WSKAZÓWKI BATII

•      Nauczyciel jest aktywny, wychodzi z propozycją, dlatego bardzo ważny jest początek zajęć, rozbudzenie w dzieciach ciekawości, co się wydarzy.

•      Na zajęciach obowiązuje zasada dobrowolności. Uczestniczą ci, co lubią, których to interesuje. Są obecni, bo to lubią, a nie dlatego, że muszą.

•      Brak rywalizacji. Każdy może zagrać na każdym instrumencie, zostać dyrygentem – częste zamiany w czasie zajęć to obowiązująca zasada.

•      Dyscyplina wynika z sytuacji aktywnej realizacji utworu. Tak jak muzycy w orkiestrze, dzieci muszą słuchać się dyrygenta, współpracować z innymi, by osiągnąć zamierzony efekt.

•      • Ważne, by traktować tę sytuację i swoje role poważnie.

•      Dzieci poznają instrumentarium Orffa, profesjonalne instrumenty, ale też są twórcami własnych – wykonanych z przedmiotów codziennego użytku (np. jak w realizacji utworu Pizzicato).

•      Zajęcia nie są nastawione na szybki efekt (to wymaga wytrwałości i jest długotrwałym procesem), ale jeśli pokusimy się o zaprezentowanie swoich umiejętności publicznie, to nie należy zostawiać dzieci samych sobie. Ważna jest tu rola i wsparcie nauczyciela – dyrygenta i nie trzeba się tego wstydzić. Przecież profesjonalne orkiestry też występują z dyrygentem.

•      Dobór utworów do aktywnej realizacji powinien być bardzo przemyślany. Powinny one być krótkie i łatwe (ale nie banalne), mieć czytelną budowę, coś charakterystycznego, co można w działaniu czy fabule wyeksponować.

      Dzieci z wielkim zadowoleniem uczestniczą w tej formie zajęć. Poza walorami edukacji twórczej ma ona wielkie znaczenie w naturalnym kształceniu zrozumienia zasad współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu, przestrzegania ustalonych reguł, ról i koncentracji. Nawet bardzo żywe dzieci dobrze reagują na ten rodzaj zadania.

AUTOR: Aneta Śliwińska

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2022 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?