Scenariusz zajęć

Temat zajęć: W świecie eksperymentów- zajęcia badawcze.

Cele ogólne:
1. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zaaktywizowanie dziecka
2. Stwarzanie sytuacji umożliwiających prowadzenie obserwacji oraz wyciąganie z nich wniosków
3. Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w czasie zabaw badawczych- doświadczeń.
4. Poszerzanie wiedzy dzieci

Cele operacyjne- Dziecko:
• Chętnie zdobywa nowe doświadczenia- wykonuje eksperymenty
• Rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe
• Podejmuje próby formułowania wniosków oraz przewidywania
• Przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie eksperymentów
• Prowadzi eksperymenty wg instrukcji nauczyciela
• Czerpie radość z eksperymentowania
• Poszerza zasób wiedzy o zaobserwowane zjawiska oraz postawione wnioski

Metody pracy:
Słowne- rozmowa, instrukcja
Oglądowa- pokaz
Czynna- Zadań stawianych dziecku

Formy pracy- indywidualna i zbiorowa

Czas trwania: ok.60 minut

Ewaluacja- dzieci- buźka z nastrojem, nauczyciele- rozmowa.

Środki dydaktyczne: wulkan z masy solnej, soda 3 paczki, butelka octu, barwniki spożywcze i tusze w różnych kolorach, taca, łyżki, kubki plastikowe, 2 białe kwiaty, liście kapusty pekińskiej, woda zimna, czajnik elektryczny do podgrzewania wody, ręcznik papierowy, szklana miska, słoik, podgrzewacz, 2 szklanki, strzykawka, olej, balony, suche drożdże, cukier, szklana, mała butelka po soku, miska, płyn do naczyń, zapalniczka, wełna, słoik, słomka, sól

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Nauczyciel prezentuje dzieciom pudło z pomocami do zajęć, materiałami do eksperymentów. Pyta dzieci czy domyślają się co będziemy dzisiaj robić?
Wyjaśnia dzieciom zasady obowiązujące w trakcie prowadzenia doświadczeń- uważne słuchanie poleceń i wykonywanie instrukcji krok po kroku, zachowanie ostrożności- nie próbujemy niczego jeść ani pić, nie dotykamy do oczu brudnymi rękoma.
2. Zabawa badawcza „Wulkan”
Nauczyciel prezentuje dzieciom wulkan wykonany z masy solnej. Ustawia go na tacy. Następnie prosi wybrane dzieci o pomoc- do wulkanu wlewają ocet, płyn do mycia naczyń oraz barwnik. Następnie dzieci dosypują 3 łyżeczki sody oczyszczonej. Po chwili z wulkanu wydobywa się „lawa”.
Nauczyciel pyta dzieci co się stało?
Wnioski: ocet zmieszany z soda wytwarza gaz- dwutlenek węgla, który powoduje powstanie bąbelków; bąbelki spieniają płyn i tak powstaje lawa- kolorowa piana.
3. Barwienie kwiatów
Nauczyciel prezentuje dzieciom dwa białe kwiaty- margerytki, i liście kapusty pekińskiej. Wybrane dziecko wlewa wodę do dwóch kubeczków, kolejne dodaje dwa różne barwniki do wody. Nauczyciel przycina łodygi kwiatów tak aby jak największa ich część była zanurzona w wodzie. Można również naciąć łodygę wzdłuż końca ok 1 cm od dołu. Tak przygotowane kwiaty odstawiamy na bok i obserwujemy co jakiś czas sprawdzając co się dzieje.
Kwiaty powinny się zabarwić na kolor wody.
Wniosek: łodyga ma za zadanie transportować wodę do kwiatów, barwnik, który jest w wodzie trafia wraz z nią do płatków kwiatka i je zabarwia.
4. Wędrówka wody
Nauczyciel zaprasza kolejne dzieci. Nalewają one do 5 kubeczków wodę i zabarwiają ją farbami. Następnie z ręcznika papierowego formują 4 wałeczki, których końce zanurzają w sąsiadujących kubkach. Po chwili widać jak papier się zabarwia w kolorach wody.
Wnioski: Ręcznik papierowy transportuje wodę z kubeczka, ma w sobie włókna, które pochłaniają wodę i przenoszą ją w inne miejsce. Podobny efekt mieliśmy w poprzednim doświadczeniu z kwiatami.
5. Słoikowa pompa
Wybrane dziecko wlewa do miski wodę ok.2 cm. , zabarwia ją tuszem. Nauczyciel zapala podgrzewacz i ustawia go na wodzie. Następnie wskazane dziecko zakrywa słoikiem podgrzewacz. Ogień gaśnie, a woda z miski zostaje zassana do słoika.
Wniosek: Gaśnie płomień- skończył się tlen w słoiku. Słoik zasysa wodę do środka jak pompa- kiedy gaśnie ogień powietrze w słoiku się ochładza, zmniejsza się ciśnienie w słoiku, wytwarza się podciśnienie i zasysa wodę. Ciśnienie to nacisk powietrza na Ziemie i wszystko co się na niej znajduje. Podciśnienie to różnica między ciśnieniem atmosferycznym a ciśnieniem w naczyniu, które wytworzyło się przez nagrzane od płomienia powietrze, które po zgaszeniu go szybko się ochłodziło. Ciśnienie w słoiku chce się szybko wyrównać, dlatego zasysa powietrze i wraz z nim wodę.
6. Ciepło- zimno
Na stoliku nauczyciel ustawia dwie szklanki- jedna z zimną wodą, druga z gorącą. Prosi wskazane dzieci, żeby dodały barwnik do szklanek w tym samym czasie.
Co się zadziało?
Wnioski: Barwnik w szklance z gorącą wodą zabarwił szybciej wodę, ponieważ cząsteczki w ciepłej wodzie poruszają się szybciej niż w zimnej.
7. Taniec kropelek
Do szklanki wlewamy ocet i dodajemy barwnik, w drugiej szklance mieszamy sodę i olej. Zakraplamy kilka kropelek octu z barwnikiem do sody z olejem i obserwujemy jak kropelki wędrują ku górze i opadają na dół.
Wniosek: ocet z barwnikiem ma większa gęstość niż olej, dlatego kropelka opada. Soda wchodzi w reakcje z octem i wytwarza się gaz, który unosi kropelkę do góry. Tam na powierzchni ulatnia się w powietrze i kropelka opada.
8. Balon
Do pustej butelki wsypujemy dwie łyżeczki suchych drożdży i wlewamy 50 ml gorącej wody, mieszamy. Następnie dosypujemy 3 łyżki cukru, mieszamy i zakładamy balon na butelkę, wstawiamy ja do miski z gorącą woda i obserwujemy jak balon napełnia się powietrzem
Wniosek: drożdże w połączeniu z cukrem i ciepła wodą wytwarzają gaz, dwutlenek węgla, który wypełnia balon.
9. Hodujemy kryształki
Do słoika wlewamy wodę z tuszem i dosypujemy sól do momentu, w którym już nie będzie się rozpuszczać- roztwór nasycony. Na słomce zawieszamy kawałek wełny i zaczepiamy ją na brzegach słoika. Odstawiamy w bezpieczne miejsce i obserwujemy przez kilka kolejnych dni.
Woda będzie parować, a sól będzie się krystalizować i osadzać na bokach słoika oraz na wełnie- powstaną kryształki.
10. Ewaluacja
Nauczyciel rozdaje dzieciom kółeczka i prosi o narysowanie uśmiechniętej bądź smutnej minki, w zależności od tego jaki towarzyszył im nastrój w trakcie zajęć. Maluszki dostają gotowe buźki, wybierają według własnych odczuć.
Rozmowa z nauczycielami- uwagi, spostrzeżenia.

AUTOR: Marzena Kubuj

Predszkole nr 8 im. Czerwonego Kapturka w Wołominie 

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?