MUSICARIUM

Czy muzyka łagodzi obyczaje? Wielu twierdzi, że tak! A jak jest naprawdę…

Muzyka niewątpliwe wpływa na nasze nastroje i towarzyszy nam już od najmłodszych lat. A jak to wygląda w praktyce? Wychowanie muzyczne w przedszkolu według przyjętych koncepcji powinno opierać się na następujących formach aktywności: śpiew i mowa, ruch przy muzyce, gra na instrumentach oraz aktywne słuchanie muzyki. Każda z wymienionych przeze mnie form oczywiście ma za zadanie kształcić poszczególne predyspozycje oraz umiejętności dzieci, a stosowanie ich wszystkich wpływa na wszechstronny rozwój dziecka.

Podczas edukacji przedszkolnej, muzyka oraz zabawy muzyczne stanowią znaczną część proponowanych przez nas aktywności, w szczególności w pierwszym okresie pobytu dzieci w przedszkolu. Bardzo często szukamy nowych, ciekawych pomocy i piosenek, które zaciekawią oraz zachęcą dzieci do wspólnej zabawy. W ostatnim czasie w moje ręce trafiło pudełko z bardzo ciekawą zwartością. MUSICARIUM, bo to o nim dziś piszę, to niewątpliwe warty uwagi zestaw materiałów, które możemy wykorzystać w czasie zajęć, podczas rytmiki oraz zabaw umuzykalniających. W bardzo ciekawy sposób, opracowany repertuar, oparty na muzyce ludowej, doskonale sprawdzi się nie tylko podczas spotkań muzycznych, ale także w czasie zajęć dotyczących folkloru, tradycji i regionalizmu.

Ale czym jest i co zawiera MUSICARIUM? To zestaw materiałów, zabaw i ćwiczeń opracowanych na podstawie teorii Gordona, mających na celu rozwój kreatywności dzieci. Serce zestawu stanowi niewielkich rozmiarów pendrive zawierający opracowane aranżacje muzyczne, oparte na muzyce ludowej z poszczególnych województw. To także zestaw KART AKTYWNOŚCI, zawierających opis zadań, zabaw, ćwiczeń itd., KOLOROWANKI opracowane do poszczególnych utworów oraz kolorowe chusty do zabaw i tańców. Ja przyznam, jestem fanką pakietów tematycznych, gdzie w jednym miejscu znajdę pomoce, które ułatwią mi realizację założonych celów. Myślę, że tak jest w tym przypadku. Materiały są powiązane ze sobą tematycznie, jak również można wykorzystywać je realizując poszczególne punktu podstawy programowej i nie mam tu na myśli jedynie obszarów dotyczących edukacji muzycznej (artystycznej).

Warto zaznaczyć, że autorzy MUSICARIUM stawiają przede wszystkim na kreatywność i nie ograniczają nas do wykonywania  opisywanych przez nich propozycji zabaw. Zachęcają do inwencji twórczej oraz swobody… Dzięki czemu zarówno dzieci jak i my możemy wykorzystać opracowane materiały w inny, ciekawy sposób.

Testując z dziećmi MUSICARIUM skupialiśmy się wokół tematu przewodniego, jakim był wybrany (w danym dniu) utwór muzyczny. Nie ograniczaliśmy się tylko do załączonych kart aktywności oraz kolorowanek. W trakcie zabaw realizowaliśmy własne pomysły… Na przykład utwór „Czerwone jabłuszko” podsunął mi pomysł na zabawy z wykorzystaniem muzyki, chust oraz kolorowych poduszek, które mam w sali zamiast dywanu. Oczywiście każdy utwór zawsze zaczynaliśmy i kończyliśmy na „ZANURZENIU SIĘ…”, czyli odpoczynku, słuchaniu utworu z zamkniętymi oczami… ale co dalej? Później się już działo 🙂 I przyznam, że nie zdawałam sobie nawet sprawy z tego, że dołączone chusty przyniosą dzieciom, aż tak wielką radość i zmotywują je do działania. Bo przecież nie pierwszy raz bawimy się z ich wykorzystaniem…  Nasze chusty tym razem zamieniły się w „kolorowe jabłuszka”, kolorowe poduszki posłużyły nam za kosze, a dzieci były „wiatrem” kołyszącym się do muzyki. Zadaniem dzieci było poruszać się między „koszami”, na przerwę w muzyce opadały „jabłuszka” do swoich „koszy” (odpowiedni kolor chusty do odpowiedniego koloru poduszki). W czasie zabaw kilku krotnie zmienialiśmy zasady, modyfikując tym samym zabawę. Jednak największym chyba hitem okazał się utwór „Idzie dysc”, nie wiem co ten utwór w sobie ma, ale od razu porwał moje przedszkolaki do zabawy. Już po pierwszym przesłuchanie utworu dzieci śpiewały „pam, pam, pam, pa, pa pam…”, a przy tym dobrze się bawiły! Warto również wspomnieć, że opracowane aranżacje muzyczne można wykorzystać podczas tworzenia instrumentacji muzycznych z wykorzystaniem instrumentów oraz innych przedmiotów 🙂

Opracowane materiały niewątpliwe sprawdzają się w pracy z dziećmi, a wspólne zabawy sprawiają im radość. Jednak nie ukrywam, że brakuje mi wersji wokalnych do opracowanych utworów. Co prawda w dołączonym opisie znajdziemy teksty piosenek, ale ja czułabym się pewniej wykonując dany utwór przy muzyce z wersją wokalną. Wiem, że autorzy głównie nastawiają nas na słuchanie, odbieranie muzyki, ale dzieci podczas zabawy dopytywały „no kiedy będą śpiewać?”. Przy tej okazji zachęcam, autorów tego pakietu do zorganizowania szkolenia on-line lub webinar z MUSICARIUM, a tym czasem zapraszam Was do obejrzenia przygotowanych materiałów wideo, które znajdziecie >>>TUTAJ<<<. Tam Pani Kasia oraz Asia opowiadają o swoich muzycznych pomysłach, które zawarte są w opracowanym pakiecie MUSICARIUM 🙂 Jak również zachęcam do przeczytania artykułu Pani Asi na temat tego, w jaki sposób uczymy się muzyki, artykuł dostępny jest na stronie Ei System >>>TUTAJ<<<.

Podsumowując jeżeli chcecie wspólnie z dziećmi przeżyć „niebanalną przygodę” muzyczną to MUSICARIUM, jest zestawem, po który warto sięgnąć! Materiały zostały opracowane z myślą o małych słuchaczach, karty są kolorowe nawiązujące do sztuki ludowej, kolorowanki są proste i sprawdzą się zarówno wśród dzieci starszych jak i młodszych, a całość zamknięta jest w estetycznym pudełku. Materiały oraz dokładny opis znajdziecie na stronie wydawnictwa Ei SYSTEM >>>TUTAJ<<<. A jeżeli korzystacie już z tego pakietu to podzielcie się w komentarzu poniżej swoimi przemyśleniami na jego temat.

↓ Zachęcam do odwiedzenia strony Ei Sytem ↓

oraz do odwiedzenie ich na FB >>>TUTAJ<<<

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...