Konspekt zajęć z Terapii ręki  dla 4 latków
„Leśny świat’

 

Zajęcia trwają  40 minut.

Wiek: 4 latki

 

Zajęcia odbywają się wg schematu działań z zakresu Terapii ręki (z uwzględnieniem potrzeb grupy, tj. z dostosowaniem czasu trwania poszczególnych etapów zajęć):

  • Ćwiczenia na całe ciało
  • Ćwiczenia rozmachowe
  • Ćwiczenia manualne
  • Ćwiczenia manipulacyjne
  • Ćwiczenia precyzyjne
  • Ćwiczenia grafomotoryczne/graficzne
  • Relaks

 

Cele szczegółowe zajęć:

 

  • Wypracowywanie prawidłowej postawy ciała oraz ułożenia rąk i nóg
  • Zwolnienie napięcia w obszarze obręczy barkowej oraz wyćwiczenie bardziej izolowanych ruchów rąk
  • Kształtowanie koordynacji i sprawności całego ciała
  • Zapoznanie z leśnym światem

 

Środki dydaktyczne:

– chusta Klanzy,

– – siatka maskująca,

– schemat przedstawiający budowę warstwową lasu

– „warstwy lasu”- roślinność i naturalne elementy do poszczególnych pięter lasu – gleba (pudełka z

ziemią), ściółka (mchy, porosty, szyszki, sierść zwierząt), runo leśne (paprocie, wrzosy), podszyt

(jarzębina, kora drzew-ponieważ w tej warstwie znajdują się pnie wysokich drzew), korony drzew

(liście, gałązki drzew iglastych i liściastych) – wszystko ułożone piętrowo

– rysunek przedstawiający las na dużym kartonie do którego wielkościowo pasują „warstwy lasu”)

 

Przebieg zajęć:

  1. „Leśne dzieci”- piosenka z pokazywaniem

Nagranie-  https://www.youtube.com/watch?v=xNIb2PXLW0E

Ref. Leśne dzieci dla nas zawsze słońce świeci (rysowanie koła rękoma)

Ogień (klaśniecie w ręce), ziemia (dotknięcie ziemi), woda (rysowanie fali), wiatr (machanie rękoma) – idziemy zdobywać świat (maszerowanie)

W nawiasach propozycje animacji.

  1. Jestem dzieckiem lasu zobacz sam (robienie okularów z dłoni) na paznokciach dużo błota mam (pomasowanie rączek)

Do kałuży skaczę hop (przeskok do przodu), robię z żabą każdy krok (skok jak żaba) i wyglądam jak brązowy miś (piąstki koło głowy)

Jestem dzieckiem lasu zobacz sam

  1. Jestem dzieckiem lasu zobacz sam

Skaczę (podskok) , biegam (bieg) , dobre zdrowie mam (pokazanie muskułów)

Dziś na drzewo wspiąłem się i przygodę przeżyć chcę  (wspinanie rączek ku górze)

a nad głową piękne niebo mam (machanie rączkami nad głową)

Jestem dzieckiem lasu zobacz sam

Ref. Leśne dzieci…

  1. Jestem dzieckiem lasu zobacz sam tu przyjaciół bardzo wielu mam (gest pokazania na wszystkich)

Kwiaty, drzewa i zwierzęta to rodzina nasza wielka (serduszko z dłoni)

Przyroda naszym domem jest (zrobienie dmoku z dłoni)

Jestem dzieckiem lasu zobacz sam

  1. Jestem dzieckiem lasu zobacz sam

chodź zagramy tu i tam (gest grania na gitarze)

Znam pogodę, świerszcza grę, wiem jak ogień pali się-  życie w lesie fajne jest (kciuk do góry)

Jestem dzieckiem lasu, zobacz sam

Ref. Leśne dzieci…

  1. Omówienie warstw lasu. Zaproszenie do leśnej zabawy przez warstwy wraz z leśnymi zwierzętami.

Pamiętacie jak rozmawialiśmy o budowie domu? Dom często ma różne piętra. Na samym dole

często znajduje się piwnica. Potem mamy parter, pierwsze piętro, drugie, trzecie piętro. Las to dom

(kogo?- pytanie do dzieci)- i jak myślicie czy też ma piętra?

Popatrzcie na nasz rysunek. Gdzie może być piwnica w lesie?

Piwnica to najniższa część domu, czyli w naszym lesie piwnica znajduje się też najniżej czyli jest to

ziemia, gleba.

Czym może być parter? Parter to najniżej znajdujące się rośliny (kto chciałby pokazać?). To mchy,

porosty – ta warstwa lasu nazywa się ściółka leśna.

Powyżej znajdują paprocie, wrzosy (kto chciałby pokazać na naszym rysunku). Ta warstwa lasu

nazywa się runo leśne.

Jeszcze wyżej co rośnie? Co to za rośliny? (pokazuje na schemacie na jarzębinę). To jarzębina.

Znajdują się tu również małe krzewy i małe drzewka, jak też i pnie wysokich drzew. Ta warstwa

lasu nazywa się podszyt.

Najwyżej znajdują się najwyższe z drzew i jest to część która się nazywa korona drzew.

Powtórzymy teraz nazwy wszystkich warstw lasu- na dole gleba, potem ściółka leśna, runo leśne,

podszyt i korony drzew.

  1. Zabawa ruchowa utrwalająca nazwy warstw lasu.

Dzieci siedzą na dywanie – nauczyciel mówi: teraz siedzimy na glebie. Pamiętacie to było najniżej

w lesie? Najniższa warstwa lasu to ściółka leśna. (nauczyciel kładzie siatkę maskującą na dywan)

teraz się na niej znajdujemy. (dzieci podskakują na siatce)

Powyżej znajduje się runo. (nauczycie kładzie zielony materiał na siatkę maskującą- dzieci

podskakują).

Nauczyciel włącza spokojną, relaksacyjną muzykę

Na sam koniec bierze chustę wraz z asystentami (pomocą nauczyciela lub innymi dzećmi) i zachęca

dzieci do położenia na dywanie i dotyka je chustą animacyjną Klanzy i opowiada o warstwach

lasu.

Tor przeszkód- przejście przez tor przeszkod (przeskoki przez ścieżkę sensoryczną (pokrycie kojarzące się ze zwierzętami- czarne kamyki- mrówki, liny- padalec, miękka wata- zajączek, itp.,) tunel, dojście do skrzyni z ryżem, gdzie dzieci wyławiają obrazki zwierząt i potem dopasowywują je do schematu warstw lasu z pomocą nauczyciela

  1. Zabawa „Rosną drzewa w lesie”

Jeśli zauważymy, że dzieci potrzebują jakiejś energicznej zabawy możemy im zaproponować

zabawę opartą na rytmicznej recytacji „Rosną drzewa w lesie”.

Rosną drzewa w lesie / x2 drzewa w lesie są (maszerujemy)

Korzenie drzewa mają (tupiemy)

Listkami poruszają (machamy rękoma wysoko uniesionymi w górze)

  1. Oglądanie modelu warstwowej budowy lasu.

Nauczyciel prezentuje przestrzenny model budowy warstwowej lasu. Zachęca dzieci do oglądania,

dotykania, wąchania roślin. Przypomina nazwy poszczególnych warstw lasu. Nazywa roślin w niej

się znajdujące.

  1. Zabawa Wishi va tua https://www.youtube.com/watch?v=qD1WArMoLS4
  2. Kolorowanie obrazka przedstawiającego zwierzątko leśne
  3. . Słuchanie odgłosów lasu
  4. Podziękowanie dzieciom za zajęcia

AUTOR: Joanna Wyrwas

Akademia Przedszkolaka Tarchomin

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?