Scenariusz zajęć przeprowadzonych w grupie dzieci 4-5 letnich
Temat – „Zadania Pani Jesieni”.
Cele główne: rozwijanie u dzieci umiejętności matematycznych, poszerzenie wiedzy przyrodniczej dotyczącej jesieni, rozwijanie ekspresji muzycznej, plastycznej.
Realizacja podstawy programowej:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka: uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych z przyborami; inicjuje zabawy z materiałem naturalnym;
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej; przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
- Społeczny obszar rozwoju dziecka: używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi,
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka:wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, impresji plastycznych; odpowiada na pytania; słucha, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce ; reaguje na sygnały, klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru; zagospodarowuje przestrzeń na kartce; rozwiązuje zagadki, przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy; rozpoznaje cyfry 1-6; dzieli wyrazy na sylaby.
Metody:słowne, oglądowe, pokazowe, zadaniowa.
Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, karty pracy na tablicę, opaski z liśćmi dla każdego dziecka, ilustracja ukazująca jesień, kasztany, liście, żołędzie, orzechy włoskie i laskowe, jarzębina, koszyk, obręcze, szablony cyfr 1-6, karta pracy na tablicy multimedialnej, kawałki bibuły do tańca, magnetofon,
płyta CD z piosenką: „Dzień dobry dzieci” M. Kluza, „Kolorowe listki” ABC czterolatka, melodia „Largo’s walz – M. Legrand”, kostka do gry,szablon jeża. Kolorowe karteczki z numerami, klej.
Przebieg zajęć:
- „Dzień dobry dzieci” – Powitanka na rozpoczęcie zajęć Monika Kluza – Tęczowa muzyka.
- „Zagadka” – Po rozwiązaniu zagadki nauczyciel odsłania ilustrację jesieni.
Co to za pani w złocie, czerwieni
sady maluje, liście przemieni.
A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje
śnieżna zawieja po niej zostanie? (jesień)
- „Ukryty obrazek” – Nauczycielka prezentuje dzieciom tablicę na której znajduje się ukryty obrazek (Kolorowymi karteczkami z cyframi od 1 do 6 ).
- „Zadania Pani Jesieni” – nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy w odkrywanie obrazka. Pod każdym numerem znajduje się zadanie do wykonania. O kolejności wykonywania zadań decyduje ilość wyrzuconych oczek na kostce do gry przez wybrane dziecko. Po poprawnie wykonanym zadaniu dzieci odkrywają fragment zakrytego obrazka.
- Zadanie 1 – „Dary jesieni” – Rozpoznawanie i nazywanie darów jesieni.
- przynosi w koszyku dary jesieni – kasztany, żołędzie, liście, orzechy laskowe, orzechy włoskie, jarzębinę. Dzieci nazywają je, dzielą na sylaby (4 latki) i segregują do obręczy liść – owoc. Przeliczają je.
- Zadanie 2 – „Kolorowe listki” – zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki z kawałkami bibuły.
- Zadanie 3 – „Dokończ rytm” zabawa dydaktyczna na tablicy multimedialnej.
- Zadanie 4 -„Wiewiórka i żołędzie” zabawa dydaktyczna na tablicy multimedialnej. Odnalezienie drogi wiewiórki do domu i przeliczanie żołędzi.
- Zadanie 5 -„Tańczące listki” – zabawa muzyczno-ruchowa do muzyki „Leśne duszki” z listkami, doskonalenie reagowania na zmianę tempa w muzyce. Początkowo dzieci tańczą same, później łączą się w pary i trójki.
- Zadanie 6 – „Jesienny masażyk”
Przyszła jesień z deszczowymi chmurami, a po parku chodzą dzieci parami („maszerowanie”- palce wskazujący i środkowy )
Na alejkach ścielą się z liści dywany (głaskanie całą dłonią)
I brązowe spadają kasztany ( ukłucia palcem)
My zbieramy te dary jesieni ( chwyt pięcioma palcami)
Układamy je w rządkach na ziemi (rysowanie grzbietem dłoni linii)
W domu tato wywierci w nich dziurki (wiercenie opuszkiem palców )
Nawleczemy je wtedy na sznurki (dwie faliste linie rękoma po plecach
- Odkrycie zakrytej ilustracji – jeż – wypowiedzi dzieci, czego brakuje na rysunku.
- Praca plastyczna „Jeż” – wyklejanie sylwety jeża liśćmi.
- Podziękowanie za udział w zajęciach.
AUTOR: mgr Magdalena Tutkaj
Gminne Przedszkole w Końskowoli