Scenariusz zajęć przeprowadzonych w grupie dzieci 4-5 letnich

Temat – „Zadania Pani Jesieni”.

Cele główne: rozwijanie u dzieci umiejętności matematycznych, poszerzenie wiedzy przyrodniczej dotyczącej jesieni, rozwijanie ekspresji muzycznej, plastycznej.

Realizacja podstawy programowej:

  1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych z przyborami; inicjuje zabawy z materiałem naturalnym;
  2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej; przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
  • Społeczny obszar rozwoju dziecka: używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi,
  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, impresji plastycznych; odpowiada na pytania; słucha, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce ; reaguje na sygnały, klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru; zagospodarowuje przestrzeń na kartce; rozwiązuje zagadki, przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy; rozpoznaje cyfry 1-6; dzieli wyrazy na sylaby.

 

Metody:słowne, oglądowe, pokazowe, zadaniowa.

Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, karty pracy na tablicę, opaski z liśćmi dla każdego dziecka, ilustracja ukazująca jesień,  kasztany, liście, żołędzie, orzechy włoskie i laskowe, jarzębina, koszyk, obręcze, szablony cyfr 1-6, karta pracy na tablicy multimedialnej, kawałki bibuły do tańca, magnetofon,

płyta CD z piosenką: „Dzień dobry dzieci” M. Kluza, „Kolorowe listki” ABC czterolatka, melodia „Largo’s walz – M. Legrand”, kostka do gry,szablon jeża. Kolorowe karteczki z numerami, klej.

 

Przebieg zajęć:

  1. „Dzień dobry dzieci” – Powitanka na rozpoczęcie zajęć Monika Kluza – Tęczowa muzyka.
  2. „Zagadka” – Po rozwiązaniu zagadki nauczyciel odsłania ilustrację jesieni.

Co to za pani w złocie, czerwieni
sady maluje, liście przemieni.
A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje
śnieżna zawieja po niej zostanie? (jesień)

  1. „Ukryty obrazek” – Nauczycielka prezentuje dzieciom tablicę na której znajduje się ukryty obrazek (Kolorowymi karteczkami z cyframi od 1 do 6 ).
  2. „Zadania Pani Jesieni” – nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy w odkrywanie obrazka. Pod każdym numerem znajduje się zadanie do wykonania. O kolejności wykonywania zadań decyduje ilość wyrzuconych oczek na kostce do gry przez wybrane dziecko. Po poprawnie wykonanym zadaniu dzieci odkrywają fragment zakrytego obrazka.
  3. Zadanie 1 – „Dary jesieni” – Rozpoznawanie i nazywanie darów jesieni.
  4. przynosi w koszyku dary jesieni – kasztany, żołędzie, liście, orzechy laskowe, orzechy włoskie, jarzębinę. Dzieci nazywają je, dzielą na sylaby (4 latki) i segregują do obręczy liść – owoc. Przeliczają je.
  5. Zadanie 2 – „Kolorowe listki” – zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki z kawałkami bibuły.
  6. Zadanie 3 – „Dokończ rytm” zabawa dydaktyczna na tablicy multimedialnej.
  7. Zadanie 4 -„Wiewiórka i żołędzie” zabawa dydaktyczna na tablicy multimedialnej. Odnalezienie drogi wiewiórki do domu i przeliczanie żołędzi.
  8. Zadanie 5 -„Tańczące listki” – zabawa muzyczno-ruchowa do muzyki „Leśne duszki” z listkami, doskonalenie reagowania na zmianę tempa w muzyce. Początkowo dzieci tańczą same, później łączą się w pary i trójki.
  9. Zadanie 6 – „Jesienny masażyk”

Przyszła jesień z deszczowymi chmurami, a po parku chodzą dzieci parami („maszerowanie”- palce wskazujący i środkowy )

Na alejkach ścielą się z liści dywany  (głaskanie całą dłonią)

I brązowe spadają kasztany ( ukłucia palcem)

My zbieramy te dary jesieni ( chwyt pięcioma palcami)

Układamy je w rządkach na ziemi (rysowanie grzbietem dłoni linii)

W domu tato wywierci w nich dziurki (wiercenie opuszkiem palców )

Nawleczemy je wtedy na sznurki  (dwie faliste linie rękoma po plecach

  1. Odkrycie zakrytej ilustracji – jeż – wypowiedzi dzieci, czego brakuje na rysunku.
  2. Praca plastyczna „Jeż” – wyklejanie sylwety jeża liśćmi.
  3. Podziękowanie za udział w zajęciach.

AUTOR: mgr Magdalena Tutkaj

Gminne Przedszkole w Końskowoli

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2022 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?