SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: ZABAWY GAZETAMI – twórcze działania dziecka – zabawy ruchowe.
Cel ogólny:
-kształtowanie sprawności fizycznej dziecka;
-Zachęcanie koleżanek do stosowania w pracy z dziećmi różnorodnych metod i form aktywizujących twórcze działania dziecka.
Formy pracy:
-krąg;
-rundka;
-praca indywidualna;
-praca w parach;
-praca z całą grupą.
Wybrane techniki treningu twórczości:
-burza mózgów;
-lista atrybutów;
-gwiazda;
-rozwijanie;
-przekształcanie;
-język ciała;
-drama;
-ekspresja ruchowa.
Materiały:
stare gazety, nagrania muzyczne, kartony z naklejonymi fragmentami gazet,
kredki świecowe, mazaki, duże pudełko, sznurek, zszywacz, klej, taśma klejąca,
wycięte obrazki z gazet itp.
Scenariusz
1..Burza mózgów. Rozwiązanie problemu. Próba odpowiedzi na pytanie:, Co jest w pudełku?
2.Lista atrybutów. Zabawa z gazetą.
Weź do ręki gazetę. Obejrzyj ją tak jakbyś ją widział pierwszy raz w życiu. Dotknij ją. Zobacz, jakiej jest grubości. Sprawdź czy wydaje jakiś dźwięk. Powąchaj ją. Oceń ciężar.
Dokończ zdanie:
Gazeta jest, (jaka?) …..
Abstrahowanie
Wyszukiwanie podobieństw gazety do innych obiektów z wykorzystaniem poprzednio podanych przymiotników np.
cienka (jak?) ….
szeleszcząca (jak?) ….
lekka (jak?) ….
- Zgniatanie gazety w rytmie słuchanej muzyki.
4.Ekspresja ruchowa. „Taniec gazety” unoszonej przez wiatr- zabawa przy muzyce.
5.Język ciała. Przedstawienie ruchem, gestem, mimiką….. co przedstawia obrazek wycięty z gazety (np. wykorzystany do działalności plastycznej).
8.Rozwijanie obrazka- działalność plastyczna.
Tworzenie dalszego ciągu obrazka (wyciętego z gazety). Nadawanie fantazyjnych tytułów swoim wytworom.
9.Improwizacja słowna na temat:, O czym, mogłyby rozmawiać gazety gdyby umiały mówić.
10.Zabawa dramowa. Jak się czuje zniszczona (podarta, pobrudzona, zgnieciona itp.) gazeta?
Dzieci wczuwają się w rolę zniszczonej gazety. Swoje wypowiedzi podkreślają używając odpowiedniej mimiki, intonacji.
11.Rozwijanie. Co by było gdyby….gazety były zrobione z czekolady?
12.Przekształcenia. Różne zastosowania gazety. Do czego możemy wykorzystać gazetę? Np. jako obrus, sukienka, czapka, buty itp.
Prezentacja różnych zastosowań gazety przez dzieci.
13.Podsumowanie.
-Jak się czuliście na tych zajęciach?
-Co było dla was ważne?
AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska