Konspekt zajęcia

Grupa: 6- latki

Temat: Zielone żabki.

Cel ogólny:

– zwracanie uwagi na przystosowanie się zwierząt do życia w danym środowisku;

– rozwijanie mowy i słuchu fonematycznego;

– doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych;

– zachęcanie do aktywności ruchowej;

– wspieranie rozwoju motoryki małej.

Cele operacyjne:

Dziecko:

– wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej dla zwierząt na przykładzie żaby

– uważnie słucha i rozumie polecenia nauczyciela;

– wypowiada się na temat treści opowiadania;

– dzieli wyrazy na sylaby i głoski, wyróżnia głoskę w nagłosie i wygłosie;

– rozwiązuje zagadki matematyczne;

– przelicza i określa liczbę elementów zbioru żab;

– prawidłowo wykonuje działania dodawania i odejmowania;

– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;

– wykonuje żabę techniką origami.

Metody:

– słowna – rozmowa, objaśnienia, instrukcja słowna

– czynna – zadań stawianych do realizacji

– oglądowa – wizualne środki dydaktyczne, pokaz

Formy pracy:

– indywidualna, w parach, z całą grupą

 

Środki dydaktyczne: zagadka słuchowa, pacynka żaby, opowiadanie B. Formy „Zielona żabka”, ilustracja żaby, obrazki do wiersza (ważka, biedronka, bocian), wiersz T. Fiutowskiej „Żabie łapki”, zagadki matematyczne, sylwety żab, cyfry i znaki matematyczne dla każdego dziecka, opaski z emblematami żaby, ważki i biedronki, opaska bociana do zabawy ruchowej, bębenek, chusta animacyjna, koła orgiami w zielonym kolorze, nożyczki, klej, pyta CD z nagraniem muzyki Vivaldiego „Wiosna”, magnetofon.

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie dzieci „Dzień dobry” (pedagogika zabawy).

Dzień dobry, dzień dobry wszyscy się witamy
Dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy
Dzień dobry, dzień dobry, słonko jasno świeci
Dzień dobry, dzień dobry, witam wszystkie dzieci.

  1. Wprowadzenie w tematykę zajęć zagadką słuchową.

Zielone noszę ubranko.

Gdy przychodzę na świat,

jestem kijanką.

Często w stawie sobie pływam.

Kto wie, jak ja się nazywam? /żaba/

  1. Oglądanie zdjęcia żaby- omówienie jej wyglądu. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat
    obrazka.
  2. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Żabie zabawy”.

Na hasło „żabki skaczą” dzieci naśladują żabie skoki. Na hasło „żabki pływają” dzieci w leżeniu przodem, naśladują pływanie żabką. Na hasło „żabki odpoczywają” dzieci wykonują siad klęczny, chowają głowy w ramiona, pochylając się do przodu.

  1. Wysłuchanie opowiadania B. Formy „Zielona żabka” ilustrowanego pacynką żaby oraz
    obrazkami na tablicy.

„Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

  1. Rozmowa na temat treści opowiadania. Wyjaśnienie znaczenia barwy ochronnej.

    • Dlaczego żabka była smutna?
    • Kogo żabka spotkała na łące?
    • Kto chciał ją zjeść?
    • Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
    • Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?
  1. Podział na sylaby i głoski nazw mieszkańców łąki występujących w opowiadaniu (żaba, ważka, biedronka, bocian), określanie głoski w nagłosie i wygłosie.
  2. Zabawa muzyczno – ruchowa „Mieszkańcy łąki”.

Dzieci (żabki, ważki, biedronki) tańczą w sali przy nagraniu „Wiosna” Vivaldiego, na przerwę w muzyce grupują się według emblematów na opaskach.

  1. Zabawy matematyczne „Żabie zagadki” – przeliczanie sylwet żab, wykonywanie działania
    do zadania. Do zilustrowania zagadek wykorzystano sylwety żabek, a cyfry i znaki
    matematyczne do układania zapisów matematycznych.

Zagadka 1

  • W stawie pływało 6 żabek. 2 żabki wyskoczyły na trawę. Ile żab pływa teraz w stawie?

Zagadka 2

  • Nad stawem 5 żab kumkało. Jeszcze 3 się przyłączyły. Ile żab kumka razem?

Zagadka 3

  • Na brzegu rzeki siedziało 8 żabek. Nagle przyszedł bocian i zjadł 1 żabę. Ile żabek nad rzeką zostało?

Zagadka 4

  • Żabi koncert jest nad stawem. 6 żab kumka a 3 rechocze. Ile razem żab daje koncert?
  1. Zabawa rytmiczno – artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej „Żabie
    łapki”.

Dwie zielone małe żabki     (dzieci parami poruszają się w kole)
Tam nad stawem grają w łapki     (stają na przeciw siebie)
Jedna łapka – klap, klap, klap     (uderzają dłonią prawą o dłoń partnera)
Druga łapka – klap, klap, klap     (jak wyżej – lewa dłoń)
Ty bocianie nas nie łap      (grożą palcem, odwracają się tyłem do siebie)
Kle, kle, kle     (rękami naśladują klekotanie bociana)
ja się z wami bawić chcę!     (ręce na biodra, ruchy kołysania)

  1. „Żaba” – wykonanie pracy plastycznej techniką orgiami płaskie z koła.
  2. Zabawa ruchowa z reakcją na sygnał dźwiękowy „Zaczarowany staw”.

Dzieci – żabki skaczą po łące. Na mocne uderzenie w bębenek pojawia się bocian, który łapie żabki, dlatego muszą one jak najszybciej schronić się w stawie – chusta animacyjna rozłożona na podłodze. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem, że bocian odszedł i żabki mogą swobodnie skakać.

  1. Ewaluacja i podziękowanie za zajęcia.

Dzieci siedzą w kole. Kolejno podają sobie pacynkę żaby i kończą zdanie:

Najbardziej podobało mi się…

 

AUTOR: Anna Łaskawiec

Przedszkole Nr 39 w Dąbrowie Górniczej

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?