SCENARIUSZ POWITANIA WIOSNY W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

Grupa wiekowa: 3-4-latki

Cele ogólne:

  • poznanie wybranych tradycji ludowych związanych z nadejściem wiosny,
  • rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • zna zwyczaje związane z pożegnaniem zimy i nadejściem wiosny (marzanna, gaik),
  • rozpoznaje zwiastuny wiosny,
  • rozwiązuje zagadki słowne,
  • improwizuje ruch do muzyki („taniec kwiatów”),
  • sprawnie biega, omijając przeszkody,
  • wykonuje podskoki w przysiadzie („żabie skoki”),
  • prawidłowo reaguje na polecenia słowne,

Metody:

  1. czynne: metoda zadań stawianych dziecku, zabawy ruchowe
  2. słowne: rozwiązywanie zagadek, rozmowa, instrukcje i objaśnienia słowne
  3. oglądowe: pokaz i obserwacja 

Formy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: marzanna, taczka, gaik, głośnik bezprzewodowy, nagrania mp3 (piosenka „Promyk słońca”, utwór „Ballada dla Adeliny”), papierowe listki z wiosennymi zagadkami, plansze ilustrujące zwiastuny wiosny, bibułki,  żabki orgiami (25 sztuk), plastikowe talerzyki (25 sztuk), pachołki, koło hula-hop

Przebieg zajęć:

 

  • Powitanie

Zebraliśmy się dzisiaj, by wszystkim dzieciom i dorosłym

podać najświeższe wiadomości.

Od dziś wiosna u nas zagości.

W związku z tym zapraszamy na spotkanie

 i może ktoś odpowie na krótkie pytanie:

(dzieci odpowiadają chórem TAK lub NIE)

– Czy wszystko budzi się ze snu ? TAK

– Czy wiosna niedługo przyjdzie tu ? TAK

– Czy schowamy ciepłe kurteczki ? TAK

– Czy wyjmiemy letnie bluzeczki ? TAK

– Czy bardzo lubimy wiosnę ? TAK

– Czy wiosną wszystko rośnie ? TAK

– Czy raz deszczyk, raz słońce świeci ? TAK

– Czy czasem śnieg z nieba leci ? NIE

  • Wyniesienie Marzanny

Żeby wiosna mogła zacząć królowanie na świecie, musimy najpierw pożegnać zimę. Jak nakazuje bardzo stary obyczaj, wykonaliśmy marzannę – czyli kukłę, która symbolizuje zimę, chorobę i zło. Dawniej marzannę wyprowadzano ze wsi i topiono w  strumyku albo palono. My również chcemy wyprosić panią Zimę z naszego przedszkola. A jak to zrobimy? Wywieziemy ją na taczce…

Kilkoro dzieci wozi marzannę na taczce, a pozostali skandują:

Marzanno, Marzanno, odejdź już prosimy,

nie chcemy już więcej żadnych śladów zimy.

Niech odejdą z Tobą mrozy oraz chłody,

o powrocie zimy nie może być mowy!

  • Wniesienie gaiku

Z nadejściem wiosny wiąże się inny stary zwyczaj – gaik. Gaik to gałązka udekorowana wstążeczkami oraz innymi ozdobami, z którą spacerowano po wsi, wyśpiewując wiosenne przyśpiewki.

Dzieci parami obnoszą gaik dookoła przedszkolnego ogrodu. Pozostałe przedszkolaki skandują:

Z gaikiem zielonym co go dzieci niosą,

czas powitać wszystkim wiosenkę uroczą.

Piosenkę śpiewamy, gaik poniesiemy,

o przybyciu wiosny zaraz opowiemy.

 

  • Śpiew zbiorowy piosenki pt. „Promyk słońca” (sł. i muz. K. Bayer)
  1. Promyk słońca wyjrzał zza chmury

I zobaczył świat szarobury.

I pomyślał: Kto tu pomoże?

Świat taki szary być nie może.

 

Ref: Kto obudzi pąki kwiatów? (wiosna)

Kto pokaże gniazda ptakom ? ( wiosna)

Kto wygoni misia z nory? ( wiosna )

Zazieleni pola, bory? ( wiosna )

 

  1. Promyk słońca spotkał wiosenkę

I zaśpiewał krótką piosenkę.

Daj wiosenko kwiatów troszeczkę

I obudź misia, obudź rzeczkę.

 

Ref: Kto obudzi pąki kwiatów? (wiosna)

Kto pokaże gniazda ptakom ? ( wiosna)

Kto wygoni misia z nory? ( wiosna )

Zazieleni pola, bory? ( wiosna )

 

  1. I wiosenka go posłuchała

Kolorowe kwiaty dała.

Zabłysnęła w krąg kolorami

I już zostanie teraz z nami.

 

Ref: Obudziła pąki kwiatów

Pokazała gniazda ptakom.

Wygoniła misia z nory

Ożywiła pola, bory.

 

  • Wiosenna zgaduj-zgadula

Na papierowych listkach przywiązanych do gaiku zapisane są zagadki dotyczące zwiastunów wiosny. Wybrane dzieci odwiązują listki i próbują rozwiązać zagadkę odczytaną przez nauczyciela, wskazując odpowiednią planszę, ilustrującą zwiastuny wiosny.

  • Czarno- biały fraczek, buciki czerwone, umykają żaby, gdy idzie w ich stronę. (BOCIAN)
  • Myszek nie łowią, ptaszków nie jedzą te szare kotki, co na drzewach siedzą. (BAZIE)
  • Jak się te białe kwiatki nazywają, które spod śniegu główki wychylają? (PRZEBIŚNIEGI)
  • Nie chodzą, lecz skaczą, nad stawem mieszkają. Gdy wieczór zapadnie na głosy śpiewają. (ŻABY)
  • Wiosną na drzewie się zieleni, ale opada na jesieni. (LIŚĆ)

 

  • Taniec kwiatów – improwizacja taneczna z bibułkami

Wiosna to czas, gdy zakwitają piękne kwiaty… Teraz Wy będziecie takimi kwiatami.

Dzieci otrzymują kolorowe bibułki i na czas zabawy zamieniają się w „kwiaty”. Nauczyciel (wykorzystując głośnik bezprzewodowy) prezentuje utwór „Ballada dla Adeliny”, a dzieci improwizują ruchem wzrost oraz taniec „kwiatów”.

 

  • Żabki do stawu – zabawa sprawnościowa

Dzieci dzielą się na dwie drużyny. Każde dziecko dostaje papierową żabkę. Zadaniem dziecka jest pokonać slalom i zanieść żabkę (na talerzyku) do stawu (koło hula-hop). Wygrywa drużyna, która jako pierwsza wykona zadanie.

 

  • „Bocian idzie!” – zabawa ruchowa

Dzieci-„żabki” skaczą w przysiadzie po ogrodzie przedszkolnym. Na hasło: „Bocian idzie!” dzieci- „żabki” zatrzymują się w bezruchu. Dziecko, które się poruszy zostaje złapane przez „bociana”.

 

  • Pożegnanie okrzykiem: Wiosna, wiosna jest radosna

 

AUTOR: Alicja Trybała-Wawryków

Przedszkole Publiczne nr 54 w Opolu

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2022 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

Create Account