Scenariusz zajęć
Temat zajęć: W świecie eksperymentów- zajęcia badawcze.
Cele ogólne:
1. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zaaktywizowanie dziecka
2. Stwarzanie sytuacji umożliwiających prowadzenie obserwacji oraz wyciąganie z nich wniosków
3. Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w czasie zabaw badawczych- doświadczeń.
4. Poszerzanie wiedzy dzieci
Cele operacyjne- Dziecko:
• Chętnie zdobywa nowe doświadczenia- wykonuje eksperymenty
• Rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe
• Podejmuje próby formułowania wniosków oraz przewidywania
• Przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie eksperymentów
• Prowadzi eksperymenty wg instrukcji nauczyciela
• Czerpie radość z eksperymentowania
• Poszerza zasób wiedzy o zaobserwowane zjawiska oraz postawione wnioski
Metody pracy:
Słowne- rozmowa, instrukcja
Oglądowa- pokaz
Czynna- Zadań stawianych dziecku
Formy pracy- indywidualna i zbiorowa
Czas trwania: ok.60 minut
Ewaluacja- dzieci- buźka z nastrojem, nauczyciele- rozmowa.
Środki dydaktyczne: wulkan z masy solnej, soda 3 paczki, butelka octu, barwniki spożywcze i tusze w różnych kolorach, taca, łyżki, kubki plastikowe, 2 białe kwiaty, liście kapusty pekińskiej, woda zimna, czajnik elektryczny do podgrzewania wody, ręcznik papierowy, szklana miska, słoik, podgrzewacz, 2 szklanki, strzykawka, olej, balony, suche drożdże, cukier, szklana, mała butelka po soku, miska, płyn do naczyń, zapalniczka, wełna, słoik, słomka, sól
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Nauczyciel prezentuje dzieciom pudło z pomocami do zajęć, materiałami do eksperymentów. Pyta dzieci czy domyślają się co będziemy dzisiaj robić?
Wyjaśnia dzieciom zasady obowiązujące w trakcie prowadzenia doświadczeń- uważne słuchanie poleceń i wykonywanie instrukcji krok po kroku, zachowanie ostrożności- nie próbujemy niczego jeść ani pić, nie dotykamy do oczu brudnymi rękoma.
2. Zabawa badawcza „Wulkan”
Nauczyciel prezentuje dzieciom wulkan wykonany z masy solnej. Ustawia go na tacy. Następnie prosi wybrane dzieci o pomoc- do wulkanu wlewają ocet, płyn do mycia naczyń oraz barwnik. Następnie dzieci dosypują 3 łyżeczki sody oczyszczonej. Po chwili z wulkanu wydobywa się „lawa”.
Nauczyciel pyta dzieci co się stało?
Wnioski: ocet zmieszany z soda wytwarza gaz- dwutlenek węgla, który powoduje powstanie bąbelków; bąbelki spieniają płyn i tak powstaje lawa- kolorowa piana.
3. Barwienie kwiatów
Nauczyciel prezentuje dzieciom dwa białe kwiaty- margerytki, i liście kapusty pekińskiej. Wybrane dziecko wlewa wodę do dwóch kubeczków, kolejne dodaje dwa różne barwniki do wody. Nauczyciel przycina łodygi kwiatów tak aby jak największa ich część była zanurzona w wodzie. Można również naciąć łodygę wzdłuż końca ok 1 cm od dołu. Tak przygotowane kwiaty odstawiamy na bok i obserwujemy co jakiś czas sprawdzając co się dzieje.
Kwiaty powinny się zabarwić na kolor wody.
Wniosek: łodyga ma za zadanie transportować wodę do kwiatów, barwnik, który jest w wodzie trafia wraz z nią do płatków kwiatka i je zabarwia.
4. Wędrówka wody
Nauczyciel zaprasza kolejne dzieci. Nalewają one do 5 kubeczków wodę i zabarwiają ją farbami. Następnie z ręcznika papierowego formują 4 wałeczki, których końce zanurzają w sąsiadujących kubkach. Po chwili widać jak papier się zabarwia w kolorach wody.
Wnioski: Ręcznik papierowy transportuje wodę z kubeczka, ma w sobie włókna, które pochłaniają wodę i przenoszą ją w inne miejsce. Podobny efekt mieliśmy w poprzednim doświadczeniu z kwiatami.
5. Słoikowa pompa
Wybrane dziecko wlewa do miski wodę ok.2 cm. , zabarwia ją tuszem. Nauczyciel zapala podgrzewacz i ustawia go na wodzie. Następnie wskazane dziecko zakrywa słoikiem podgrzewacz. Ogień gaśnie, a woda z miski zostaje zassana do słoika.
Wniosek: Gaśnie płomień- skończył się tlen w słoiku. Słoik zasysa wodę do środka jak pompa- kiedy gaśnie ogień powietrze w słoiku się ochładza, zmniejsza się ciśnienie w słoiku, wytwarza się podciśnienie i zasysa wodę. Ciśnienie to nacisk powietrza na Ziemie i wszystko co się na niej znajduje. Podciśnienie to różnica między ciśnieniem atmosferycznym a ciśnieniem w naczyniu, które wytworzyło się przez nagrzane od płomienia powietrze, które po zgaszeniu go szybko się ochłodziło. Ciśnienie w słoiku chce się szybko wyrównać, dlatego zasysa powietrze i wraz z nim wodę.
6. Ciepło- zimno
Na stoliku nauczyciel ustawia dwie szklanki- jedna z zimną wodą, druga z gorącą. Prosi wskazane dzieci, żeby dodały barwnik do szklanek w tym samym czasie.
Co się zadziało?
Wnioski: Barwnik w szklance z gorącą wodą zabarwił szybciej wodę, ponieważ cząsteczki w ciepłej wodzie poruszają się szybciej niż w zimnej.
7. Taniec kropelek
Do szklanki wlewamy ocet i dodajemy barwnik, w drugiej szklance mieszamy sodę i olej. Zakraplamy kilka kropelek octu z barwnikiem do sody z olejem i obserwujemy jak kropelki wędrują ku górze i opadają na dół.
Wniosek: ocet z barwnikiem ma większa gęstość niż olej, dlatego kropelka opada. Soda wchodzi w reakcje z octem i wytwarza się gaz, który unosi kropelkę do góry. Tam na powierzchni ulatnia się w powietrze i kropelka opada.
8. Balon
Do pustej butelki wsypujemy dwie łyżeczki suchych drożdży i wlewamy 50 ml gorącej wody, mieszamy. Następnie dosypujemy 3 łyżki cukru, mieszamy i zakładamy balon na butelkę, wstawiamy ja do miski z gorącą woda i obserwujemy jak balon napełnia się powietrzem
Wniosek: drożdże w połączeniu z cukrem i ciepła wodą wytwarzają gaz, dwutlenek węgla, który wypełnia balon.
9. Hodujemy kryształki
Do słoika wlewamy wodę z tuszem i dosypujemy sól do momentu, w którym już nie będzie się rozpuszczać- roztwór nasycony. Na słomce zawieszamy kawałek wełny i zaczepiamy ją na brzegach słoika. Odstawiamy w bezpieczne miejsce i obserwujemy przez kilka kolejnych dni.
Woda będzie parować, a sól będzie się krystalizować i osadzać na bokach słoika oraz na wełnie- powstaną kryształki.
10. Ewaluacja
Nauczyciel rozdaje dzieciom kółeczka i prosi o narysowanie uśmiechniętej bądź smutnej minki, w zależności od tego jaki towarzyszył im nastrój w trakcie zajęć. Maluszki dostają gotowe buźki, wybierają według własnych odczuć.
Rozmowa z nauczycielami- uwagi, spostrzeżenia.
AUTOR: Marzena Kubuj
Predszkole nr 8 im. Czerwonego Kapturka w Wołominie