SCENARIUSZ POWITANIA WIOSNY W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM
Grupa wiekowa: 3-4-latki
Cele ogólne:
- poznanie wybranych tradycji ludowych związanych z nadejściem wiosny,
- rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna zwyczaje związane z pożegnaniem zimy i nadejściem wiosny (marzanna, gaik),
- rozpoznaje zwiastuny wiosny,
- rozwiązuje zagadki słowne,
- improwizuje ruch do muzyki („taniec kwiatów”),
- sprawnie biega, omijając przeszkody,
- wykonuje podskoki w przysiadzie („żabie skoki”),
- prawidłowo reaguje na polecenia słowne,
Metody:
- czynne: metoda zadań stawianych dziecku, zabawy ruchowe
- słowne: rozwiązywanie zagadek, rozmowa, instrukcje i objaśnienia słowne
- oglądowe: pokaz i obserwacja
Formy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: marzanna, taczka, gaik, głośnik bezprzewodowy, nagrania mp3 (piosenka „Promyk słońca”, utwór „Ballada dla Adeliny”), papierowe listki z wiosennymi zagadkami, plansze ilustrujące zwiastuny wiosny, bibułki, żabki orgiami (25 sztuk), plastikowe talerzyki (25 sztuk), pachołki, koło hula-hop
Przebieg zajęć:
- Powitanie
Zebraliśmy się dzisiaj, by wszystkim dzieciom i dorosłym
podać najświeższe wiadomości.
Od dziś wiosna u nas zagości.
W związku z tym zapraszamy na spotkanie
i może ktoś odpowie na krótkie pytanie:
(dzieci odpowiadają chórem TAK lub NIE)
– Czy wszystko budzi się ze snu ? TAK
– Czy wiosna niedługo przyjdzie tu ? TAK
– Czy schowamy ciepłe kurteczki ? TAK
– Czy wyjmiemy letnie bluzeczki ? TAK
– Czy bardzo lubimy wiosnę ? TAK
– Czy wiosną wszystko rośnie ? TAK
– Czy raz deszczyk, raz słońce świeci ? TAK
– Czy czasem śnieg z nieba leci ? NIE
- Wyniesienie Marzanny
Żeby wiosna mogła zacząć królowanie na świecie, musimy najpierw pożegnać zimę. Jak nakazuje bardzo stary obyczaj, wykonaliśmy marzannę – czyli kukłę, która symbolizuje zimę, chorobę i zło. Dawniej marzannę wyprowadzano ze wsi i topiono w strumyku albo palono. My również chcemy wyprosić panią Zimę z naszego przedszkola. A jak to zrobimy? Wywieziemy ją na taczce…
Kilkoro dzieci wozi marzannę na taczce, a pozostali skandują:
Marzanno, Marzanno, odejdź już prosimy,
nie chcemy już więcej żadnych śladów zimy.
Niech odejdą z Tobą mrozy oraz chłody,
o powrocie zimy nie może być mowy!
- Wniesienie gaiku
Z nadejściem wiosny wiąże się inny stary zwyczaj – gaik. Gaik to gałązka udekorowana wstążeczkami oraz innymi ozdobami, z którą spacerowano po wsi, wyśpiewując wiosenne przyśpiewki.
Dzieci parami obnoszą gaik dookoła przedszkolnego ogrodu. Pozostałe przedszkolaki skandują:
Z gaikiem zielonym co go dzieci niosą,
czas powitać wszystkim wiosenkę uroczą.
Piosenkę śpiewamy, gaik poniesiemy,
o przybyciu wiosny zaraz opowiemy.
- Śpiew zbiorowy piosenki pt. „Promyk słońca” (sł. i muz. K. Bayer)
- Promyk słońca wyjrzał zza chmury
I zobaczył świat szarobury.
I pomyślał: Kto tu pomoże?
Świat taki szary być nie może.
Ref: Kto obudzi pąki kwiatów? (wiosna)
Kto pokaże gniazda ptakom ? ( wiosna)
Kto wygoni misia z nory? ( wiosna )
Zazieleni pola, bory? ( wiosna )
- Promyk słońca spotkał wiosenkę
I zaśpiewał krótką piosenkę.
Daj wiosenko kwiatów troszeczkę
I obudź misia, obudź rzeczkę.
Ref: Kto obudzi pąki kwiatów? (wiosna)
Kto pokaże gniazda ptakom ? ( wiosna)
Kto wygoni misia z nory? ( wiosna )
Zazieleni pola, bory? ( wiosna )
- I wiosenka go posłuchała
Kolorowe kwiaty dała.
Zabłysnęła w krąg kolorami
I już zostanie teraz z nami.
Ref: Obudziła pąki kwiatów
Pokazała gniazda ptakom.
Wygoniła misia z nory
Ożywiła pola, bory.
- Wiosenna zgaduj-zgadula
Na papierowych listkach przywiązanych do gaiku zapisane są zagadki dotyczące zwiastunów wiosny. Wybrane dzieci odwiązują listki i próbują rozwiązać zagadkę odczytaną przez nauczyciela, wskazując odpowiednią planszę, ilustrującą zwiastuny wiosny.
- Czarno- biały fraczek, buciki czerwone, umykają żaby, gdy idzie w ich stronę. (BOCIAN)
- Myszek nie łowią, ptaszków nie jedzą te szare kotki, co na drzewach siedzą. (BAZIE)
- Jak się te białe kwiatki nazywają, które spod śniegu główki wychylają? (PRZEBIŚNIEGI)
- Nie chodzą, lecz skaczą, nad stawem mieszkają. Gdy wieczór zapadnie na głosy śpiewają. (ŻABY)
- Wiosną na drzewie się zieleni, ale opada na jesieni. (LIŚĆ)
- Taniec kwiatów – improwizacja taneczna z bibułkami
Wiosna to czas, gdy zakwitają piękne kwiaty… Teraz Wy będziecie takimi kwiatami.
Dzieci otrzymują kolorowe bibułki i na czas zabawy zamieniają się w „kwiaty”. Nauczyciel (wykorzystując głośnik bezprzewodowy) prezentuje utwór „Ballada dla Adeliny”, a dzieci improwizują ruchem wzrost oraz taniec „kwiatów”.
- Żabki do stawu – zabawa sprawnościowa
Dzieci dzielą się na dwie drużyny. Każde dziecko dostaje papierową żabkę. Zadaniem dziecka jest pokonać slalom i zanieść żabkę (na talerzyku) do stawu (koło hula-hop). Wygrywa drużyna, która jako pierwsza wykona zadanie.
- „Bocian idzie!” – zabawa ruchowa
Dzieci-„żabki” skaczą w przysiadzie po ogrodzie przedszkolnym. Na hasło: „Bocian idzie!” dzieci- „żabki” zatrzymują się w bezruchu. Dziecko, które się poruszy zostaje złapane przez „bociana”.
- Pożegnanie okrzykiem: Wiosna, wiosna jest radosna
AUTOR: Alicja Trybała-Wawryków
Przedszkole Publiczne nr 54 w Opolu