KWADRAT scenariusz zajęć

„Kwadrat – to jest dziwna figura, bo nie wiadomo, gdzie dół, gdzie góra…..”

– zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem.

 

Cel główny:

-poznanie cech kwadratu, rozpoznawanie go wśród innych figur;

Cele operacyjne:

Dziecko:

-rozpoznaje kwadraty wśród innych figur;

-potrafi wymienić jego charakterystyczne cechy;

-odnajduje przedmioty w kształcie kwadratu;

-układa rytmy;

-przelicza figury, układa od najmniejszej i największej i odwrotnie;

-rysuje kwadraty;

-wykonuje pracę plastyczną wykorzystując figury geometryczne;

-współpracuje z rówieśnikami;

 

1.Wysłuchanie wiersza

W pogoni za kwadratem Maria Terlikowska

 

Kwadrat – to jest dziwna figura,

bo nie wiadomo, gdzie dół, gdzie góra.

Do góry głową czy na dół głową,

zawsze wygląda jednakowo.

Ma równe kąty i równe boki,

tak samo długi jest – jak szeroki.

A kto nie wierzy ten sam zmierzy.

Co już zmierzone?

Możemy zatem udać się w pogoń

za kwadratem.

Gdzie się ukrywa? Gdzie się chowa?

Gdzie jego postać kwadratowa?

Wszędzie! W mieszkaniu, w szkole, w mieście.

Czy ktoś już znalazł?

No nareszcie.

 

2.Prezentacja figury. Omówienie jej charakterystycznych cech (ile ma boków, ile kątów, jakiej długości są boki).Mierzenie tasiemką długości boków.

 

3.Odnajdywanie kwadratów:

-wśród przedmiotów znajdujących się w sali przedszkolnej np. zegar, blat stołu, drzwi szafki, dywanik itp.

-wśród innych figur (mozaika geometryczna);

-w „zaczarowanym worku” (rozpoznawanie dotykiem);

-na ilustracji;

 

4.”Rytmy”  – układanie kwadratów wg. wzoru (kolor, kolor wielkość).

 

5.Pisanie/rysowanie kwadratów

-palcem w powietrzu;

-stopą na podłodze;

-na plecach kolegi;

-na tacy z kaszą manną;

-na wielkich kartonach.

 

6.”Który kwadrat jest największych a który najmniejszy?”  – układanie figur od największej do najmniejszej i odwrotnie, przeliczanie.

 

7.Zabawa ruchowa „Kwadrat patrzy”. Dzieci wybierają sobie dowolną figurę. Poruszają się po sali zgodnie z rytmem wygrywanym przez nauczyciela. Na  hasło kwadrat (koło,) patrzy  upuszczają go i zatrzymują się. Po chwili podnoszą figurę i dalej uczestniczą w zabawie.

 

8.”Policz figury” karta pracy, praca zespołowa. Ile kwadratów jest na obrazku? Odnajdywanie ukrytych figur, przeliczanie.

 

9.”Zaczarowana wstążka”- ułóż z niej kwadrat.

 

10.”Obrazek z kwadratów” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem różnej wielkości kwadratów.

 

  1. Podsumowanie zajęć – „Magiczny kwadrat”. Dzieci oceniają zajęć wybierając kwadrat z uśmiechniętą lub smutną kwadratową buzią. Wspólne przelicznie ilości głosów.

AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...