SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
Grupa: 5,6 latki
Temat zajęcia: Zabawa dydaktyczna: „W kosmosie”- orientowanie się na kartce papieru
Cele ogólne:
-zapoznanie z nazwami planet układu słonecznego
– doskonalenie umiejętności liczenia
-orientowanie się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała
-orientowanie się na kartce papieru
-kształtowanie logicznego myślenia
-uważne słuchanie, kolejne wypowiadanie się, zgodne współdziałanie w grupie
-koncentrowanie uwagi na zdaniu
Cele operacyjne:
Dziecko:
-poznaje określenia: układ słoneczny, orbita, planety, rakieta, kosmonauta,
-określa i porównuje wygląd planet układu słonecznego
-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
-zna budowę swojego ciała, rozpoznaje prawą i lewą stronę, nogę, rękę, itd.,
-wskazuje kierunki na kartce papieru
-uważnie słucha wiersza, poleceń i wykonuje je, cierpliwie czeka na swoją kolej, zgodnie współdziała w grupie
– korzysta z własnej wyobraźni podczas interpretacji ruchowej
– bierze aktywny udział w zabawach
– koncentruje się na wykonywanych zadaniach
Metody:
Słowne:
-wiersz
– wypowiedzi dzieci;
– polecenia;
– instrukcje;
Czynne:
-układanie;
-naklejanie
-kolorowanie
-zabawy ruchowe
Oglądowe:
-pokaz
Aktywizujące:
– opowieść ruchowa
Formy pracy:
– zbiorowa;
– indywidualna;
– grupowa;
Pomoce dydaktyczne: wiersz, plansza z układem słonecznym, planety z papieru, napisy globalne- nazwy planet,cyfry, arkusz papieru z namalowanymi orbitami, znaczki dla dzieci- rakiety, koperty z elementami do naklejania, klej, kredki, kartki, magnetofon, płyta CD,
PRZEBIEG ZAJĘCIA
(Dzieci mają oznaczoną lewą rękę)
- Powitanie – dzieci stojąc w kole przekazują sobie księżycowy kamyk– Księżycowy kamyk puszczam w krąg , niechaj wróci do moich rąk.
- Wprowadzenie do nowej tematyki- zapoznanie z Układem słonecznym, uświadomienie dzieciom, że ziemia i inne planety układu, krążą wokół słońca po orbitach.
Słuchanie fragmentu wiersza W. Chotomskiej(po zmianach):
„PAN ASTRONOM MÓWI O PLANETACH, z jednoczesnym pokazywaniem ich na tablicy demonstracyjnej.
Wkoło Słońca biega sobie
osiem planet dużych –
w dzień i w nocy wciąż się kręcą,
stale są w podróży.
Krąży Ziemia, Mars i Jowisz,
Merkury z Neptunem,
Wenus, Saturn, Uran –
wszystkie w jedną stronę.
Osiem planet obok siebie
kręci się bez końca
i choć każda z nich jest inna,
krążą wokół Słońca.
- Zabawa dydaktyczna: „Układ słoneczny.”
Na środku dywanu położony arkusz szarego papieru z narysowanymi i ponumerowanymi orbitami, na środku słońce. Osobno leżą wycięte z karbowanej tektury kolorowe planety i ich nazwy.
Dzieci:
– określają kolory i wielkość planet
– wykonują polecenia N, np. połóż planetę Merkury na pierwszej orbicie, Venus na drugiej orbicie, Ziemię na trzeciej orbicie…- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
– przeliczają planet
-czytają globalne kolejnych nazw planet
- Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos” (wg K. Kutyła)
Wybierzemy się teraz w kosmiczną podróż…. zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon – najpierw prawa, teraz lewa noga…gotowe?….jeśli tak to …szuuuu…..zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak…to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby – nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu… prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm…
Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 – startujemy…lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną….uwaga turbulencje…zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych…więc „gaz do dechy”!…uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę…udało się, możemy odetchnąć z ulgą – uff.
Wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę – przyjrzyjcie się jej uważnie, to Mars, może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka? O, jest! Lądujmy na tej pięknej planecie, może uda nam się z nim przywitać. Trzy- czte-ry lądujemy! Podejdźmy do niego powoli, żeby się nie przestraszył! Może się z nim ładnie przywitamy? Co należy powiedzieć, jak się z kimś wita? ( dzień dobry). Czy macie jakieś pytania do kosmity? On powiedział, że nazywa się Ufuś i miło mu was poznać ( dz. zadają pytania, a nauczycielka udaje, że kosmita szepcze jej do ucha odpowiedzi…….ioioio…to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w kombinezonach, musimy więc wracać na Ziemię! Pożegnajmy się z naszym nowym przyjacielem.
Znów wsiadamy do rakiet. Lecimy…spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?…tak, to właśnie ta niebieska planeta … uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje…uwaga zbliżamy się do Ziemi…lądujemy…uff…udało się …mamy za sobą pierwszy lot w kosmos…rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander… Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż i zapraszam na dywan.
- Dzieci siedzą w kole na dywanie. Otrzymują kartki z bloku. Wykonują polecenia według instrukcji N- pokaż górny brzeg kartki, pokaż prawy górny róg kartki, pokaż lewy brzeg kartki… itp.
- Zabawa ruchowa: „Rakiety na start”
Dzieci otrzymują papierowe rakiety oznaczone cyframi 1- 4. Na sygnał grupa kosmonautów z cyfrą wypowiedzianą przez N, rusza w kosmos -biega po sali przy muzyce, naśladując lot rakiety, pozostałe dzieci stoją nieruchomo, lub wirują- są planetami. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie grupy odbędą podróż. Co jakiś czas N wyznacza kierunek lotu hasłami: lecimy w lewo, prosto, tyłem, na dół, w lewo….itp.
- Zabawa dydaktyczna: : „W kosmosie”- orientacja przestrzenna na kartce papieru.
Dzieci siadają przy stolikach. Otrzymują kartki z bloku i koperty z obrazkami planety, astronauty, rakiety, słońca, księżyca i gwiazdy .
N objaśnia sposób wykonania zadania, np. połóż księżyc w prawym górnym rogu kartki, planetę na środku, kosmonautę na planecie….. po sprawdzeniu przez N poprawnego wykonaniu zadania, dzieci naklejają elementy i kolorują je. Następnie malują tło czarną kredką.
- Umieszczenie wykonanych prac na wystawie, podziękowanie za udział w zajęciu.
AUTOR: Bożena Wichrowska
Przedszkole Samorządowe w Lubrańcu