Scenariusz zajęć w grupie 5,6-latków „Zabawy matematyczne
z makaronem- przeliczanie w zakresie 10”
Temat zajęć: Zabawy matematyczne z makaronem- przeliczanie w zakresie 10
Grupa wiekowa: 5,6-latki (Pszczółki)
Cel główny:
– rozwijanie logicznego myślenia
– zapoznanie z wyglądem cyfr 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
– rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej
– stworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy
Cele szczegółowe (dziecko):
– przelicza w zakresie 10
– rozpoznaje symbole graficzne cyfr
– klasyfikuje wg wielkości, kształtu, koloru
– układa rytmy i tworzy własne
– koncentruje się na wykonywanych zadaniach
– bierze aktywny udział w zabawie ruchowej
– czeka na swoją kolej podczas wypowiedzi
– dodaje, odejmuje – rozwiązuje proste zadania tekstowe
Metody:
– czynne
– słowne
– oglądowe
Formy:
– grupowa
– indywidualna
Środki dydaktyczne:
Makarony- różne rodzaje, karteczki z cyframi od 0 do 10, tekst wiersza, kostka do gry, obręcze, zadania matematyczne, laptop, rzutnik.
PRZEBIEG ZJĘĆ:
- Zajęcia wprowadzające:
1.Powitanie.
Dzieci stają w kole, powtarzają wiersz i czynności według poleceń nauczyciela.
Wiersz:
1, 2 i 3 powitania nadszedł czas, (pokazujemy po kolei palce, kiwamy głową na powitanie),
4, 5 i 6 na zabawę mam dziś chęć (pokazujemy kolejne palce, klaszczemy w dłonie 4 razy),
7 i 8 cyfry poznaję (pokazujemy kolejne palce, robimy obrót),
9 i 10 ćwiczenia wam zadaję (pokazujemy kolejne palce, wykonujemy 3 podskoki jak piłeczki).
2.Zabawa ruchowa z kostką.
Każde dziecko po kolei rzuca kostką, następnie wymyśla ćwiczenie, które reszta grupy powtarza, tyle razy, ile oczek wypadło na kostce.
- Zajęcia właściwe
1.Zapoznanie z symbolem graficznym cyfr 0- 10.
Nauczyciel prezentuje różne cyfry na kartkach od 0 do 10. Zadaniem dzieci jest ułożenie odpowiedniej ilości makaronu oraz stworzenie znaku graficznego danej liczby np.: cyfra 6.
2.Zabawa wzrokowo– ruchowa.
Każde dziecko losuje jeden kartonik z cyfrą. Zadanie polega na przyporządkowaniu określonej liczby makaronu do danej cyfry.
3.Zabawa słuchowo– wzrokowo– ruchowa.
Dzieci dzielą się na kilku osobowe grupy, nauczyciel przydziela każdej zadanie, polegające na pogrupowaniu makaronów według kolorów, kształtów i wielkości.
I grupa segreguje według kolorów,
II grupa według kształtów,
III grupa według wielkości,
IV grupa według koloru i wielkości.
4.Zadania matematyczne- odejmowanie i dodawanie na konkretach.
Nauczycielka podaje kilka zadań tekstowych. Do wykonania obliczeń dzieci wykorzystują makaron.
Dodawanie (6 przykładów)
Mama miała 2 babeczki w domu tata przyniósł jeszcze 5 ze sklepu. Ile razem jest babeczek? (7)
Tata kupił 4 pączki w cukierni, a babcia przyniosła ze sklepu jeszcze 6. Ile razem jest pączków? (10)
Siostra kupiła w na targu 3 gruszki i 5 jabłek. Ile jest razem owoców? (8)
Brat wracając ze szkoły zerwał dla mamy 2 tulipany i 4 bratki. Ile razem ma kwiatów?(6)
Wujek kupił w sklepie 4 butelki wody, ciocia po drodze dokupiła jeszcze 1 butelkę wody. Ile mają razem butelek wody? (5)
Tata z synem byli na rybach, tata złowił 3 ryby, a syn tylko 1. Ile razem złowili ryb?(4)
Odejmowanie (6 przykładów)
Babcia zrobiła tort, podzieliła go na 10 równych części, przyszedł dziadek zjadł 2 kawałki, przyszedł jeszcze wnuczek i zjadł 1 kawałek. Ile zostało kawałków tortu? (7)
Mama kupiła w sklepie 9 śliwek, przyszła Zosia do kuchni i zjadła 4 śliwki. Ile zostało śliwek? (5)
Tata miał w warsztacie 7 młotków, przyszedł sąsiad pożyczył 2 młotki, przyszedł dziadek i wziął 1 młotek. Ile zostało młotków? (4)
Małgosia zrobiła 8 babeczek, przyszedł tata i zjadł 5 babeczek. Ile zostało babeczek? (3)
Jacek kupił w sklepie 10 lizaków, po drodze zjadł 2 lizaki. Ile lizaków mu zostało? (8)
Ciocia kupiła 7 ogórków, 1 zjadła, a 2 skroiła na sałatkę. Ile zostało ogórków? (4)
5.Zadanie dla 6-latków lub dzieci chętnych.
Wymyśl zadanie matematyczne dla całej grupy?
6.Układanie rytmów.
Nauczyciel układa z makaronów określony rytm na dywanie. Zadaniem dzieci jest odtworzenie go, a następnie wymyślenie własnego.
7.Zabawy kreatywne- tworzenie przez dzieci różnych kompozycji makaronowych.
Ułóż z makaronu obrazek na dywanie.
III. Zajęcia końcowe
1.Słuchanie piosenki: „Piosenka o cyferkach”.
2.Podziękowanie za aktywny udział w zajęciach i wręczenie dzieciom medali „Mistrz cyfr”.
AUTOR: Lidia Ziębicka
Przedszkole Samorządowe w Wyszogrodzie