Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem elementów jogi – joga i medytacja dla dzieci
grupa: 4 latki
Cele operacyjne:
- ma świadomość własnego ciała,
- potrafi opanować nowe umiejętności ruchowe,
- doskonali ogólną sprawność ruchową,
- potrafi wyzwolić i rozwinąć inwencję twórczą,
- potrafi skoncentrować się na zadaniu,
- potrafi się samokontrolować,
Metody:
- elementy jogi,
- elementy twórczej wizualizacji
- zabawowo- naśladowcza,
- zadaniowa- ścisła
Pomoce:
- ilustracje,
- płyty z muzyką relaksacyjną itp.
- tamburyno
Część I
Marsz po kole:
– swobodny marsz w ciszy
– wdech przez nos, wydech ustami
Część II
Wyjaśnienie dzieciom słowa „medytacja, joga, znak Yin i Yang”- pogadanka
Nauczyciel przy każdej figurze pokazuje dzieciom
prawidłową pozycję ciała, demonstruje ilustracje.
- „Ptak”- na sygnał nauczyciela naśladowanie ruchów ptaka. Stanie w rozkroku, nachylenie tułowia w przód, plecy ustawione równolegle do podłogi, ręce wyprostowane i wygięte w tył nad plecami.
- Taniec- improwizacja ruchowa, tańczy tylko prawa noga, po chwili tylko lewa.
- „Drzewo”- dzieci naśladują drzewo. Prawa noga zgięta w kolanie, stopę położyć na wewnętrznej części uda lewej nogi. Koniec stopy skierowany jest w dół, kolano na zewnątrz. Ramiona uniesione w górę a dłonie złączone.
- „Kot”- wygrzewający się na słońcu. Klęk z dłońmi opartymi o podłogę, głowa w górze. Wysunięcie klatki piersiowej do przodu, głowa odchylona jak najdalej do tyłu, przy jednoczesnym wygięciu kręgosłupa. Zatrzymanie się w tej pozycji. Następnie przeniesienie ciężaru ciała na nogi, garbienie grzbietu. Głowa pochylona między ramionami – koci grzbiet.
- Taniec- improwizacja ruchowa tańczą tylko ręce.
- „Ślimak”- Siad na podłodze, nogi wyprostowane, złączone razem. Skłon tułowia do przodu z jednoczesnym wyciągnięciem ramion w kierunku stóp. Chwycenie dłońmi za kostki, głowa między ramionami.
- „Wąż”- naśladowanie węża zastygłego w bezruchu. Leżenie na brzuchu, nogi wyprostowane, zwarte. Dłonie ułożone przy barkach, powolne unoszenie tułowia ku górze, wyprost ramion i odchylenie głowy do tyłu.
- Taniec- improwizacja ruchowa- włączanie do tańca poszczególnych części ciała (dłonie, łokcie, ramiona, tułów, biodra, kolana stopy) tańczy całe ciało.
- „Kwiat lotosu” – nogi w siadzie skrzyżnym, plecy wyprostowane, ręce leżą na kolanach, oczy zamknięte, równy wdech i wydech
Część III
- „W magicznym ogrodzie” twórcza wizualizacja – nauczycielka swoją opowieścią wprowadza dzieci w stan relaksacji i wyciszenia (muzyka wyciszająca).
- Podziękowanie dzieciom w zajęciach
AUTOR: Anna Smardzewska