SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

Grupa:  5,6 latki
Temat zajęcia: Zabawa dydaktyczna:  „W kosmosie”- orientowanie się na kartce papieru

Cele ogólne:

-zapoznanie z nazwami planet układu słonecznego
– doskonalenie umiejętności liczenia

-orientowanie się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała

-orientowanie się na kartce papieru

-kształtowanie logicznego  myślenia

-uważne słuchanie, kolejne wypowiadanie się, zgodne współdziałanie w grupie

-koncentrowanie uwagi na zdaniu

Cele operacyjne:

Dziecko: 

-poznaje określenia: układ słoneczny, orbita, planety, rakieta, kosmonauta,    
-określa i porównuje wygląd planet układu słonecznego

-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10

-zna budowę swojego ciała, rozpoznaje prawą i lewą stronę, nogę, rękę, itd.,

-wskazuje kierunki na kartce papieru

-uważnie słucha wiersza, poleceń i wykonuje je, cierpliwie czeka na swoją kolej, zgodnie współdziała w grupie
–  korzysta z własnej wyobraźni podczas interpretacji ruchowej

– bierze aktywny udział w zabawach
– koncentruje się  na wykonywanych zadaniach

Metody:

Słowne:

-wiersz
– wypowiedzi dzieci;
– polecenia;

– instrukcje;

 

Czynne:

-układanie;

-naklejanie

-kolorowanie

-zabawy ruchowe

Oglądowe:

-pokaz

Aktywizujące:
– opowieść  ruchowa

Formy pracy:
– zbiorowa;
– indywidualna;
– grupowa;

Pomoce dydaktyczne: wiersz, plansza z układem słonecznym, planety z papieru, napisy globalne- nazwy planet,cyfry,   arkusz papieru z namalowanymi orbitami, znaczki dla dzieci- rakiety, koperty z elementami do naklejania, klej, kredki, kartki,  magnetofon, płyta CD,

PRZEBIEG ZAJĘCIA

(Dzieci mają oznaczoną  lewą rękę)

  1. Powitanie – dzieci stojąc w kole przekazują sobie księżycowy kamyk– Księżycowy kamyk puszczam w krąg , niechaj wróci do moich rąk.

 

  1. Wprowadzenie do nowej tematyki- zapoznanie z Układem słonecznym, uświadomienie dzieciom, że ziemia i inne planety układu, krążą wokół słońca po orbitach.

Słuchanie fragmentu wiersza W. Chotomskiej(po zmianach):

„PAN ASTRONOM MÓWI O PLANETACH, z jednoczesnym pokazywaniem ich na tablicy demonstracyjnej.

 

Wkoło Słońca biega sobie

osiem planet dużych –

w dzień i w nocy wciąż się kręcą,

stale są w podróży.

 

Krąży Ziemia, Mars i Jowisz,

Merkury z Neptunem,

Wenus, Saturn, Uran –

wszystkie w jedną stronę.

 

Osiem planet obok siebie

kręci się bez końca

i choć każda z nich jest inna,

krążą wokół Słońca.

 

  • Zabawa dydaktyczna: „Układ słoneczny.”

Na środku dywanu położony arkusz szarego papieru z narysowanymi i ponumerowanymi orbitami, na środku słońce. Osobno leżą wycięte z karbowanej tektury kolorowe planety i ich nazwy.

Dzieci:

– określają kolory i wielkość planet

– wykonują polecenia N, np. połóż planetę Merkury na pierwszej orbicie, Venus na drugiej orbicie, Ziemię na trzeciej orbicie…- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi

– przeliczają planet

-czytają globalne kolejnych nazw planet

  1. Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos” (wg K. Kutyła)

Wybierzemy się teraz w kosmiczną podróż…. zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon – najpierw prawa, teraz lewa noga…gotowe?….jeśli tak to …szuuuu…..zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak…to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby – nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu… prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm…

Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 – startujemy…lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną….uwaga turbulencje…zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych…więc „gaz do dechy”!…uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę…udało się, możemy odetchnąć z ulgą – uff.

Wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę – przyjrzyjcie się jej uważnie, to Mars, może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka? O, jest! Lądujmy  na tej pięknej planecie, może uda nam się z nim przywitać. Trzy- czte-ry lądujemy! Podejdźmy do niego powoli, żeby się nie przestraszył! Może się z nim ładnie przywitamy? Co należy powiedzieć, jak się z kimś wita? ( dzień dobry). Czy macie jakieś pytania do kosmity? On powiedział, że nazywa się Ufuś i miło mu was poznać ( dz. zadają pytania, a nauczycielka udaje, że kosmita szepcze jej do ucha odpowiedzi…….ioioio…to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w kombinezonach, musimy więc wracać na Ziemię! Pożegnajmy się z naszym nowym przyjacielem.

Znów wsiadamy do rakiet. Lecimy…spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?…tak, to właśnie ta niebieska planeta … uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje…uwaga zbliżamy się do Ziemi…lądujemy…uff…udało się …mamy za sobą pierwszy lot w kosmos…rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander… Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż i zapraszam na dywan.

  1. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Otrzymują kartki z bloku. Wykonują polecenia według instrukcji N- pokaż górny brzeg kartki, pokaż prawy górny róg kartki, pokaż lewy brzeg kartki… itp.
  2. Zabawa ruchowa: „Rakiety na start”

Dzieci otrzymują papierowe rakiety oznaczone cyframi 1- 4. Na sygnał  grupa kosmonautów z cyfrą wypowiedzianą przez N,  rusza w kosmos -biega po sali przy muzyce, naśladując lot rakiety, pozostałe dzieci stoją nieruchomo, lub wirują- są planetami. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie grupy odbędą podróż. Co jakiś czas N wyznacza kierunek lotu hasłami: lecimy w lewo, prosto, tyłem, na dół, w lewo….itp.

 

  • Zabawa dydaktyczna: : „W kosmosie”- orientacja przestrzenna na kartce papieru.

Dzieci siadają przy stolikach. Otrzymują kartki z bloku i koperty z obrazkami planety, astronauty, rakiety, słońca, księżyca i gwiazdy .

N objaśnia sposób wykonania zadania, np. połóż księżyc w prawym górnym rogu kartki, planetę na środku, kosmonautę na planecie….. po sprawdzeniu przez N poprawnego wykonaniu zadania, dzieci naklejają elementy i kolorują je.  Następnie malują tło czarną kredką.

  • Umieszczenie wykonanych prac na wystawie, podziękowanie za udział w zajęciu.

AUTOR: Bożena Wichrowska

Przedszkole Samorządowe w Lubrańcu

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2022 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?